donderdag 6 april 2017

Verjaardag




Ik ben om 10 uur me nest uitgekomen, en toen pas heb ik de beslissing gemaakt wat deze dag te doen

Want het feest en petit comité, zowel als dat in grand comité, dat is pas later, als er volgende week een nieuwe kroeg opengaat

Eindelijk een normale kroeg in dit dorp (dus geen zalencentrum, restaurant, eetcafé of hotel)
En! De uitbater is een heel goeie horeca type en een goeie bekende van me


40 minuten regiotaxi, € 3,40


Hanos

Krombek bonen, Finocchiona San Gimignano (de prijs houden we onder de pet), Bayonne ham, handgesneden bellota ham uit Jabugo (de prijs houden...), shiso, kervel en lavas (voor een kruidenmengsel; ik kom daarop terug), gerookte heilbot en een professionele spuitzak  (om die Kleynejan en die Vreugdeloos eens fors in hun culinaire reet te spuiten) (ik nam de grootste, maar het formaat voor Yvet Retteketet, de vuvuzela van de Nederlandse culinaire journalistiek, hadden ze jammer genoeg niet)

Geen Aligator tail
Geen Finger lime gekocht want € 145/kilo en kwam in bakjes van een pond

Werkelijk heel erg goed gegeten daar
Alles werkelijk uitstekend
Kip, satehsaus, gewokte groenten, friet, groene salade
Een niet te overziene hoeveelheid vreten ook nog
Kosten? € 9,-




Tsja...


Kort geleden kwam ik er eindelijk achter waar het graf van mijn eerste grote liefde ligt

Gewoon in Groningen, verdomd...

En daar ging ik dus heen
Eros en Thanatos

De eerste schok is om na richting 40 jaar de naam geschreven te zien staan
De tweede dat die op een zerk staat
De derde dat ze eronder ligt

48 jaar geworden, en haar vier jaar jongere zus ligt, ook 48 jaar geworden, een paar meter verder


Hoe trots ze was toen ze de eerste dag op haar eigen studentenkamertje zat
Hoe beter we dan wie dan ook op het slot van Cool Calm Collected konden dansen, zij 16, ik 18
Dat krulletje boven haar oor
Dat kleine lachje ernaast


Veel kindergrafjes er vlak bij

Erg ontroerend, en tegelijkertijd denk je (en dat tegelijkertijd is de essentie van emotie) dat die ouders zich wat minder zouden moeten laten gaan op de golven van de kindergrafjeshype




Escargots gegeten

Prima, enkel de slakken zelf hadden geen zout

En verdomd: zout erover malen is niet echt de oplossing
Vreemd...


Ribeye gegeten

Uitstekend

Groenten uitstekend, aardappeltjes uitstekend...




Een goed bestede dag!



(Uhh, morgen ga ik weer gewoon door met het afzeiken van die Volkskrant en NRC culinaire mongolen hoor! Dat beloof ik!)