vrijdag 3 maart 2017

Kaas en aardappelen




Tartiflette

Daar begon het mee


Ik had dat wel eens eerder gemaakt natuurlijk, maar na jaren kwam het me in de herinnering toen Felix Wilbrink er in de Telegraaf over schreef, niet zo lang geleden

Ik ga geen recept geven, want je vind er honderden op internet, maar een ding: de korsten van de Reblochon moeten naar boven liggen, bovenop met die kaas dus, en die zijn het lekkerste van het hele gerecht

En veel receptenschrijvers (type Retteketet, Jonas en de Walvis -aka Jonas Fluit en Kaat Mossel-, Smak, Hahabets, Vreugdeloos, Huivers, Hoepel, Kleynejan, Kleuter Woutwijk, Hamersmaak, Broekbaard, Boesje, Westerkwaken, Tracheotomie, Meneer Watkletstons en Van Urmen) weten dat niet, wat ze degradeert tot zielige napraters van andermans gelul


Daarna maakte ik Marouflette, hetzelfde verhaal met Maroilles

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

En ging ik verder met Harzer etc, zie hieronder


Een ding

De kaas moet super rijp zijn, de kaas wil weglopen, de stank is niet te harden, maar: als je het goed doet is die stank niet amoniakkig!


Ik ga het ook nog maken met Tilsit en met Langres


Oven steeds 180°


O en: vleeseters likken zich de vingers af bij deze gerechten!
Zelfs zonder de spekjes!
(En dat is waar die groentemaloten naar zouden moeten kijken: mooi koken met kaas, met ei, met tofu, met seitan...)(Maar ja, dat kenne ze niet...)




Harzer kaas


Die moet natuurlijk ook rijp zijn

Kijk op het etiket; daar staat precies hoeveel weken je hem nog moet laten liggen

Eerst even het principe
Aardappelen iets meer dan half gaar koken, schijven, in een ingevette ovenschotel

Boter, ui, knof, peper...
Over de aardappelen

Bedekken met schijven / stukken kaas
Even de vetspuit erover (waarmee je bakvormen invet

Oven

Ik at die Harzer met aan de stronk gestoofde (gebraiseerde!) bleekselderij, zie hieronder, erg lekkere combinatie, maar later schakelde ik over op gestoofde ui in deze serie...




Munster


Ik kan het niet genoeg herhalen: de kaas moet overrijp zijn, en niks amoniak!
Is niet simpel
Koele plek (nadat je de kaas al mooi rijp binnen gekregen hebt), iets vochtige lucht, open, regelmatig draaien...

Nu begon ik met zoete ui te experimenteren
Wow...

Spekjes uitbakken...

Boter erbij, fijngesneden zoete ui, knof, witte peper, soepgroenten (zonder paprika of bloemkool), peterselie...
Lang heel langzaam stoven met deksel op heel laag vuur

Na een drie kwartier witte wijn erbij en nog een half uur sudderen

Aardappelen 3/4 koken
Schijven

Vette ovenschotel, aardappelen, ui, wat room, kaas, oven...

Ach ach ach...




Vacherin Mont d'Or


Dat is variant 1, maar nog steeds met zoete ui

Boter, zoete ui, knof...

Witte peper...

Witte wijn (denk trouwens aan witte Côtes du Rhône!)...

Aardappelen in blokjes koken

Ovenschotel, vet, kaas, scheut witte wijn, sprietjes verse rozemarijn in de kaas (ik strooide er gedroogde over hoor), sprietjes knof in de kaas (ik maalde er gedroogde over, niks mis mee as je ken koke), witte peper, oven

Ui naast aardappel op bord en met de aardappel fonduen...





Herve


Bels-Limburgse kaas

Uitspraak erf, ja, Volkskrant en NRC culi leuteraars!
(Welke eikel was dat laatst ook weer; "Hervé", God wat een lul, Broekbaard meen ik)

Hele verhaal als hierboven maar met witte ui!
Blijft wat krokant
Is niet bedoeld voor stoven, maar voor zie hieronder die 1/5 die ik apart hou (of op pizza of zo)

Ook weer die ui stoven, maar 1/5 apart houden

Geen witte wijn maar Marsala (of zo)

Ovenschotel, aardappelschijven 3/4 gaar, ui, kummel, kaas, rest ui in niet te dunne ringen en door de olijfolie gehaald erop

Oven 150°



(Dit is vóór het bakken natuurlijk)


Zo

Morgen nog een laatste groet voordat ik enkele dagen in een fraai hotel met uitzicht op de Maas ga zitten (daar waar ze Meus zeggen) en waar het eten enorm, werkelijk enorm goed is...
Witlof met balkenbrei, foie gras met mandarijn, Anjou duif...

Na morgen neemt Loek het over!

"Met spekjes en zo"!