zondag 12 februari 2017

Telegraaf



Cassave
Volop bij AH nu, al veel langer bij Jumbo


Wilbrink


De enige Nederlandse culischrijver die niet aan de lopende band kletskoek uitbraakt

Sterker nog: zowat nooit

Een paar dagen geleden ontbrak er koenjit in de rendang, en het is erg lang geleden dat ik de vorige fout vond, zo lang dat ik die vergeten ben


Ik kreeg van PJ de Telegraaf recepten van twee maanden (dank!) en ik vond daarin onder andere drie maal Bruine bonensoep en drie maal Oliebollen

Leuk om te vergelijken



Libanees brood
(Hebben ze ook al bij AH)


Bruine bonensoep

Laten we eerst naar het vlees kijken
Ik bespreek de recepten steeds in dezelfde volgorde, waar ik cursief schrijf

Zuurkoolspek / gerookt spek (maar er gaat ook rookworst door) / gehakt met ei erdoor enz
Wat is het verschil als je gehakt gebruikt?
Je kookt de bonen met dat spek (mag ik althans aannemen van het gerookt spek, want hij haalt het er wel uit maar stopt het er eerder niet in), en het gehakt worden balletjes in de soep, maar daar wordt dan ook mergpijpenbouillon gebruikt

De groenten
Paprika, ui / prei, bliktomaten / ui, prei, aardappel

"Verder" zal ik maar zeggen
Azijn, rode peper, crème fraiche / rode wijn, knof, tijm-laurier-rozemarijn-peterselie / kerrie, laurier, nootmuskaat in het gehakt

Die crème fraiche en rode peper en -extra- rauwe ui gaat over recept 1
Die rode wijn in 2 vind ik interessant, en met de bliktomaten wordt het een soort Chili con carne; "stokbrood en piccalilly erbij"
3: aardappel met kerrie is uitstekend, maar in bruine bonensoep...



Gebakken ei, tauge, sojabonen
Grappig: tauge maak je van mung maar dikwijls heet het sojabonenspruiten


Oliebollen

Niet het seizoen, maar voor culinaire overpeinzingen is het altijd seizoen

De bloem
3 op 1 tarwe - boekweit / patent tarwe / patent tarwe maar pas op: half beslag half soezendeeg
Dat laatste is interessant en dat is een materie waar ik nog eens in ga duiken, vooral sedert ik een West-Brabants recept voor worstenbroodjes vond waar ze min of meer hetzelfde doen (maar dan natuurlijk met deeg, geen beslag)

Het vocht
Melk en eieren / melk / water (waarmee je het soezendeeg maakt) met melk, melk, eieren

Fruit en zo
Krenten, rozijnen, zure appel / rozijnen, Elstar / rozijnen, Goudrenetten, gekonfijte vruchten, gekonfijte ananas

En verder
Overal gist, 1 en 2 zout (3 vergeten waarschijnlijk)
Niks / limoenrasp, kaneel en amandelschaafsel / citroenrasp, roomboter (door het beslag)

Dit is natuurlijk veel te gevarieerd om er wat zinnigs over te kunnen zeggen, op twee dingen na
* Op dat onderwerken van soezendeeg kom ik dus terug
* Ik doe zelf altijd wat rietsuiker door het beslag van 40-60 boekweit-tarwe, en ik gebruik enkel rozijnen en sukade

(Waarom gebruikt niemand hier sukade??)




Ik heb nog wat knipsels liggen


Frikadel pangang

Dat klopt niet Pelix (als je in Indonesië geweest bent dan weet je waarom ik Pelix schrijf)

Ik bedoel je leest het overal, maar dat is net als met Poire Belle Hélène: dat wil niet zeggen dat het klopt

Frikadel is zonder aardappel, Perkedel is met
(Indo's zeggen Frikadel, Indonesiërs Prikadel, vandaar Perkedel)

Ennuhhh "aardappel in plaats van paneermeel want ze hadden geen brood", uhhh, geen brood maar wel aardappel???


Kip in boter

Was erg lekker (ietsje aangepast)

Bespreek ik binnenkort


Japanse gehaktballen

Van kipgehakt

Was -enigszins aan mijn smaak aangepast- ook prima
Gember, mirin, soy, sesamolie
Ik denk trouwens dat het eerder Koreaans is

Besprak ik al



Kalfslappen
45 minuten stoven...