dinsdag 14 februari 2017

Fava (2)



Düsseldorfer Mostert
(Geen schrijffout)



Fava 1 zie hier (alle links hier in een nieuw venster)


Ik schreef C
Ik ben er nog eens ingedoken.
Lupine, Lupinus angustifolius (wat ik je stuur) is Fave sgusciate / Indische erwt / Altramuces / Bakla; dit zijn dus geen "split tuinbonen".
Lathyrus sativus is Arhar dal / Reukerwt / Cicerchie; dit zijn dus geen "linzen"
Lathyrus clymenum / Lathouri / Khesari dal is waar die Italiaanse en Griekse puree van wordt gemaakt (Fava als gerechtnaam, niet als bonennaam); waarschijnlijk veroorzaakt dit geen lathyrisme; dit zijn dus geen "gele spliterwten".
Die Fave sgusciate en die Cicerchie werden, net als die zwarte kekers die ik je stuur, tot voor de 2e WO geïmporteerd in Italië uit India; daarna lokale productie.
Lathyrus sativus veroorzaakt Lathyrisme.
Het werd gezaaid op slechte grond, en zaaide zichzelf steeds uit; werd gegeten in tijden van hongersnood en dan dus enkel dat, en dat geeft Lathyrisme. Dubbel effectief: bij droogte stijgt het toxisch gehalte.
Wat je oorspronkelijke vraag betreft: vond in een kookboekje uitgegeven door SEB (Franse snelkookpanfabrikant) haricots secs alle soorten zonder weken 5 minuten, afgieten, groenten en ui en zo, 40 minuten.
Kekers net aan de kook, afgieten, 45 minuten, vlees, tomatenpuree etc, 30 minuten
Linzen en spliterwten zonder weken resp 15/20 en 20



Baby octopus


C schreef
Godsallemachtig! Een heel pakket! Een soort snoepdoos. Grote dank. Mail je banknummer even, dan stort ik de porto.Uitleg op je blog heel helder. Ik heb alleen nu ik ze zie ernstige twijfel over de lupine. Ik weet wel een beetje hoe lupinezaad eruit ziet, en dat is niet zó. Veel kleiner en ronder. Dit ziet er boonachtiger uit. Ik kreeg ooit van iemand geroosterd en gezouten lupinezaad, als snack te eten. Dat zag eruit als ik omschrijf. Dus ik ga ook ‘s effe kijke hoe ‘t zit.
C




€ 2,50 voor 900 gram...
Enorm lekker


Uhh, als je gepekeld Spaans of Turks lupinezaad ziet, dan weet je dat het hetzelfde is. Kleur, formaat...
Zie hier
Het is geen tuinlupine! Het is akkerlupine.
Niks porti, stuur maar weer een pondje Guerande want daar kan ik hier niet aankomen.
!
M



Als je weet dat het van de koffieplant komt,
dan kan je je dat voorstellen als je proeft


Ik las op je blog dat Loek iets stuurde over Trattoria. Mijn boekje doorgepluisd op “bollito misto” en dat staat er helemaal niet in. En doorgezaagde kalfsbotten, en dan bovendien nog laten afschroeien als ik me goed herinner, dat vind ik nix voor haar.
Heeft Loek niet een ander boek voor ogen?
Overigens vind ik dat bistroboek beter dan de trattoria-variant. Maar bij beide krijg je maagzuur van de beroerde vertaling; ontegenzeggelijk. Maar dat kan het oorspronkelijk product niet helpen. Waar ik een beetje wee van word zijn de beschrijvingen van “maaltijden met goede vrienden bij het open haardvuur”. Donder op, ik wil gewoon van een krant eten, achter een gordijn. Je weet waar dat vandaan komt.
Maar de recepten zijn best goed, en soms helpen de “sappige beschrijvingen” van het voedsel zelf evt beginnende koks op weg. Je kunt er zin om te koken van krijgen. óók belangrijk.
Ik ga op zoek naar Guerande.
C



Een sushirijst koudschep lepel



Goedemorgen, ik had het je geschreven hoor, dat recept komt uit het andere boek van die Maxine. Dat boek heeft de titel "Masterclass Italiaans koken". Loek.

Jawel, maar C had het ook over een ander boek, Loek. Over Bistro Cooking van Patricia Wells.




Ik heb nog een paar links (en vandaag weinig tijd want het programma voor 2017 vastgelegd met de opdrachtgever, veel telefoontjes, uitwerken, mailen, over twee weken er een week heen...)


Zie Friet Romantique hier

Jezus Gristus Maria en Jozef...

Dank P en ook voor Trump Meathead!


Culinair gekut zie hier

Meteen hun hele Big data in de zeik want nou denken ze dat ik zelf een paar honderd keer heb gekeken...



Speeskeek gaat culi zie hier