donderdag 5 januari 2017

Gekookt



Kiwano
"Gekookt"? Nou ja, en gegeten dan
Hier vind ik niet veel aan
En ik heb me een bochel gedacht wat je ermee zou kunnen doen
Niks gevonden
Je zou het op zoet ijs kunnen doen als garnering
Maar dat ziet er niet uit, die groene floddertjes



Cranberry jam


Elke keer als Aldi van die potten cranberry's in de aanbieding heeft dan maak ik er jam van

Twee potten laten pruttelen met drie bolle eetlepels rietsuiker

Terug in die potten (zijn ze voor 3/4 vol) en wecken

Lekker hoor


Je kan het ook doen met die Amarene kersen van ze, maar puur wordt dat te heftig

Doe het 50/50 met kleine blokjes stoofpeer



Ik was vergeten suiker in de room te doen dus dat spoot niet lekker
Maar! Ongezoete slagroom smaakt hier uitstekend bij
Bij een Pithaya dan dus
Ik zag trouwens dat het van een epifytische cactus komt
Ik verzamel epifytische planten dus ik kocht er een
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)


Oesteromelet


Ik probeerde het al met mosselen, en dat was "ach..."

Maar met oesters, veel kleine platte, wow wat was dat lekker, ongelofelijk


Écailler, vocht opvangen, door een fijne zeef, met een gelijk deel water aan de kook, en daarin de oesters, meteen het vuur uit en na vijf minuten afgieten en uitsprijden/snel koelen

Ei (en melk, geen room, en p/z) in de pan, oesters erop etc.

Dichtklappen




Kastanjes pellen


Dat blijft een queeste naar de Heilige Graal

Net als borstplaat maken en taai taai

Ik doe het ook nooit meer, dat gemier en gepruts...

Dat had ik al eerder besloten maar een tip van Hahn deed me het nog eens proberen

Oven 200°, kruislings ingesneden (aan welke kant? wel duidelijk zijn ja), 15 minuten, koelen, pellen, of beter: niks pellen




Hanneke taart


Nu is ie perfect!

Maak een koekachtige vrij harde vlaaibodem
Meng 200 gram patisseriebloem (of fijn speltmeel, speltbloem), 7 gram bakpoeder, 70 gram witte basterdsuiker
85 gram koude gezouten boter erdoor snijden en citroenrasp van anderhalve citroen (of de foodprocessor met het plastieken blad; de hoeveelheid is te klein voor de keukenmachine)
(Later met koude handen kneden en er dan) 50 à 55 cc koude volle melk door werken

Bloem strooien, uitrollen, vlaaischotel met vet bakpapier beleggen, deeg erin, rand canneleren
Niet blind bakken op 160°, richting 40 minuten (goudbruin), maar na 10 en na 20 minuten de bodem met een rollertje wat indrukken, niet té

Koelen, chocoladesaus in de holte, koelen, abricoteren met abrikozenjam met wat citroensap erdoor

Bestrooi met pistachenoten

Chocoladesaus
Op één vlaaivorm 170 gram couverture, 40 extra bitter (reep), 20 85% cacao (Aldi) en 25 gezouten boter
Smelten in een scheutje melk

God wat is het lekker...


Volgende keer de Oscar taart

Minder citroen door het deeg
Abricoteren (want dat woord heeft met abrikoos niks te maken, dat betekent Met jam bestrijken)(weer wat geleerd!) met Lemon curd
Noten? Weet ik nog niet





Blauwe bessen, Griekse yoghurt, gembersiroop, Fino sherry

Ach ach ach ach ach...




Kaas met Membrillo

Membrillo con queso
Sabe a beso



Griekse yoghurt, rode bessen, Crème de Cassis

Ach ach ach ach ach...




Pâté van Pata negra
(Een lullig klein bakje en er was er maar een) 
Oberpfälzer Bauerngeräuchertes




Vanavond kip met Tkemali, het ruikt al zo enorm lekker...



Morgen hier pagina's 101 t/m 200 van de Grote Kleynst

Ongelofelijk wat een partij gelul bij mekaar...

En dingen die hij nooit heeft geproefd (Horchata bv.) integraal overgepend uit Wiki...

Voorwaar "Een parel in uw culinaire bibliotheek", Goristus Maria en Jozef...

Nou ja, in de bibliotheek van de gemiddelde Nederlandse culinaire debiel wel natuurlijk...

Hoofdstuk "Wortels en knollen", pagina 114: Aardamandel
Hoofdstuk "Noten en zaden", pagina 162: Aardamandel
Dat tikt lekker aan...
Zeker met twee keer dezelfde tekst...

Knip knip plak plak...

Ach ach Kleynemans, hoe ga je je hieruit redden...