dinsdag 17 januari 2017

Bremen (2)



Allemaal foto's van Bremen, de Markt



De eerste avond at ik in een tapas bar

Uitstekend, en goede wijnen (dezelfde Navarro Rioja's die ik thuis heb liggen, en Valencia witte wijn idem)(Een heel aardige gewaarwording!)

Brood met Mojo picón en Mojo verde

Pimientos de Padrón, wow wat waren die goed

Witte bonen ingelegd in Fino - tomatensaus

Champignons in knof - Amontillado saus

Calamares met pikante tomatensaus

Chorizo schijfjes met witte wijn uit de oven

Txistorra, verse Baskische chorizo'tjes



De Dom


In veel café's wordt gerookt, maar je merkt er helemaal niks van

Zware afzuiging


Kwam de tweede avond in een eettent, zag er goed uit, werkelijk fantastisch goede spies met een octopus poot, super gaar maar toch nog veel smaak, wow

(Die octopus perfect naast rode wijn!)


Daarna in een andere tent een uitstekend Maishänchen alla cacciatora

Daar zitten oneetbare stukken in, die ze in Nederland verwijderen, maar die wel smaak geven...
Dat is Nederland
"Smaak? Huhh?"


Lekkere rode wijnen overal ook nog...
Carménère, Spätburgunder...



Raadhuis en de Dom


Ik was trouwens, dat vergat ik te vertellen, in een koffietent waar een hipster achter de bar stond, met zo'n gore rossige baard én een knotje én, hoe is het GVD mogelijk, ook nog een matje

Ik ben kokhalzend naar buiten gerend

Alsof je je eten door Broekbaard of Huivers geserveerd krijgt...


Schwarzriesling, God wat is dat lekkere wijn
De mooiste naast mooie Bordeaux

Pinot meunier
De basis van veel champagne

Uhh, Schwarzriesling = hier rode wijn ja!
En je proeft er champagne in!
(Nou ja, als je ken proeve dan dus...)



Liebfrauenkirche
(Niet bepaald de naam van een moskee, hahahahaha!)
(Niks voor kamelenfokkers in woestijnjurken!)



Ik kwam met een heel aardige Nederlander in gesprek

Ik zeg Zag je die winkel tegenover het hotel, met die kruisbogen en pistolen en revolvers en geweren en mitrailleurs?

Ja, zegt ie, en ik ben er wezen vragen naar een katapult, maar "Dat mogen wij niet verkopen meneer"


We hadden het ook nog over moraal en zo

"Meneer pastoor, mag je een NSBer vermoorden'"
-"Eigenlijk niet"

Wat zou een dominee hebben geantwoord...



Raadhuis


Ging eten in de Ratskeller (uit 1405)

Onder dat ding hierboven dus, en enorm groot

Ik zat aan tafel nummer 175

Ze hebben er alle lokale gerechten, incluis Labskaus (gemaakt met gepekelde runderborst ipv Corned beef, en met spiegelei, rolmops, zoetzure biet en augurken)


Ik at er Knipp, een lokale specialiteit

Dat is een heel grote plak verse balkenbrei in een pannetje (wat je op tafel krijgt) gebakken
Daarnaast Speckkartoffeln en gebakken sliertjes Gewürzgurken

Best wel lekker, maar laten we zeggen nogal folklorisch




De Waag
(Niet op de Markt)



O ja!

Ik hoorde dat je in Café De Zwart geen sigaret meer mag opsteken als Connie Palmen binnen is

Ontploffingsgevaar! Alcoholische dampen!