maandag 24 oktober 2016

Comfort Food



Vandaag maar weer eens inkopen

Groene harissa
Best lekker en/want niet loeischerp


Over culinair gelul gesproken...



Dit soort teksten vindt je als je zoekt op comfort + food (taal Nederlands)

Veel Vreugdeloze teksten, en ook wat Jamie Proletekop


Comfort food gaat over eten zoals eten bedoeld is: om onszelf en de onzen te voeden, te verwarmen en te verwennen. Eten om het leven te vieren – ook als het eventjes tegenzit. In dit boek deelt culinair columnist en journalist Janneke Vreugdenhil haar allercomfortabelste recepten en onderzoekt ze al kokend de invloed van eten op onze emoties. Over de geur van versgebakken spek in de ochtend, soep als levenselixer, de troost van roeren in een pan risotto en het verband tussen chocolade en geluk.

Haar boek bevat 124 ongecompliceerde gerechten waar je van opknapt als het even tegenzit. En bij elk euvel past wel iets. Van kippensoep bij grieperigheid of chocolade bij chagrijn tot een full-fledged antikaterontbijt.

Van de uiensoep met cognac en kaastoast tot haar favoriete chocolademousse, het is allemaal even lekker en maakbaar. Eten om gelukkig van te worden.

toekomstgeluk bevat uiteenlopende inmaakrecepten.

recepten waar je blij van wordt

Comfort food is rustgevend en hartverwarmend, het is eten waar je blij van wordt. Als troost voor jezelf of om er samen met vrienden en familie mee op de bank te ploffen.

Jamie Oliver is gek op comfort food: van die gerechten waar je van gaat watertanden, waar mooie herinneringen aan zijn verbonden en die je voorschotelt als je een oppepper nodig hebt. Zijn nieuwe serie (en gelijknamige boek) gaat alleen maar over comfort food. Rijke gerechten, guilty pleasures en nostalgie zie je terug in gerechten zoals klassieke Italiaanse lasagne, de ultieme hamburger en mac and cheese.



Calanda perzik


Kan je nog lullen lul dan mee


Al dat culinaire zwaklullenvolk, wat denkt dat Comfort Food comfort geeft...


Encyclopedia Britannica
(Ik heb nog een echte!)

* Nostalgisch of sentimenteel

* Veel calorieën

* Simpele bereiding


Comfort Food geeft geen comfort, het is comfort

Niks slap gelul over griepjes en kippensoep, lazer op truus...
Niks guilty pleasures, zaklul...

Niks "Dat vind ik nou lekker"; dat heeft niks met Comfort Food te maken

Nederlanders zijn erg sterk in het bouwen van zulke wartaalpaleizen op verkeerd begrepen zaken (net als de Weense Kwakzalver met zijn Lammergier)

En o ja! "Ik dit" "Ik dat"
Comfort Food heeft niks met "ik" te maken, Comfort Food heeft met "de mensen" te maken, met anderen (erg moeilijk dus voor die omhoog gevallen blaaskaken)



Dat is iets voor die kwaker hier (alle links openen hier in een nieuw venster)
De Kleynste bruine bonen, woehahahahahahahaha!
(Ik krijg trouwens van De Eetclub 'De Dikke Kleyn')
('Kunnen we weer fors lachen' zeiden ze)


Frankrijk


Croque Monsieur

"Veel calorieën"

Zie (ergens) hier (alle links hier in een nieuw venster) een Croque Madame. Laat het ei weg.


Uiensoep

"Nostalgisch"

(Niks "uiensoep met cognac", dat is wat je zelf lekker vindt en dat heeft met Comfort Food niks te maken, dat is food wat jou comfort geeft)

Zie hier



Heerlijk!
Zowel rauw als gebakken...
Eg Uteregs...


Gratin Dauphinois

"Simpele bereiding"

Ik heb er geen recept van gepubliceerd, maar een erg goed recept (want gemaakt heb ik het tig dus ik kan het weten)(ik wel) zie hier


Hachis Parmentier

"Sentimenteel"

Ga ik een dezer dagen maken! Stond al in de planning! Met Riesling! Komt!

Is een Franse Comfort Food halfbroer van onze Filosoof





Volgende aflevering zie hier



O ja!
H zei "De kinderen kunnen nooit hun boeken of hun schoenen of hun jassen vinden, maar een minuscuul stukje ui in het eten vinden ze feilloos"
(Vandaag aten ze Rumbledethumps met ook flink ui. Stukje ui, Wat is dat? Kool. Heerlijk vonden ze het...)


O ja!
Ik liet H Nederlandse Caprese recepten zien
Het bekende verhaal: meer is beter
Parmezaan, ham, honing, balsamico, pesto, avocado...
Godgodgod wat een culinaire zwaklullen allemaal
Niks maar dan ook niks weten van koken met drie of vier super kwaliteit ingrediënten...
Niks weten van kwaliteit dus
Het Land van het Toefje Peterselie...


O ja!
Hieronder, dat is Comfort Food volgens AH, de financieel gereformeerde psalmenzangers...





O ja!
Ik hoor net een ijle stem in flarden mist
Help! Waar zijn jullie nou?! Blaas nou eens in míjn kont! Ik hep toch ook altijd in jullie kont geblazen! Der ligt nou al een tweedehands exemplaar van de Grote Kleyn bij bol.com! Help me nou!!