zondag 1 mei 2016

Oostende

















Langs de Belgische kust loopt een tram, de ene richting eindigt in Knokke, de overkant  eindigt in De Panne. Op het stationnetje van Blankenberge vraagt een echtpaar "Madam, weet u of we vanaf deze plek in De Haan kunnen geraken?" Ik zeg "Jawel, vanaf deze kan rijdt de tram naar De Haan". Even later loop ik naar die mensen en zeg " U moet in De Haan uitstappen op station nummer drie, als u in het centrum wilt zijn". "Dat weten we wel madam, we zijn gewoon al jaren naar De Haan te gaan, maar we waren seffens vergeten via welk perron we er kunnen geraken en we zijn nochtans Belgen". Ze moesten er zelf om lachen.

Frans wilde niet gaan fotograferen als dat goed zichtbaar was. Het staat ook echt een beetje raar. Zie hier. Op deze pagina kom je "gewoon" eten tegen, geserveerd in restaurantjes die een aantal keren per avond vol lopen. Er staan garnalenkroketten van Hotel Du Parc op. Ze serveerden dat met een behoorlijk portie peterselie en dat had een zeer lekkere smaak en ik kon niet ontdekken waar dat door veroorzaakt  werd. De peterselie leek heel licht gebakken. Ach er zaten "koppen" in dat restaurant te eten, allemaal schilderijtjes. Ik ga er eind september weer heen. We hebben zitten kletsen met een leuke vent uit Eerembodegem, waar "De Kapellekensbaan" van Boon zich afspeelt. En café Cycloon, een gaybar, oh oh wat een plezier gehad.

Verder staat er een foto van een menuutje pladijs op die pagina en ook die was heerlijk. Een bordje met Vlaams stoofvlees, gestoofd met mosterd in bruin bier. Ik eet bijna geen vlees, maar  dit smaakte verrekte lekker. Die menuutjes kosten tussen 20 en 25 euro. Alles is goed, wijting met puree, patatas bravas, inktvis, tong, rog, enz. enz... Er staat een foto bij van witte aardbeien, licht zurig.

















Twee  maal per week is er markt, schuin voor onze flat, met o.a. prachtige ham en spek en kant-en-klare maaltijden waarvan alle onderdelen "los" verkocht worden. Ik nam voor in huis uien met witloof confijt en citrusvruchten, allerlei kazen (waaronder een Gorgonzola van 45 euro per kilo), dat zal ik nog lang moeten horen. En verder ook nog een iets grotere maat potjes, model Dijon mosterd, en deze dan gevuld met advocaat in dikke en dunne versie.

Je krijgt trouwens ook een klein borrelglaasje advocaat steeds weer bij de koffie gepresenteerd. Bij elk pilsje een bakje kroepoek of chips. Lekkere kaas kregen we zomaar bij onze pils in café om de hoek, gesneden in model middelgroot frietje, met een borrelglaasje dunne sambal in het midden. Ik dacht dat ik, min of meer, de uitvindster was van het gebruik van die hete saus bij koude borrelhapjes, ik kan me herinneren dat Wies en ik een keer lang op ons eten moesten wachten bij de Chinees. We hebben toen alle kroepoek en daarna nog een schaal opgegeten met die dunne sambal, met gevolg dat de rest van de Rozenknop dat ook is gaan proeven bij die Chinees.

Naast ons zit een bakker (en er zaten er ook nog twee een stukje verderop), die verkocht fantastisch gebak en brood, en achterin zijn winkel zat het om half 10 's morgens al lekker vol met ontbijtend volk. Kortom je mond valt open in Oostende.

Tot zover. Loek.


















Zie de volgende aflevering hier