vrijdag 1 april 2016

Ja! Gelukt!!




Weg met de Volkskeuken!!!


Ik heb een half jaar gelobbyt of hoe schrijf je dat bij Sylvia Witteman, eindelijk doorgedrongen tot Huisgenoot P en ja! Sylvia en ik nemen vanaf maandag de Volkskeuken over!
Het heeft me een zeer duur diner bij restaurant Breda gekost, met veel foie gras en zo (de "Stiekeme elite"!), maar dat is het waard.

Elk schrijven we twee keer per week, en elk nodigt één gastspreker per week uit.

Weg met al die kletskoek!
Weg met dat vegetarisch en vooral dat stiekem vegetarisch!
Koken met kaas, met tofu, met eieren, prima hoor. Doe we zelf ook veel. Maar niks "vegetarisch" (met van die spuiters ogen en tatoos en rare baarden) en al helemaal niet "veganistisch", Jezus...


Wow!!




Kijk, die Hiu en die Schipper en die Van den Hoed die hadden natuurlijk terdege wat opgestoken van mijn kritiek op ze hier, maar toch...

(alle citaten hier recent van datum!)


* Heel verhaal over aardappelrassen en geen woord, geen enkel woord over de smaak...
Holland vooruit...

* "De dooier gebruiken we niet. Daar kunt u later vast nog wel een omeletje van maken."

* In één aflevering:
minuutje, klontje, ringetje, uitje, ringetje, eitje, eitje, pannetje, eitje, eitje, schilletje, gerechtje, glaasje, eitje, eitje...


Weg ermee!




Of neem die Olthuis


Dat de zure haring zo vergeten is (nooit bij Aldi en Lidl binnen geweest, de elitaire grachtengorgel)

En dat je daar ook zo leuk een salade van kan maken (wat ik op 15 5 2008 en op 14 7 2011 en op 31 7 15 al schreef)

"onze traditionele Hollandse haringsalade met bietjes"
In Duitsland en Denemarken vreten ze niet anders...

"Ik smokkel er wat tomaatjes bij voor de kleur"
Holland op zijn best en cursivering van mij...


Kijk, dat getruus is nu allemaal afgelopen!



Ik ben ook heel gewoon hoor!



En dan heb ik het nog niet eens over die Kleyn...


Dat een zalmforel enkel een wat grotere regenboogforel is
En dat kleurverschil van het vlees dan?
Dat is gekleurd voedsel!
Zalmforel in de handel: grote regenboogforel (Oncorhynchus mykiss) gevoed met het vlees roze kleurend voedsel; zalmforel wetenschappelijk: ook wel zeeforel (Salmo trutta)

En dat ze in Szechuan (zo schrijf je dat) "chilipepers" gebruiken.
Dat zijn wel Szechuan chilipepers ja! Heel wat anders dan ordinaire chilipepers
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

En over Szechuan peper schrijven en niet weten dat de truc is dat je het met die Szechuan pepers combineert, zodat de verdoving van je tong het hete van die pepers op een heel aparte manier doet uitkomen, dát is de essentie, ja!

"Het boek is briljant vormgegeven door Ike Cialona, culinair bijgestaan door Jonah Freud", God sta me bij...

Dat de nieuwe trent is "terug ontstijfselde koolhydraten" Gristus meziele...

Dat Meurette "zuur" is en "zoemend zout"
Als je shitwijn gebruik en je de spekjes niet blancheert, dan wel ja...
En er zit geen runderfond in, en de wortel ontbreekt in het recept


Dat geblaat, daar zijn we van af!



En vego en zo...


Nou ja, onvermijdelijk komen we dan bij Huibers


"Let op dat u klipvis koopt en niet stiekem stokvis"
Klipvis € 15,-/kilo, stokvis afgelopen zaterdag bij Hanos € 64,-/kilo
Let op dat u niet stiekem uw bril vergeten bent... Of uw verstand...

Gedroogde morieljes 20 minuten weken...
Een hele nacht in gevogeltefond ja!

"grof zeezout (bijvoorbeeld Maldon)"
Maldon is Fleur de sel ja!

"Snijd de longhaas in plakken"
Die tiepo heeft natuurlijk nooit longhaas van zijn slager gekregen, maar longhaasfilet!
In longhaas zit over de hele lengte een enorme dikke zeen...

Ontbeende lamsnek als stoofvlees bereiden, de culinair minderbedeelde...
Oftewel niet ontbeend, of ontbeend en dan tot rollade gemaakt
Als je enig verstand van vlees hebt althans...

"Snijd het vlees in stukken of vraag uw slager om hulp", de culinaire tofelemoon...


Maar goed, die culinaire klapwieker, daar zijn we van verlost...




Eerst is het me gelukt die Van Dinther (nou ik voor de Volkskrant werk mag ik hem geen Smak meer noemen) uitgeschakeld te krijgen, en logischerwijs volgde daarna die hele kletsmajorenbent van de Volkskeuken
En die flauwekul van Van Boven achter in het magazine, die staat er vanaf morgen ook niet meer in


Dieses war der erste Streich
Doch der zweite folgt sogleich


Hahahahahahahahahahaha!!!!!!!



O, PS

Een van die lui hierboven die mailde al meteen of ie gastschrijver kon worden

Ik zeg Ik zal er over nadenken, ik schrijf het op een briefje, verdomd!

Heb een briefje naast de plee gehangen
"Nadenken!"



O, PS


Dit wordt een vette post, maar of ie de hit van het jaar, Yvetteketet, 2.500+, zie hier, voorbij gaat, geen idee...