dinsdag 8 maart 2016

Brussel (2)




Matonge


Goh, ik zie in ene dat ik jaren geleden vergeten ben de rest na aflevering 1 van mijn Brussel bezoek hier te plaatsen.
Ik bedoel "Brussel 1" als je hier (alle links hier in een nieuw venster) wat naar beneden scrollt.


Hieronder aflevering 2, Matonge (zie Matonge hier)




Veel Franse (ik bedoel niet franstalige Waalse) kranten maar geen Nederlandse, op een verdwaalde NRC na. Mischien zijn er weinig Waalse kranten.

Vlakbij mijn hotel metrostation Rogier, enorm, ik verdwaalde er regelmatig. Mooie supermarkt daarin. Daar de inkopen, aangevuld met spul uit een Delhaize die ik bij de Beurs ontdekte. (Maar nergens Tierenteyn mosterd.)

Diner vlakbij de Beurs, kaaskroketten (Fondue Parmesan) en konijn in Geueze. 14,50 als menu en erg lekker. Wel om die kroketten een enorm gedoe-bord met sla, mayo, maïs, tomaat en ik weet niet wat. Geen ui jammergenoeg. Konijn smaakte lekker, maar "Geueze", dat kon ik niet ontdekken. Wel hetzelfde garnituur als bij de kroketten...
Raar Nederlands wijf klampt ober aan met gekwaak over "kastanjes en eskargotten".

Zaterdagmorgen.
Thee, krant. Inkopen in die supermarkt en naar hotel gebracht. Zag een minuscuul flesje argan-olie, 16,95. Laten staan. Oxo gekocht, een soort vloeibare runder-Marmite, waar je lekkere bouillon van kunt maken. Een fles Geueze Mort Subite ("plotselinge dood") met zo'n champagne-kurk. Waterloo kaas, ken ik niet.

Taxi naar kilometers buiten het centrum, bijna een half uur, € 14,40. Maar het "Museum van de Molen en de Voeding" blijkt gesloten. Café'tje ("estaminet"), tram terug.

Naar de Afrikaanse wijk. Matonge. Eerst de verkeerde straat: Blokker, Kruidvat, Zeeman. Vanaf de Naamse poort (er stapten enorm veel negers uit de metro daar) moet je de linker weg hebben. Inderdaad veel Afrikaanse winkels, maar op een soort rare kalebassen en een soort rare aubergine na niks wat je hier niet ook op de markt vind. Tot ik in een winkel kom met de meest vreemde, met vliegen bedekte waren. Pikzwarte, verkoolde lijkt het wel vissen, gezouten maden of zo, enfin, daar komt later een aparte uitzending over.

Veel erg sjiek geklede negers, en ook een blanke met een enorme stofzuiger (twee meter hoog maar verder een "gewone" stofzuiger) die de trottoirs schoon hield.




Volgende aflevering zie hier