zaterdag 9 januari 2016

Producten




Uien, brood, kaas, vlees...


Borettana uien


Jumbo natuurlijk weer
En bij de uien hebben ze ook verse zilverui'tjes

Die Borettana ui'tjes zijn mild maar niet zoetig (AH onderscheidt inderdaad "witte uien" en "zoete [witte] uien")

Stoven vooral, maar ook op de BBQ (en ook in spiezen), en ook in de oven

Ik heb ze in wat ganzenvet lang en zachtjes gestoofd, af en toe draaiend
Heerlijk

Deze mooie link hier (alle links hier in een nieuw venster) gaf ik al eens eerder

Recepten, althans Italiaanse, zie hier (die enge zwarte dingen zijn macro-opnamen van de zaadjes)

Een oven-recept voor die uien zie hier




Hierboven Bordeaux aardappelen

Mooi heel stevig, smaak richting Roseval, maar wat minder
Gebruik deze als je erg stevige aardappel nodig hebt

Waar? Tsja, dat was Aldi weer, maar ik denk enkel rond de feestdagen
Ik zal eens informeren (ook omdat ze een tweede speciale soort hadden die ik vergat te kopen, een gele, en ik weet ook niet meer hoe die heette)


De Pecorino romano van AH bleek uitstekend
Niks super zout, en mooi "droog" van smaak

Mooier dan Parmezaan bij bv. venkel


AH
Verse pasta met wortel
"Smaakt als gewone pasta"



Dank PJ!


Hoe moet je rozijnen prepareren voor oliebollen?

Ik ben er wat laat mee, maar goed

Wat ik al wist: hoe je ze moet prepareren voor appeltaart en voor krentebollen

Even in koud water, afgieten, op een plaat storten (niet gestapeld), wat laten drogen (wat in een bakkerij vrij snel gaat)
Op een koele plek plaatsen, water erover nevelen en tot de volgende dag laten staan

Oliebollen nu

Afhankelijk van de droogte 15 tot 20 minuten wellen (40 à 45°)
Afspoelen met koud water, redelijk drooghusselen, 20 uur op een koele plek laten rusten.

Weer wat geleerd!


Ik trof Zweedse (niet Ikea) en ook Poolse "niet-scherpe" mosterd, en dat was beide tiepe Süßer Senf, Beierse.



Perfect stokbrood, zie verderop
(Vergelijk eens met de onderkant van uw stokbrood...)


Vlees


Lidl, Brabantse ham
Rauwe ham dan natuurlijk

Niet slecht, wel erg type Schwarzwalder

Ik vind dat ham om ergens omheen te wikkelen in de keuken
Prima hoor, maar niet om zó te eten


Ik kom nu het kaartje van die Wilde Slager tegen

Ik gaf de link al, maar nog maar een keer.
Uitstekend spul.
Nieuwe Kerkhof (waar Jean-Paul Franssens woonde) 10
Groningen
Zie hier




Baguette

Kijk, dat ziet er natuurlijk niet uit
Of die toen ie jong was met z'n poot onder een auto gezeten heeft
En dit was nog een van de betere
Als je dat als leerling-bakker aflevert in de bakkerij onder mij, dan krijg je een trap (we zijn in Frankrijk, ja, en die trap krijg je als leerling bakker ook in België, Spanje, en noem maar op) (en terecht, want anders komt er nooit topkwaliteit uit)

Maar ja, dat brood is verder dus wel volledig perfect!
Geur, structuur, smaak, kromtrekken als je het een paar uur laat liggen...

Trendy bakkerij, Brugstraat Groningen

Hierboven, dat is een à l'ancienne, met die bloem er op
Kan ook puntige uiteinden hebben, en dan is het een pointu, zie hier




Doehoei!