dinsdag 12 januari 2016

Culinair tochtje



Kapitänschinken
Borkum
Mooi zacht; San Daniele achtig maar minder zoet
En zouter...


naar Borkum


Het was geen specifiek culinair tochtje, maar ik maak van elke tocht een culinair tochtje, dus



Op het schip


Grünkohl

Boerenkool, maar geen stamp. Er zit wel wat worst door.

Met rookworst (Kohlwurst) en met Kasseler.
En met Salzkartoffeln


Enkele broodjes:

* Matjes mit knusprig gebacken Bacon
En met glazig gebakken uien
Gaan we ook eens maken

Het waren trouwens lekkere stevige speltbroodjes (spelt in in Duitsland iets volkomen normaals en niks allergie); een soort pain bis, dat grijze

* Ingelegde haring met ui, augurk en biet
Dat nam ik en dat was erg lekker

* Krabbenbrot
Garnalen, ei, Gurken en rémoulade



Kernschinken
(Deze en volgende soorten ham Ostfriesisch)
Vreemde naam voor iets langwerpigs
Ik dacht meer aan Culatello en zo
Ook weer mooi zacht, en minder zout


Diner


Een enorme (wat van mij niet hoeft) en werkelijk uitstekende (wat van mij dringend moet) gepaneerde kalfsschnitzel met mooi in boter gebakken uien, en met friet met huis-mayo, en met een uitstekende verse gemengde salade.

€ 13,80.
In Nederland kan je niet eens een kalffsschnitzel vínden, laat staan een echt goede varkens met... voor die prijs.

Een tent van een Marokkaanse familie, Riff heette het.
Ze hebben van alles en nog wat. Van die kalffschnitzel (en tig andere schnitzels) en rundvleesdingen en kipdingen tot pizza en hamburger. Maar ook van alles met verse vis.

En alles vers gemaakt altijd, en alles uitstekend (hoorde ik twee keer).

Hard werken en geen gelul en wel kwaliteit.



Landschinken
Mooi en krachtig


Haring


Wie was dat ook weer, die Volkskrant kwaker of was het NRC, van "met [nieuwe] haring moet je niet koken, dat moet je gewoon zó eten"?
Ja, als je de ballen verstand van koken hebt, dan wel ja...

(Ik zocht het even na, en zie hier; alle links hier in een nieuw venster; het waren gewoon al die kwaakharses die dat riepen)

Elk restaurant hier heeft tig gerechten met Matjes

Met (groene haring) gebakken nieuwe aardappelen!


Over kwaakharses gesproken: ik zag vandaag dat professor Huivers in de ramsj ligt met "Huivers heeft honger"

€ 0,99,-

Ik heb het maar gekocht, want wat is nou een Euro voor een half uur schuddebuiken? Toch?!



Sanddorn Schinken
Ingewreven geweest met duindoorngelei
Een beetje een fijn soort Schwarzwalder, zeg maar
Heel erg mooi!


Inkopen


Mijn inkopen zie hier
Het is een hoop gesleep, maar dan hep je ook wat



Stremel


Wat is Stremellachs?
Wat is Stremelbutt (of -heilbutt)?

O wacht, dat hebben ze bij AH ook (van zalm dan, niet van heilbot natuurlijk)
Die dikkere stukken warm gerookte vis, daarna met peper en evt. meer kruiden ingewreven



Wijn


Café's hebben zowat altijd goede Duitse rode wijn

Weinsberger Ranzenberg Trollinger
Lijkt rosé, is een soort Claret
Nog lichter van kleur dan Caret, maar een sterke rode wijn-smaak



Laat ik er nog maar een ham tegenaan gooien
Brabantse ham van Lidl
Prima spul
Een verbeterde versie (minder sterk maar zelfde idee) van Schwarzwalder


Wat verder?


Ostfelder Tilsit

Wow man...


Ontbijt

Woooooooooooow man...
Taart, Sekt, meloen, verschillende fruitsalades (alles, alles versgemaakt, ook de) vruchtenyoghurt, tig soorten kaas en ham en worst (alles dik gesneden), uitstekende fricandeau, omelet, gevulde eieren, licht gerookte zalm en ik weet niet wat allemaal meer... Brood zus en zo, Stollen, verschillende soorten sap...

Uitstekende kamer + dit ontbijt € 50,-
En dat op een toeristische plek
(Hotel Weiße Dühne, pal in het centrum)


Tip

Taxi naar Markant nemen, heel mooie super



Dit kocht ik ook nog
Vegetarische ham zeg maar
Hier vind je het niet meer
Lekker spul...
Ik ga het zelf maar maken...