woensdag 2 december 2015

Kroketten (10)



Arancini (sinaasappeltjes), ook wel Suppli, dat zijn natuurlijk ook kroketten
Die sliert dat is een stukje Mozzarella in het midden, een "telefoondraad"
Daarom heet deze variant Suppli al telefono
(Suppli is een verbastering van Surprise)

Er zit risotto in, dus in feite is dit een sjieke nasibal...

Suppli zie (hoe ik ze maakte) hier



Links en rechts gevonden recepten (2)

"(2)" want net als de vorige aflevering die ook l en r gevonden was

Zie trouwens de eerste aflevering hier (alle links hier in een nieuw venster)



Laat ik beginnen met hier te linken naar mijn onovertroffen, wat zeg ik, mijn waanzinnig lekkere, mijn Wow man


Mosselkroketten


Zie hier

Jezus Maria en Jozef wat was het lekker...



Als Italianen in Nederland bitterballen zien dan beginnen ze altijd Arancini! te roepen
En bij boterhamworst Mortadella!
(Ze moesten eens weten...)


Dopmeijer

Dank P!


Eens in de zoveel tijd worden de kroketten gedraaid, om vervolgens te worden ingevroren. "Een arbeidsintensieve klus die me soms bijna een tennisarm oplevert" zegt John. Dit belet hem echter niet om naast de gewone rundvleeskroket ook vier seizoenskroketten te draaien. Zo presenteert Dopmeijer momenteel de winterkroket die gevuld is met hazenpeper. In het voorjaar volgt de lentekroket met asperges. De zomerkroket bevat kaas en ananas en is een goede lunchvariant op de bekendere pizza Hawaï. Als de blaadjes van de bomen vallen, rolt John paddenstoelen en hazelnoten in de herfstkroket.

Dat zijn creativiteit ook na jaren tussen de broodjes en het beleg niet is te stoppen, bewijst de kerstkroket die eind december vorig jaar in de koelvitrine lag. Opvallend ingrediënt is de bouillon die John trekt van kersttakken. "De bloemist die ze leverde, heeft hem als eerste geprobeerd" vertelt John. "Direct na de eerste hap proefde hij de kalkoen die ook in de kroket zit. Daarna volgt de smaak van kerstbomen. De bouillon van kersttakken heeft bovendien een medicinale werking. De hars is namelijk goed tegen hoestbuien, een kwaal die in de koude decembermaand regelmatig voorkomt.’’

Ja, de toppen van dennenbomen, als er van die lichtgroene puntjes aan het einde van de takken zitten in het vroege voorjaar, daar kan je erg lekker zoetzuur van maken voor bij wild.
(Pluk ze enkel van de onderste takken! Die boom moet kunnen doorgroeien!)

Zie Dopmeijer hier



Schitterend...


Ik heb een

lijstje,

van wat ik binnenkort ga maken

Kwa kroketten dan, of qua croquetten

Kastanjekroketten (is klassiek)
Bolognese kroketten (sjieke bamiballen worden dat zeg maar)
Kipkerriekroketten (dat móet)
Ossenstaartkroketten (waw!)
Groene aspergekroket (intrigerend; Thaise kroketten...)
Ham-champignon kroketten (klassiek)
Zuurkoolkroketten (met à la pommes duchesse-deeg, of alla Tierteg, search the blog)


En ik ga paneren met

Gebroken cornflakes
Panko (deed ik al maar vergat te noteren)
Gebroken ongebakken krupuk
Gebroken vermicelli (Balkan klassiek)
Gebroken mihun (mijn vinding dat je dat prachtig kan frituren)



Tuna-burgers en zo, dat zijn natuurlijk ook kroketten
Sjieke aardappelkroketten zeg maar

En Perkedel
(Perkedel met veel knof, waw...)


Van alles wat ik zo tegen kwam


Wortelkroketten

Daar kwam ik geen recept van tegen maar iemand vroeg me of dat bestond

Ik zeg Dat weet ik niet maar ongetwijfeld bestaat dat

Maar ja, dan vind je, zelfs sjiek op croquettes Crécy zoekend, Royal Canin honden- en katttenbrood, of je vind die dingen die helemaal niet vies zijn, AH voert ze, wortelschijven of zo, afdeling Vleesvervangers. Ook een soort burgers.
Nogmaals: uitstekend te eten, die van AH. Zo'n soort groenteschijf.



Œufs Negus

Blijkbaar gebakken eieren met wildkroketten

Maar verder kan ik er niks over vinden






Hierboven:

"Korokke"

Japan

Zie hier



Kipkroketten

USA

Witbrood weken in melk

Boter, ui [en knof], bleekselderij (niet erg fijn, dan blijft er meer smaak aan, en het gaat nog in de blender)...
Laat wat koelen

Gekookte kip in de blender
Uitgeknepen brood

Spul uit de blender en die ui etc. erin en kort blenden met p/z

Alles mengen
Na koelen zien of er bloem door moet; gebruik dan boekweitbloem

Kroketten vormen, bloem, koelen
Paneren, koelen
Frituren



Braziliaans
Ik ben er nog niet achter wat het is


Kipkroketten

Zoals die voor Wilhelmina gemaakt werden

Ragoût van gekookte kip, ossentong (ik zou zeggen kalfstong) en champignons
En truffel
En een blanke saus natuurlijk
En die met bouillon of melk, citroensap, nootmuskaat, p/z, eierdooier

Ze worden vanuit een balletje kurkvormig gemaakt en gepaneerd

"Dien er gebakken pieterselie bij"


Kipkroketten

Zoals ze voor Beatrix gemaakt werden

De ragoût wordt gemaakt van kippenbouillon (waarin de kip...)

Truffelolie, champignons, ossentong, p/z, nootmuskaat en hier ook peterselie

Verder natuurlijk idem



En wat maakt dat uit als je kroketten er uit zien als die van Yvet Retteketet?


Curried rice croquettes

Dat is Australië, en dat is dus nasiballen

Boter, ui [en knof]...
Kerrie en bloem... (Ik zou de kerrie pas toevoegen met de eerste vloeistof)
Melk...
Zout en cayenne...
Gekookte rijst erdoor, "brown rice", zilvervlies, en dat zou ik niet doen, ik bedoel: neem stevige Amerikaanse of Surinaamse rijst die je eerst even aangebakken hebt en daarna gekookt (gestoofd zeg maar)
Verder kleine stukjes gekookte of gebakken bief erdoor

Koelen

Enzovoorts

Serveer met gefrituurde peterselie



Duifkroketten


Waverley Root
The Food of Italy

Dante was a gourmet, and a great lover of fish, but with all the Ravenna fish dishes available to which his name might have been given, it was tacked, rather inappropriately, onto a consommé containing pigeon croquettes and the black truffles which are a product of the pine groves of Ravenna.

Tsja, wij lezen andere boeken over de Italiaanse keuken dan Tutto Risotto en dat soort flauwekul...



Nou, ik moet zeggen!
Die kroketten van Retteketet zien er beter uit dan die van het vorige plaatje!
Eerlijk is eerlijk!
Het ziet er niet uit natuurlijk, maar je ziet dat het altijd erger kan



O shit!
Hier had een ander plaatje moeten staan!
Fuck!




Volgende aflevering zie hier