zondag 8 november 2015

Kookboeken, landen (12)





Australië, Tirol, Limburg, Cotswolds



Vijf stuks vandaag (twee keer Australië), vijf boeken waarover ik niet zoveel op te merken heb, maar die ik alle vijf met veel plezier gelezen heb.


Eerste aflevering van deze serie zie hier (alle links hier in een nieuw venster)



Tiroler Bäuerinnen Kochen

1997


Wat viel op?

3 dag Butter, 3 dag Mehl
Dag? O, decagram

Weinnudeln
Met Glühwijn erdoor
"In wenig Fett ausbacken und mit Glühwein servieren"

Specksalat
Daar gaat Schwarzbrot door, wat je in stukjes met de spekjes meebakt


Wat gaan we maken?

Gerstensuppe
Wat ik had gerst gekocht voor iets Afghaans, en toen was ik dat recept kwijt
Ze stoppen er spek in en wortel en peterseliewortel

Ziegernudeln
Noedels met geitenkaas erin
Verder ei

Een "roulade" van speltmeel, suiker, chocolade, rum en vanille
Plak bestreken met morellenjam en opgerold

Boekweitkoek met noten



Een aardige serie uit 1987
Heb er nu drie
Links het kookboekje, rechts ansichtkaarten
Zie de volgende foto


Culinaire groeten uit Limburg

Laat ik het meteen dan maar bespreken
Maar ja, ik heb al drie Limburgse kookboeken, dus zoveel nieuws staat er niet in


Wat viel op?

Schelk
"Maak de schelk schoon"
Huhh?
O ja, dat is die bladkool, met nog zoveel andere namen
Eeuwig moos, eeuwig moes, stekkool, splijtkool, splijtmoes, bladmoes, oudewijvenkool, kelen (vgl. kale!), heggemoos, duizendkop
Zie hier


Wat gaan we maken?

Mützelmandeln
Gefrituurde amandel noedels zeg maar

Mastreechter kos (kost)
Kalfsborstlappen met gedroogde pruimen
En citroen, laurier, tijm, z/p

Zwartbroodpudding
Broodpudding van zwart roggebrood dus
Met boter, citroen, eieren, rode wijn, rozijnen en amandelen



Die kaarten kan je er dus afscheuren


Old Cotswold Recipes

1975


Wat viel op?

Veel ingrediënten vind je ook in dat Tiroler boek
Vlier, groene walnoten...

Bath chaps
Zie hier maar het klopt niet helemaal, want er moet een tong in
Zie hier


Wat gaan we maken?

Christmas plum pudding
Want dit is een recept wat ik "geloof"
Reuzel, rozijnen, citroen- en sinaasappelschilletjes, krenten, bloem, oud brood, ei, citroen, rum

Kip in cider
Ik maakte het al Frans (sjalot, paddo's, Calvados, crème fraîche), ik maakte het Galicisch (chorizo, bloedworst, paprika, cayenne, gedroogde pruimen)
Nu tomatenpuree en bouquet garni



Nog niet gelezen


Australisch Kookboek

Zie de eerste foto

2005


Ik heb nou drie Australische kookboeken, en alle drie verschillend.
Het eerste was erg multi-culi, dit is erg lokalo, en het andere, wat ik hierna bespreek, voert voornamelijk klassieke Europese gerechten die in Australië populair zijn (inclusief af en toe zaken als Chow mein en Cheese fondue zo).


Wat viel op?

Veel gerechten met ingrediënten die je hier niet vindt
Rode palmkool, kangoeroestaart, Screaming seeds, blauwe zwemkrabben (ik somde het al eens op, maar vooruit), geroosterd acaciazaad, krokodillenstaart (hier vind je Crocodile body meat en Aligator tail)...

"Jeruzalem-artisjokken", dat heet aardpeer
"Chinese rijstazijn": welke soort? Dat maakt nogal verschil...
"Aziatische sesamolie"
"Limoensaus" voor limoensap
"Extra maagdelijke olijfolie"
"Voor de gefrituurde palmkool: 1/2 Chinese kool"
"4 rekjes varkensribben" (racks waarschijnlijk)
"Voor 4-6 personen: 3 eenden, elk 1,5 kilo"
"1 kop poedersuiker (kristal)"


Wat gaan we koken?

Niks



Nog niet gelezen


The Australian Heritage Cookbook

Een zeer fors plaatwerk, ik besprak het soort boek al hierboven

1988


Wat viel op?

Smoked gemfish

Inktvis met perzik

Swedish meatballs
Ikea!

Boter, magnetron
Bloem erbij, magnetron
Melk, magnetron


Wat gaan we maken?

Salade van gekookt varkensvlees en meloen
Cantaloup én die gele Spaanse
Bleekselderij, sjalot, kerrie, p/z, droge vermout en mayo
Dat kerrie vermout mayo is helemaal geen slecht idee...

Asperge fondue
Ik bouw het wel even om (niks aspergestukken in de fondue, en al helemaal niet uit blik)
Fondue maken met Cheddar en knof en het asperge kookvocht met wat witte wijn, ik bedoel: we gaan de asperges koken in bouillon van schillen en kontjes en witte wijn
Ze gebruiken geen sterke drank, maar ik zou zeggen wel natuurlijk, maar geen Kirsch
Wat dan wel? Oude jenever
We gaan er stukken asperge, brood en (dat is de Australische bijdrage, naast het basisidee) grote gekookte garnalen in dopen (die koken we in de aspergebouillon natuurlijk)
Over die Cheddar moet ik nog nadenken...

Aardappelen in cider
Ovenschotel
Schijfjes aardappel (rauw), Cheddar (hier prima), aardappel, cheddar, botervlokken, cider, oven
Serveer met peterselie er over





Volgende aflevering zie hier