vrijdag 11 september 2015

Vijf keer vlees




Om die Lekker Dier-trut te pesten

(Hanneke-met-de-soja-harses)
(En die religieuze groente-doos van de PvdPieren)


Koetsierstuk

Zie hierboven
Google op afbeeldingen van picanha, om te zien hoe ze het in Zuid-Amerika gebruiken

Eentje heb ik schoon gesneden, vet er af (malser vlees at ik nooit, en rood dat het is!), zie volgende foto, en eentje gaat met vet en al op de BBQ (relaas komt)


Om het mooi egaal te kunnen klaarmaken heb ik er twee spiertjes afgesneden (zie volgende foto en de foto daarna)
Dat is in tegenstelling tot de koetsier zelf werkvlees; fikse beet, enorme smaak

En ik sneed de puntjes van het grote middenstuk af (die niet op foto, daar zitten ze er nog aan)
Redelijke beet, sterke smaak, beetje als longhaas



Die "twee spiertjes": linksboven
Rechtsboven afval voor bouillon
Rechtsonder het vet
En linksonder, tsja, wow man...


Koetsierstuk, friet, champignons

Want zo proef ik bief-variaties altijd

Ik heb een prachtige champignonsaus gemaakt van kastanje-champignons

Boter, hoedenschijfjes bakken, uit de pan

Sjalot, knof, peterselie...
Geplette stelen...
Flambeer met cognac
Wildfond, peper, inkoken
Room, inkoken...

Vlees bakken (boter!), friet bakken, hoeden in de saus opwarmen...



Ach ach ach...
Dat die Broekbaard en die Jonas en die Vreugdeprei en die Hoepel en Imca van Boven zoiets nooit hebben kunnen proeven...
Dan zouden ze wel anders praten, uhh, kwaken...


Russische lasagne

God God wat was het lekker

Uhh, niks "Russisch" behalve dan dat de pasta Russisch is
Lapscha, zie hier


Rauwe ham in strips blancheren
Uit, koud spoelen
Kleine blokjes snijden

Een pot gegrilde paprika lekken en het vocht opvangen
Paprika opensnijden en pitjes en zo verwijderen

Bak de hamblokjes zeer kort in olijfolie op niet te hoog vuur
Ui erbij, zeer kort op hoog vuur,  en laat vrij lang op heel laag vuur sudderen
Knof erbij, peterselie...
Pikante paprika-puree (Turk; grote pot; porties vriezen)...
Witte wijn...
Vocht van de paprika's, inkoken...
Binden met boekweitmeel (gewoon erover strooien en erdoor roeren; Klary Koopmans klontert niet)
Proeven op p/z

Kook de lapscha

"Lasagne" maken
Saus, pasta, paprika, kaas (geraspte Gruyère)...





Kip in grofzout

Poulet en croûte de sel

Gebruik zout zonder anti-klonter middel lees je soms, maar dat zit nooit in grof zeezout.

Gebruik op een mooie scharrelkip ongeveer 3,5 kilo zout; gebruik trouwens liefst een Poularde de Bresse, tsja...

Leg in een wat hogere ovenschaal kruislings twee dubbele lappen aluminium folie en stort er een laag zout in.
Wrijf de kip in met wat peper en leg hem (of haar, dat kan ook) opgebonden met de borst op het zout.
Bedek geheel met zout, waarbij je de folie als "wand" gebruikt; laat het zout inklinken door met de schaal op het aanrecht te bonken (je hebt eerst de folie dichtgevouwen over de kip en het zout, en voordat het in de oven gaat vouw je het weer open).

Zet in een oven op 275 graden en reken op een uur tot anderhalf uur, afhankelijk van het formaat van de kip.

Het kan natuurlijk ook met poten; reken dan op een klein half uur.


Je ziet ook wel recepten met eiwit door dat zout
Geen idee waarom




Carbonara klassiek


Dat is met Guanciale (niks ham) en met eigeel (niks room)


Maar ja, ik maakte het met cantharellen

Olijfolie, sjalot, knof...
Gedroogd rood pepertje, cantharellen-stelen (gehakt)...
Madera...
Viandox...
Hoeden erin stoven...

Olijfolie, Guanciale-plakjes uiterst langzaam en lang uitbakken...

Spaghetti koken, afgieten (kookwater opvangen), terug in de pan

Op twee personen een ei en een eigeel door mekaar roeren, Pecorino romano erdoor...
Door de pasta, wat kookwater, zwarte peper...
Guanciale met wat vet erdoor...

Cantharellen ernaast...

Eten!




Dikke lende gebakken als bief

Mooie pepersaus gemaakt met room en Armagnac, zowel met groene peper (die ik zelf op pekel/azijn heb gezet) als met rode "peper" (idem op pekel/azijn).

Laat een slager met verstand een plak dikke lende snijden "voor bakken als bief"
Zie de volgende foto
Het blijft iets moeilijk, want deels is zo'n plak prima als bief (rood van binnen!) te eten, deels is het op het randje (wat mij niks uitmaakt want ik houd van kauwen)

Ik heb natuurlijk weer hetzelfde gedaan als bij die koetsier, want je moet goed kunne vergelijken.

Champignons, saus, aardappeltjes...

Dikke lende schijf kort bakken in heel hete boter (en dus met wat oijfolie ook erdoor)




Uhh!

Ik eet in vijf dagen, laat ik dat nog maar eens herhalen, een keer vlees, een keer vis, een keer ei, een keer kaas, een keer tofu (oid)

Fantastisch! Als je kan koken dan dus...


En o ja!

Een goed idee!

Ooit proefde ik enorm lekkere speeskeek
Dat had te maken met dat die wiet goed in de boter zat

Dus wat ga ik maken

Wiet goed door boter werken
Regelmatig doorroeren, kamertemperatur, een uur of zes lang, elk half uur

Daarmee droog (heel mager) rundergehakt aanmaken (ipv ei erdoor) met paneermeel en p/z

Waw!!!

(What y been smokin man??)




Ik zat als kok op een schip, daar kwam een vriend "matrozen" (dat was ie vroeger geweest) en die zou wiet meebrengen want dan ging ie speeskeek maken (banketbakker was ie ook geweest, en ook strodekker tot ie van het dak viel).

Komt ie op dat schip met een zak wiet formaat van zo'n kussen wat je in de hoek van de bank hebt liggen. "Ja, kijk, een vriend van mij die verhuurt hallen en zo en soms gaan daar Somaliërs wietplantages in aanleggen en dan weten we wanneer het oogstbaar is en dan vallen we er binnen en slaan die gosers eruit want dat mag niet, wiet telen, en dan oogsten we"

Maar goed. Die speeskeek was dus groener dan groen.
Maar: het was de boter die het hem deed. Die neemt de wietsmaak op.

Uhh, die boot lag vlak naast een methadon busje, allemaal pliesie, ligt die zak wiet pal voor het raam. Ik zeg Godverdomme weg met die zak voor het raam, Kristus nondeju!