donderdag 17 september 2015

Vijf keer kaas




Gruyère, Bleu (x2), Panir, Mozzarella


Pizza arrabiata


Daar las ik over en dat wilde ik wel eens maken, gewoon pikante tomatensaus enzovoorts, maar wat blijkt: in de praktijk is dat wat heel anders

Om te beginnen is pasta arrabiata (de woedende vrouw) altijd zonder proteïne, zelfs geen lardo of pancetta (want ze is woedend; wel veel pepers dus)
Pizza arrabiata is eventueel met wat worst of wat van dat Italiaanse chorizo-achtige spul, maar nooit met kaas

Ik werkte met kerstomaat uit blik, enorm lekker op pizza (niet prakken!)

Kerstomaat lekken, vocht opvangen

Rode olijfolie (waar dikwijls tomaat uit de oven in heeft gestaan; anders maar paprikapoeder erbij), ui, knof en fors rode rawit...

Groene kruiden, rode wijn, blikvocht, laurier...

Pizzabodem, saus, tomaatjes, plakjes Gruyère

Ik maak om en om een pizza helemaal zelf die ik bak op een lava-steen, en op een gekochte bodem (deze keer), die ik bak op een gaatjesbak




Witte bonen met bleu en soepgroente


Die witte bonen, dat waren Fasiola gigades, die grote Griekse; je kan ook Haricots de soissons gebruiken
De bleu was Bleu de Gex, mooie noot-achtige uit de Jura meen ik
En die soepgroenten waren mijn eigen gemaakte, zonder bloemkool, met ui en knof en peterselie, zie hier (alle links hier in een nieuw venster); die soepgroenten waren uitstekend, en de knof erin wow want knoflookvlokken

Bonen weken

Bonen koken

Olijfolie, die soepgroenten...
Lamsbouillon van een blokje (dat smaakt helemaal niet lamsig en wel mooi bij kaas en ei), witte wijn, witte peper...

De bleu erdoor, en binden met boekweitmeel (gewoon Wats! erin flikkeren en doorroeren; kan ook met rood maismeel; beide doen niets af aan de smaak van het gerecht)

Proef op z/p

Bonen erin opwarmen

Serveer met Lime pickle

Die foto ziet er niet uit, maar geen van de vijf zaken alhier vandaag behandeld was minder dan uitstekend




Matar panir


Pakistan
Panir, doperwten, Chinese mie

Frituur blokjes panir
Vrij lang maar niet te hoog vuur, 160° of zo, kleine porties, roer goed uit mekaar

Blend ui, gemberwortel, knof en groene chili met iets water

Pinda-olie, komijnzaad, uienzaad, korianderzaad...

Dat spul erbij...
Wat rode pepervlokken, koenjit...
Wat tomatenpuree...
Garam masala...
Witte wijn (dat hoort niet maar dat is wel lekker; gebruik liefst Kwangtung mijiu, maar dan wel ietsje zoete; geen aangezoute!)

Kook de mie (liefst die soort die je eerst even moet weken)
Ontdooi daar meteen de doperwten in (zeer kort!)

Warm de panir op in de saus en wat later de doperwten




Mozzarella, prei, gnocchi di carote


Gnocchi di carote: wortelpuree, p/z, wat majoraan, en met bloem gnocchi maken
Zo weinig mogelijk bloem en dan maar met twee lepels werken net als voor quenelles
Ik bedoel: de gnocchi koken dus

Lek de Mozzarella
Ik had een Treccia, van AH, maar dat was geen echte; niet gevlochten maar in een vorm gedrukt
Dat is dus niks want dus de wrongel niet gekneed

Olijfolie, sjalot, knof, prei, peterselie, iets soepgroenten...
Grove zwarte peper, basilicum, rozemarijn (jawel, een zeer fraaie combi bij prei + room)...

Witte wijn... en inkoken

Room, Viandox... Proef
Verder inkoken?

Ovenschaal vet, gnocchi, saus, Mozzarella

Wat  Pecorino romano erover raspen vóór het serveren




Pasta, bleu, paprika


Ik had Bastaansen bleu gekocht (Blauwe geit, Brabant) en om zó te eten beviel die me niet, wel om mee te koken
Hetzelfde bedrijf maakt Bleu de Wolvega (andere kant van Nederland dus) en die is prima zó te eten (koe)
Die kaas kreeg ik trouwens, maar ik had net een fors stuk uiterst sterke Bleu des Causses weggewerkt (ex Bleu d'Aveyron ex Roquefort) dus bleu had ik even gezien om zó te eten

Kook pasta in kippenbouillon
Ik gebruikte Strozzapreti, priesterwurgers (omdat ze zich verslikken omdat ze zo lekker zijn)(die pasta)
Afgieten, koudspoelen, wat olijfolie erdoor
Kook de bouillon goed in, met witte wijn

Olijfolie, puntpaprika kort erin en uit de pan

Olijfolie, ui, knof, rode lombok...

Zoete paprikapuree (Turk)...

Ingekookte bouillon...

Bleu...

Warm er de pasta in op en even later ook de paprika