vrijdag 4 september 2015

Proeverij




Kroepoek en kroketten


maar we begonnen met (zie hierboven) van die dunne plakjes schouderkarbonade die tot "cowboyvlees" zijn verwerkt.
In feite is dat hetzelfde als Jerky maar dan van varken, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).


Lekkere fles Retsina erbij...




Voor de kroepoek-proeverij zie hier, en overal waar "lekker" of zo bij staat, dat proefden we.

De kroepoek sajoer, rawon, bawang en bawal vielen erg in de smaak (groentensoep, runderstoof, knof en zeevis). O ja, en de emping (soort noot).




Geen idee wat je naast kroepoek kunt eten (als je enkel kroepoek eet), dus ik maakte een pot guindillas open.

Had ik natuurlijk over, en vanavond dus waar ik ze het lekkerste bij vind: met rauwe ham opgebakken bonen.

(Uhh, al die kroepoek vers gebakken natuurlijk!)




Voordat de grote mensen kwamen heb ik met een van de kinderen spritsjes gemaakt, mét de koekjesspuit.

250 gram heel zachte boter echt wit kloppen met 150 gram witte basterdsuiker.

Twee eiwitten met wat zout stijfkloppen.
Ik heb een metalen kom en een garde die ik enkel daarvoor gebruik. Is zeer aan te raden en kost geen moer bij Action.

50 ml melk door de boter werken en daarna het eiwit.

Er 375 gram patisserie-bloem door werken, en 2 gram bakpoeder en 1 gram baksoda.
Is het daarna te stijf voor de spuitzak (wat je veel leest) dan heb je de boter niet goed genoeg wit geklopt. Ga alsnog het deeg te lijf met de mixer met deeghaken en daarna met gardes.

Met de koekjesspuit (in ons geval; zie hier) op devette bakplaat, 180° tot ze beginnen te bruinen.

Ronde onderste rij: eerste probeersels. Het is voor kinderen erg moeilijk de spuit heel stil te houden terwijl je knijpt.




Kroketten!


Ik bracht uit Venlo Valuas kroketten mee, zie hier.

Kippensoepkroketten
De meningen waren verdeeld

Asperge kroketten
Iedereen vond ze erg lekker

Champignon kroketten
Redelijk tot erg lekker, maar ik vond er ietwat Maggi-smaak aan

Zalmkroketten
Goed tot te zout tot geen mooie zalm(smaak, de blokjes zalm er in)




Tot slot kroketten van lamsnier-ragoût

Uit eigen keuken

Zie hier

Ondanks "orgaanvlees" voornamelijk positieve reacties




Vervolgens ananas-ijs

Als je zo'n ananas leeghaalt met zo'n ananas-snijder (zie hier), dan hou je een mooie huls over, die je kan vullen met dat ijs. Net zoiets als Citron givré (zie hier) maar een ananas kan je niet givreren (ondanks dat ik een echte givreur heb).

Foto vergeten te maken gvd...

Kapje (bewaren om terug te zetten).
Leeghalen en sap opvangen.
Blender, maar houd wat apart om er in kleine blokjes door de mengen.

3 eieren kloppen met 500 cc volle melk, op vuur tot 70°.

225 gram witte basterdsuiker erdoor werken, het sap, de blokjes, 425 cc room en de ananaspulp.

Koelen, ijsmachine, vullen, vriezer

Het ijs smaakte (vreemd genoeg) ietsje (lekker-)bitter.



Tot slot abrikoosjes op wodka

Snij de abrikoosjes wat in (zie foto).
Stapel in een 3 liter pot. Daar gaat 1,7 kilo in.
Af en toe een kwart bio citroen er bij (4 kwarten totaal).

350 gram kandijsuiker en 150 gram bruine basterdsuiker er over.
En een liter wodka (was net niet genoeg).

Elke dag even keren, maar laat de pot niet dicht zitten want de eerste dagen gist het iets.
Deksel net los, en een plasticje erover ivm vervliegen alcohol want dat willen we niet want we willen zelf vliegen.
Een week.

Erg lekker, en ik ga custard-ijs maken want dat lijkt me er enorm lekker bij.

(Ik kon geen pap meer zeggen en geen blog meer schrijven... De volgende dag een woud lege flessen...)