donderdag 21 mei 2015

Duitsland



In Nederland vind je zo'n brood bij een sjieke bakker in een grote stad
In Duitsland bij elke bakker


Inkopen in Duitsland

Die inkopen laat ik zien, en daartussen Duitse recepten.
Niet de eerste keer Duitse recepten; zie hier (alle links hier in een nieuw venster)


Dit bericht en enkele komende zijn enkele dagen geleden geschreven. Ik zit namelijk voorlopig in Monaco, en vandaag naar de eerste en tweede vrije training te kijken. En verder ga ik voor Paris Match en L'Équipe in co-productie Formule 1 rijders interviewen over wat ze eten en zo. Mijn verhaal wordt sliertig uitgeschreven, in twee versies, voor die bladen, en ik mag over enkele dagen hier de essentie neerzetten.
(En ik zit op hun kosten in een mooi hotelletje!)(Ja, je kan schrijven over culinaria of je kan niet schrijven over culinaria!)(Gisterenavond heb ik een glas gedronken op elke culinaire Nederlandse debiel die me te binnen wilde schieten!)(Twee op Smak en op Vreugdeloos elk!)(Ik wou er nog eetbare klei bij bestellen, zie hier, maar dat hadden ze niet, kut)(Zit je een keer in een tent waar een kamertje € 480,- kost...)(Ex ontbijt en TV...)(Het leven is geen lolletje...)

Wisten jullie dat F I coureurs verplicht zijn om mee te doen aan dat soort interviews? Als je tenminste goedgekeurd bent door de FIA? Maar de meeste lijken me wel aardig, dus dat zal geen probleem zijn, en Alonso ken ik en die heeft al wat voorwerk gedaan voor me...



Dit breng ik altijd mee uit Duitsland
Maar ik eet het niet zoals het hoort, met of zonder muziek
(Zie hier)
Ik laat het, met karwij, smelten op gekookte aardappelen


Klopfenbosch mit Anschovis
Duitse bief met ansjovis

Kook eieren hard.
Bak geraspte ui bruin.
Meng grof gemalen rundvlees met de ui, redelijk wat grofgehakte ansjovisfilets (1 op 60 gram vlees), wat pils, peterselie, rauw ei, z/p. Redelijk wat peper.

Vorm hamburgers, haal door de bloem en bak in boter.
Roer room door het bakvet, peper nog eens en roer er augurkjes uit het zuur door (in niet al te fijne stukjes).

Serveer met gehakt ei erover en nog een anssjovis-filet.



Dit neem ik ook altijd mee
Heerlijk spul, pure ingrediënten, geen gemier met oud brood raspen...


Zuurvlees, Duits
Het gaat er ff om hoe het wordt opgediend in Duitsland

Maak Limburgs zuurvlees.
Kook aardappelen en maak er gebakken aardappelen van.
Als de aardappelen half gebakken zijn, op lager vuur gehakte ui en kleine dobbelsteentjes rauwe ham erbij.
Kruid op laag vuur met paprikapoeder, peper en zout.

Serveer met het zuurvlees en met Remoulade.


Zoervleisch
Limburg

Stoof rund met rode wijn of donker bier, laurier, ui enzovoorts et cetera
Breng op smaak met zuur (azijn en/of gehakte zilveruitjes) en zoet (gehakte gedroogde kruidkoek, neem dan gemberkoek, en/of appelstroop, neem dan wel echte en geen suikerbietenzooi)



Je vindt altijd wat moois
Eendenfond...


Zult, Duitsland

Dit is meer zult zoals wij dat kennen (bij ons van half kalfskop half varkenskop). Het is dus niet die Duitse Sülze met stevig vlees erin, die warm gegeten wordt.

Een pond kalfsbotten (schouderblad erbij) klein hakken met drie ons kalfspoot en 50 gram doorregen.
Blancheren, als je de zult níet grijs wilt hebben.
Met een liter kalfsfond en eventueel water langzaam aan de kook laten komen.
Afschuimen, zout erbij, vijf uur zachtjes laten trekken en af en toe vet eraf scheppen.

Een uur voor het einde van het koken peper erbij, een dik ons soepgroenten, en ietsje majoraan, tijm, laurier en kruidnagel.

Door een doek gieten, redelijk maar niet totaal afkoelen en ontvetten.

Klaren met mager rundergehakt en eiwit.
Op smaak brengen met madera of port.

Op een koud schoteltje bekijken of het voldoende stolt, zo niet gelatine toevoegen. Maximaal zes blaadjes gelatine per liter gebruiken.



Dit, nou ja, Tiroler Bergkäse, kocht ik jaren geleden in Leer, en dat was heel mooi spul
Komt uit Noord-Tirol, dus van vlakbij die heerlijke Alta Badia uit Zuid-Tirol
Zelfde soort kaas
Vergelijk met Appenzeller en Fromage des Pyrénées
En, oserai-je le dire, met Remeker
Kaas uit het land van land van Ötzi!


Königsberger Klopse

Maak gehakt aan met in melk geweekt en goed uitgeknepen witbrood, peper, weinig zout, gesnipperde ui, kappertjes en in melk geweekte en daarna geprakte ansjovis. Ansjovis in melk weken mocht niet van Johannes van Dam, maar die is dan ook de pijp uit.
Maak er niet te grote ballen van en kook die in water met iets zout.
Haal ze uit de pan, houd ze warm, en bind een deel van het kookwater met Beurre manié (boter en bloem), stevig kloppend.

Serveer de saus bij de ballen, met nog ansjovis en kappertjes.

Schopenhauer, die in Königsberg woonde, at het graag



Wijn tenslotte
Afgezien van Grauer Burgunder koop ik altijd Spätburgunder
Ik houd van Pinot noir en iha vind ik dan de Spätburgunder lekkerder (als we het over slobberwijn hebben)


Himmel und Erde

Als hete bliksem maar met peren.
Nou ja, tegenwoordig veel met appel, maar het hoort met peren.

Er zijn variaties met bloedworst en met ook nog spruiten erdoor.
Dat laatste moet ik nog een sproeven,
Dat is dus in feite Belse Stoemp met ook peer erdoor.



Mijn favoriete druif voor rode slobberwijn
Pinot Meunier = Schwarzriesling
Sterk in opkomst als druif voor rode wijn, sterk in opkomst in de Champagne ook
Je proeft champagne in de rode wijn!


Gänsebraten

Vul een tamme gans met appel-stukjes, waardoorheen vers bijvoet-blad. Gebruik desnoods salie.
Prik het ganzenvel goed in.

Braad de gans in de oven, boven een lekbak waarin rauwe niet te grote aardappelen.

Bedruip de gans regelmatig en schep de aardappelen dan ook om.



Dit was een ontdekking!
Spätburgunder met Schwarzriesling...

Gaumenschmeichler!

(Uhh, in Duitsland geen accijns op wijn!!)