donderdag 14 mei 2015

Culinair vanalles



Haw flakes


Vanalles culinair



Producten


Haw Flakes

Zie hierboven

Chinese snoepjes van de Chinese hawthorn, de Chinese haagdoorn (zie hier; alle links hier in een nieuw venster)

Er zit E 124 in, en dat mag niet in de VS. Daarom zit er daar Allura Red AC in, wat hier verboden is want het is giftig voor kinderen...


Asperges van Meinardi

Een hoop gehijg en geblaas daarover in diverse Groninger restaurants.
Twee jaar geleden kocht H ze, zegt dat ze prima waren, ik ze Koop eens asperges bij de Aldi, deed ze, "Minstens zo goed".


Moo shu pork

Amerikaans-Chinese keuken

Schitterend! Chinese wraps! Zie hier


Pêches blanches

"Witte" perziken, momenteel bij AH

Enorm lekker; de platte perzik is ervan afgeleid

Pêches blanches zie hier, pêches jaunes zie hier, pêches de vigne zie hier




At en dronk...


Paprika saus

Gebonden saus met melk en die wijn hierboven, want het was niet vies maar echt lekker, nee. Maar ik had wel het idee dat het goeie kookwijn zou zijn, en dat was het.

Saus afgemaakt met pikante Turkse paprikapasta.

Leek me ook erg mooi voor blauwe kaassaus en dat gaan we doen...


Casillero del Diabolo Viognier

Volgens nomen est omen Kleyn een heel erg goede Viognier.

Soepel, mooi enzovoorts, maar niet dat je zegt wow

Beetje karakterloos... Beetje Volkskeuken...


Gele dadels

Die liggen nou bij de Turk en de Marokkaan

Lekker om zó te eten (fris, knapperig) of om te laten liggen tot bruin (heerlijk zoet)
Je leest wel eens dat ze geel wrang smaken, maar dat heb ik nooit gehad

Proefde ze zó op prikkertjes, op
* Abondance: mooi; maakt de kaas nog mooier
* Gerookte zalm: nee
* Pastrami: enkel mooi als de gele dadels ietsje zoet zijn (wat ze meestal niet zijn maar deze wel)
* Parma ham: redelijk; met Schwarzwalder Schincken of zo waarschijnlijk mooier
* Salami: perfect!




Pakketjes

Ik maakte van over het plat doorgesneden runderwangen pakketjes, mini rolladetjes, om te stoven (in Porter; God wat was het lekker...)

Realiseerde me achteraf dat het in feite een soort paupiettes zijn (toen ik gisteren Bourgogne schreef), zie hier


Vijgen met tijm

Een pond gedroogde vijgen (allemaal mooi gaaf; liefst die kleintjes), steeltjes afgeknipt en niet te krap, zo dat ze dan wat "open" zijn
2 kopen rode wijn, 3 eetlepels honing, 3 takjes tijm

Heel langzaam aan de kook; 1 uur pruttelen
Roer regelmatig om
Vijgen moeten onder staan (neem een smalle hoge pan), voeg eventueel wat water toe

Vijgen er uit, spul inkoken tot 1/3
Over de vijgen en koel

Clotted of zour cream erbij

Heerlijk
(of schreef ik dit recept al eens hier?)


Waterkers met vinaigrette

Macadamia olie, dadelazijn (betere Turk), limoensap

Erg lekker

Maakte het omdat me die Turkse vinaigrette niet te binnen wilde schieten, met (ongezoete, eindelijk vond ik dat ergens) granaatappelstroop



Pastrami


De pers en internet zo


Zie flauwe Culy hier

"Zo maak je thuis de frietjes van McDonald's"
Toast cannibale zonder eigeel, de culinaire mongolen
"Dit Nederlandse duo sneed 98 perfecte vierkantjes van eten"
Asperges met krieltjes, gesmolten boter en gerookte zalm (Wow!)
"Vijf Nederlandse restaurants waar je heerlijk uit eigen tuin eet"

Flikker op en ga je eige paardebloeme vrete,,,


Oude bekende Franse kookboeken

gescand

Zie hier

Prachtig


Ik keek per ongeluk een paar minuten

Mangiare!

Twee dagen hem ik m niet omhoog kunnen krijgen...


Smak

gaat in De Hamert asperges eten, en laat het asperge menu dan vegetarisch uitvoeren

Smak Zak

(Die type die zich naar Peru laat vliegen om daar klei te gaan eten, zie hier)



Dit hebben ze deze dagen bij Aldi
Lekker spul


Ongeënt


Ik schreef gisteren over dat laatste perceel ongeënte druivenstokken in de Bourgogne.

Peter (zie hier) schreef
In de Jura zijn oude percelen (1890-1902-1919) met originele stokken (wortelecht).
Jean-François Ganevat, ik heb afgelopen zomer ruim 5 uur bij 'm staan proeven.
Daarna uit eten. Kwamen weer z'n flessen op tafel.
Kermit Lynch over Ganevat zie hier
Die Lynch schrijft goed over wijn.
'Adventures of the Wine Route' uit 1990 is de moeite waard.

Jean Ganevat, loopt ook midden in de winter nog met blote voeten in sandalen door z'n wijngaarden.




Ik schreef dat er gebiedjes in Portugal zijn, in enorme vulkaankraters, waar ze ook ongeënt zijn; de randen zijn te hoog voor de Phylloxera. Bairrada onder andere (althans dat deel wat in een vulkaan ligt, althans ik geloof dat het Bairrada was)
En dat Entre-Deux-Mers ook ongeënt is geloof ik

Er zullen ongetwijfeld in Europa meer gebieden zijn.
Maar je had het specifiek over Frankrijk.

"De laatste Franse wijngaard met niet-geënte wijnstokken"
Entre-Deux-Mers weet ik niet.
Dacht dat de hele Bordeaux aangetast was.


O nee, schreef ik; Entre-Deux-Mers heft het het langst volgehouden

Ah dat zal het zijn.
Lees net dat die Amerikaans stokken nu gekweekt worden in o.a. Entre-Deux-Mers.
En die krijgen dan een certificatie van de overheid.
Je wordt er gek van.
Als je in Frankrijk 10 kilo suiker wilt vervoeren heb je geloof ik al toestemming nodig van alle burgemeesters op je route.


Ongeënt in Europa. Neefje Ger (nou ja, 64) noemde er drie
Portugal Colares (zie hier)
Spanje Tenerife (zie hier)
Griekenland Santorini (zie hier)
Portugal noemde jij al, zelfde gebied lijkt me.

Neef Ger kent de wijn.
Heeft thuis in z'n woonkamer zo'n 'klimaatkast' staan voor de flessen (= ijskast met glazen deur, staat blits).


O ja, Colares was de tweede...

Ik dronk trouwens laatst twee Bairrada's, zelfde jaar, de een klassiek de ander modern gevinificeerd (heet dat zo?).
Totaal onvergelijkbaar.
Die klassieke moet lang liggen, maar ja, dan is die moderne de pijp uit
Je moet ouwe klassieke vergelijken met een jonge moderne, maar ja, dan vergelijk je weer twee verschillende jaren...



Is dit geel of is dit niet geel?


Krapuul


Ik schreef eergisteren, bij de bespreking van De Echte Chinees-Indonesische Keuken
Gele bonenpasta wordt een paar keer gebruikt.
Aziatische ingredienten (zie hier) zegt dat dat taotjo is, maar dat is onzin. Taotjo is van zwarte (gefermenteerde soja-)boontjes gemaakt. Gele dat is wat in Thailand Dtow jiaw heet, en wat hier wordt verkocht als Soy bean paste (met boontjes erin of gepureerd).
Taotjo heet ook wel Bean sauce, nooit Soy bean sauce.
En verder komt gele bonenpasta niet uit blik maar uit een fles. Die blikken, dat is Sweet ground bean sauce.

Even nog wat duidelijker.
Bean sauce = taotjo, zoek er maar op. En taotjo is zwart, kijk er maar naar.
Yellow bean sauce, Dtow jiaw, is geel, zoek er maar op en kijk er naar: nergens zie je taotjo staan. Heet ook wel foutievelijk Soy bean sauce, ook wel correct Soy bean paste of Yellow soybean paste (Soy bean sauce kan van alles zijn, maar nooit duikt "taotjo" op)..
Black bean sauce is voluit Black bean garlic sauce, zoek maar op black bean sauce.
Een tausi is geen saus.

En waarom dit alles? Nou, ga naar die link van Aziatische ingrediënten, en scroll naar de discussie eronder. De zwakzinnige mongolen. Het krapuul van de ene hand aan de muis en de andere in het kruis...

Ik geen commentaren toestaan? Ik heb wel wat anders te doen dan elke dag commentaar van mislukte kalende hoerelopers weg te moeten halen... Of ik Godverdomme zit te wachten op commentaar van bleke steuntrekkers met een pijpje bier aan de bek, een slecht gebit en plantjes op zolder Godverdomme...

En nog wat. Mijn email adres staat erboven! Mijn woonplaats! Mijn volledige naam!

En ík post niet onder nickname, ontzagwekkende zaklul!



Is dit zwart of is dit niet zwart?