vrijdag 26 september 2014

Mosselen (6)



Heerlijk altijd
Serveren met een dip van echt goede ketjap manis (*) en sambal djeroek
* Tiga kaki, Wan kwai, ABC...



Mosselen, de boeken (2)


Zie de eerste aflevering hier (alle links hier in een nieuw venster).


Ik zal morgen, want dat vergat ik, in al die vorige mossel-posts een link naar de vorige en naar de volgende zetten.

We hadden al drie keer "mijn recepten", een keer wat allemaal ál op dit blog staat, en een keer "de boeken".

Eerste keer "de boeken": Oxford, Food Encyclopedia en Larousse.
Vandaag de tweede.

En, wel aardig: wat heb ik nog in de planning kwa mosselen?
Met witlof en witbier, met Leffe, mouclade (ovenschotel) met Leffe, à l'armoricaine, met tomaat (Amerikaans-Italiaanse keuken), Schotse mussels in a bag, Cajun mosselen met artisjok, Belse mossel-bisque, mosselen met Murphy's, mosselen Provencaals gepaneerd...



Ja! Ook gevonden! A1 saus
OK is Chinees, HP Engels, A1 Amerikaans
De drie bekendste "Brown sauces"

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster) toen ik A1 nog miste...


Dictionnaire du Gastronome

Natuurlijke banken (banches) bij Wimereux werden in de vorige post al genoemd, nu ook die bij Étaples. Allebei onder Calais, Étaples wat zuidelijker.

"Men eet in Frankrijk ook de grote Spaanse mosselen."
Die van de bouchots, die palen, zijn kleiner, en de wilde nóg kleiner. Bouchots zie hier en daarna hier en ook hier en tot slot hier.
Bij Croisic worden ze op de bodem gekweekt, net als in Nederland.

De Romeinen vonden mosselen maar matig, maar Ausone, in Bordeaux, 4e eeuw, vond ze heerlijk, en ook nog eens perfect voedsel voor de armen.

En een Ier zou in 1235 de Fransen de cultuur van de bouchots hebben geleerd.

Mosselen worden in Frankrijk verkocht per kilo, soms nog per liter, en in het noorden heel soms nog per pint.

Je eet ze rauw als hapje, gekookt als voorgerecht, of als ingrediënt van een plat fruits de mer. Of uit blik, "notammant aux tomates".
Moules marinières (witte wijn en ui), Mouclade (eventueel met kerrie), à la crème of à la brûle-doigt, vingers verbrandend oftewel van de bakplaat of uit de oven.

Ik heb dit al wel eens verteld allemaal trouwens...



Dank P!
Ganevat (Jura)

Antisèches Culinaires

De Encyclopedie du Gastronome is natuurlijk Frans geënt, maar wel een naslagwerk.
Antisèches idem dito. (*)

Antisèches is een modern boek, dus "net als oesters kunnen  mosselen het hele jaar door gegeten worden".

Productie in Frankrijk, Nederland, Ierland, Italië.

De bouchots (die van eiken zijn) produceren mosselen die kleiner zijn, dat wisten we al, maar ook geler, een betere beet hebben en lekkerder zijn. Wat ik kan beamen.

"Spaanse (grote) mosselen eet men iha rauw, of gegratineerd met knoflookboter net als escargots."

Mosselen met cider (dat kennen we uit Engeland), met saffraan, met Pastis...


Dank P!


Ik besprak nog kort dat wat Antisèches als laatste naslagwerk wist toe te voegen aan de Encyclopedie.

In de volgende post behandel ik de zuiver Franse boeken (*).
Daarna de Nederlandse en Belse, en daarna de rest.


*
Wat ik bedoel is: de boeken die ik behandelde pretenderen algemene naslagwerken te zijn (of ze dat wel of niet zijn mag u zelf uitmaken). De boeken die ik hierna bespreek pretenderen dat niet.


Burp...



Volgende aflevering hier.