maandag 1 september 2014

Indonesië (overzicht)



Max Havelaar

De hele film hier (alle links hier in een nieuw venster)
Nederlandse onderwijs TV (voor wat het waard is) hier

Aardig biografie'tje hier


Nasi, bami, sateh...


Het begon op dit blog met de Pasar Malam

2014: hier

en ook: hier

2013: hier



Saïdjah en Adinda

Kousbroek heeft er -terecht- op gewezen dat de namen klets zijn
Om te beginnen zijn het twee meisjesnamen, áls ze al bestaan


De eerdere uitzendingen, de recepten-compilatie

1: hier

2: hier

3: hier

4: hier



Op een Boeginese schoener, van Celebes naar Java
Zie hier
Vreemd: van een schoener is de achterste mast de hoogste
Bij Boeginese schoeners niet

Het zeevarend volk van Zuid-Celebes, de Bugis, zie hier
(De Nederlandse pagina zie hier...)


5: hier

6: hier

7: hier



De Gouverneur-Generaal 
(wat Dekker wilde worden...)


Wat publiceerde ik eerder over Indonesië?


Op de eerste plaats een eerdere serie. Die zit verweven door de volgende links.


En verder over kookboeken

Zuid-Oost Azië zie hier

Bep Vuyk zie hier

Sri Owen zie hier




Verder

Bananenbloem hier

Soempia hier

Couperus hier

Maleisië hier




Wat nog?

Er was eens een steenhouwer in Japan, hij is ontevreden met zijn werk omdat het weinig verdiende en omdat hij niets te vertellen had. Op een dag, als de Japanse steenhouwer aan het werk is, komt de keizer voorbijgereden. Jaloers kijkt de steenhouwer naar de keizer en zegt: "Ik wou dat ik de keizer was, dan was ik de machtigste." Dan verschijnt een geest en die zegt: "Zoals u wenst, zal het gebeuren." De volgende ochtend wordt de steenhouwer wakker in het paleis en beseft dat zijn wens is uitgekomen. Het eerste dat hij doet is op een ritje gaan. Als door de brandende zon zijn dragers het niet meer kunnen volhouden, kijkt hij op naar de zon en zegt: "De zon, die spot met mij, hij is nog machtiger dan ik. Ik wou dat ik de zon was." Dan verschijnt de geest weer en zegt: "Zoals u wenst, zal het gebeuren." Dan verandert hij in de zon. Hij laat het land onder hem verschroeien en voelt zich het machtigste van alles. Maar dan schuiven er stormwolken onder hem door. Het land onder de wolken is nu beschermd tegen zijn brandende zonnestralen. Kwaad zegt hij: "Die stormwolken spotten met mij, zij zijn machtiger dan ik! Ik wou dat ik die stormwolk was." Dan verschijnt de geest weer en zegt: "Zoals u wenst, zal het gebeuren." Hij veranderde van de zon tot een stormwolk. Nog machtiger dan de zon verwoest hij het land met windvlagen en de gewassen en de grond spoelt weg door zijn overvloedige regen. Alles breekt en spoelt weg door hem, behalve de rotsen, die blijven gewoon staan. Kwaad kijkt hij op de rotsen neer en zegt: "Die rotsen spotten met mij, zij zijn machtiger dan ik. Ik wou dat ik die rots was." Dan verschijnt de geest weer en zegt: "Zoals u wenst, zal het gebeuren." Zo veranderde hij van een stormwolk tot een rots en weerstaat hij alle stormen en rivieren. Maar op een ochtend komt er een steenhouwer langs. Hij hakt grote stukken uit hem (de rots) en loopt weer weg. "Die steenhouwer spot met mij," zegt hij kwaad, "hij hakt mij aan stukken. Hij is machtiger dan ik. Ik wou dat ik een steenhouwer was." Dan verschijnt de geest weer en zegt: "Zoals u wenst, zal het gebeuren." Dan verandert hij in een steenhouwer, net zoals hij was. Hij verdient weinig, maar hij voelt zich wel gelukkig, ook zonder veel rijkdom en macht.

Eduard Douwes Dekker