woensdag 24 september 2014

Halloumi















Nog even over die Halloumi. Ik heb hier een grilpan met antiaanbaklaag, een gietijzeren grilpan en een gietijzeren plaat op mijn gasfornuis. Ik ga daar dus mee aan het grillen op het fornuis, Halloumi ingepakt in ontbijtspek.

Ik had stoofperen gemaakt. Die waren heel apart en lekker, en de mushroom ketchup, daar liep ik over te denken wat ik er aan vocht moest toevoegen. Ik liet mevr. A. proeven en die zei: "Ik zit met een bek met niks, ik weet niet wat ik proef. Als je weg bent, gooi ik het gewoon weg". (Ja ja, de oudjes zijn heel lief.) Gevolg? De hele lol was er voor mij af. Ze heeft me dat vroeger met slakken geflikt: "Het lijkt wel of ik een moddersloot leeg zit te eten" was haar commentaar. Bij ossobuco zei ze: "Is dit het restant van een verkeersongeluk?" Kan je zeggen dat ik me er niets van aan moet trekken, maar ik heb fantasie en ik moet steeds aan die opmerkingen denken . Dus zijn de peren en de ketchup in de ijskast gezet
en ze staan er nog. Die ketchup lijkt wel een soort tapenade en ik zei het
al: de zure smaak overheerst een beetje.
Maar ik heb nu de mushroom ketchup op Mozzarella geproefd en het is lekker. Ik denk dat het iets te zuur is uitgevallen en je hebt gelijk dat er, door olie aan toe te voegen, een zachtere smaak ontstaat. Blijft het feit dat die Garofalo, toch echt dat merk, al zo lekker smaakt met een beetje peper en zout. Ik geef ook weinig om de flauwekul met tomaat en basilicum. Het is precies als met oesters, die vind ik ook het lekkerst in hun eenvoud. De combinatie met de ketchup is te prefereren boven die met met tomaat / basilicum.

Nu ga ik de ontbijtspek halen voor de Halloumi. Gisteren had ik toch maar even, omdat een aantal dingen op moest, die aardappelpuree met spekjes, ui, paksoi, enz. enz. voor Mevr. A. gemaakt en ik doe haar geen groter genoegen dan met dat eten.
Ik loop vanmiddag weer risico met mijn gebakken kaas, maar zet hem op Loek. Ten Strijde!

Dikke Miet, daar schreef jij toch over? Zie een filmpje hier.

Dag, Loek