vrijdag 18 juli 2014

Twee culinaire tijdschriften



Vandaag alweer inkopen...
Tiroler Grubenkäse / Formaggio di Fossa 
Schijnt lekker te zijn met (verse, natuurlijk) vijgen 
Daar kom ik op terug


Aflevering 1

Delicious, en Happi·Food


Delicious 
eerst maar, maar eigenlijk schrijf je delicious, zonder hoofdletter dus, en ja, bescheidenheid is nooit weg.
€ 6,95 voor 130 pagina's.

Website zie hier (alle links hier in een nieuw venster), voornamelijk flauwekul.

O, wacht even, Nederland zie hier.
Geroosterde paprika met granen-koriandersalade...
Tab hoofdgerechten: Geroosterde paprika met granen-koriandersalade (goh), Mihoensalade met gemberkip, Basilicumrisotto met geroosterde groenten...
Die moeten binnenkort denk ik tegen beter weten in in de bikini...




Fideuà met vis
"Janneke Philippi is receptenschrijver en kookboekauteur [another brick in the wall]. 'Tot een paar jaar geleden had ik nog nooit van fideuà gehoord. Fideuà is een variant op paella – ik ben er dol op, vooral dat krokante korstje! In plaats van rijst wordt het bereid met fideos, een soort Spaanse spaghetti die je in verschillende diktes kunt kopen. Zelf spaghetti in stukken breken vind ik een prima alternatief!‘"

Godgodgod wat een gelul...

Fideus (Catalaans; fideos is Spaans en betekent pasta), dat is een soort macaroni. Macaroni, niet maccharoni. Zie hier.
Italiaanse Gramigne komt er dicht bij in de buurt, zie hier.

een soort Spaanse spaghetti die je in verschillende diktes kunt kopen
Godgodgod, waar hebben ze die doos uit de klei getrokken, Gristus...





Maar goed.
Gelukkig geen duurzaam volkoren vego-gelul.
Je struikelt wel over de spelt, de flespompoen en de aardpeer natuurlijk, en de pulled pork hebben ze blijkbaar ook ontdekt.

"Makkie Mulder, hoofdredacteur"
Dat wordt een makkie.

"Vaste Medewerkers ... Jamie Oliver", mag ik ff braken?
Die achterbuurtkop is al niet uit de Allerhande of bij de VenD weg te branden gadverdamme...
Kijk je daar in een pan, staat die lul je aan te kijken...

"Yolanda van der Jagt: "De Alpenkeuken spreekt me aan omdat er lokale ingrediënten gebruikt worden".
 "De Mexicaanse keuken spreekt me aan omdat er lokale ingrediënten gebruikt worden".
"De Griekse keuken spreekt me aan omdat er lokale ingrediënten gebruikt worden".
"De Staphorster keuken spreekt me aan omdat er lokale ingrediënten gebruikt worden".
"De Eskimo-keuken spreekt me aan omdat er lokale ingrediënten gebruikt worden".
"De Donetsk-keuken spreekt me aan omdat er lokale ingrediënten gebruikt worden" (paspoorten van Nederlandse kinderen).

Nog interesse in een braadslee van € 200? Zie dan hier.

Het blad begint met vier pagina's "inhoud", drie pagina's "wij" en dan twee pagina's reclame.



Opal
De slivovitsj pruim


Goed recept: forel met zuurkool, en risotto met Speck (wat niet alleen uit Tirol komt trouwens).

Aardige recepten: canneloni gehakt en paddo's, en varkenswang met ossenstaart.

Zuurkool met zalm en kaas, bah.
Koolraapstamppot, bah.

"Raz al [el, ja] Hanout is een Marokkaans mengsel van wel minstens 25 kruiden en specerijen", geloof je 't zelf?

Saffraan in citroensap weken??

"Tijdens mijn koksopleiding leerde ik hem maken onder de Franse naam quatre quarts. Ik denk dat de herkomst van de immens populaire cupcake ook hiervandaan komt."
Nog nooit van Evenveeltjes gehoord, de zak van Rudolph's Bakery...

"Ook in de zoektocht naar powerfood komen granen steeds vaker in beeld, en duiken bulgur, tarwe, couscous, farro, fregola, spelt en quinoa op."
Farro en spelt is hetzelfde, ja (die kwaker heet ook nog Ghillie James), en sinds wanneer is couscous of fregola graan?

God wat een stel onnozelaars bij mekaar...
"Daslook halen we zelf uit Oostenrijk"...



In Indonesië is dat kindersambal


happi·food

zo schrijf je dat

€ 5,95 voor 160 pagina's gezwatel en gezweef over vergeten groenten en zo (tarwegras! chiazaadsmoothies! speltpap met gojibessen! clafoutis van spruitjes!), met heel af en toe een excuus-vis er tussen door

"Ik maak zeker eens in de week een gerecht met wilde planten zoals bijvoorbeeld kastanje-boekweitmeel-pannenkoekjes met een vulling van melde. Mijn favoriete gerecht is smeerwortelschnitzel met blauwschimmelkaas"
Hatsjekidee

Website (2013...) zie hier

Glutenvrij, het kan niet missen, en "Na jaren worstelen met haar gewicht ontdekte Danielle, holistic food en lifestyle coach, de ayurvedische keuken"

"Metaal is bijvoorbeeld verbonden met de longen en de dikke darm, een scherpe smaak, de kleur wit en de emoties redelijkheid en verdriet"



Salame montanaro
ter compensatie


"Een mandoline is een Japanse rasp"

"Zonder vlees is lasagne veel lichter en gezonder - en toch net zo lekker"

"Een zo'n preparaat is een met gemalen kwarts gevulde koehoorn; die stop je een tijd in de grond en daarna verdun je de inhoud met water dat je langdurig en meditatief roert. Door dat roeren geef je als boer ook je eigen levensenergie aan dat water"

En daar istie weer! "Quinoa lijkt op graan maar het zijn zaden"!
(Alsof graan geen zaden zijn...)

God wat een volk...



(Voor ballen van quinoa, uitspraak Kienwa, met smeerwortel!)
 

Volgende aflevering zie hier