woensdag 16 juli 2014

Pepers (tig)




Weer een zending van
Westland Peppers

Zie ze hier (alle links hier in een nieuw venster).


Ik kreeg vandaag van hun een partij gedroogde pepers, waarover ik over een dag of 10 zal schrijven, en daarna maak ik dan ook een pepers-overzicht pagina.

Vandaag de verse pepers die ik anderhalve week geleden kreeg.
En die sausjes, zie hierboven.

Die sausjes zijn prima.

Twee opmerkingen

Sriracha
Prima spul maar persoonlijk vind ik dat het wat frisser moet zijn (limoensap of zo). Zo maakte ik het zelf laatst. Veel limoensap.
Daar staat tegenover dat het in Thaise soep wordt gebruikt, en daar zit zowat altijd sereh in, dus het zou kunnen zijn dat dit spul, in echte Thaise soep gedaan, precies goed is.

Hot BBQ
Ook weer prima spul, maar dat kan je beter peper-gembersaus noemen of zo.
Lijkt op Senegalese Zena, heel hete peper-gembersaus.
Ietsje minder zoet lijkt me ietsje lekkerder.




Oranje Habanero

Wat minder scherp dan de rode (wat me verbaasde, of zie ik dat verkeerd?).
Mooier vlezig dan de rode, en blijft bij het bakken/koken mooi stevig.

Ik vind habanero altijd een mooie peper voor als je echt scherp eten wilt.
Er zijn tig scherpere soorten, maar dit is mooi genoeg  (nog in 1999 was het de scherpste peper ter wereld), en ook nog met een mooie "brede" smaak. Ook trouwens een fijne citrus-achtige smaak.

Oorspronkelijk komt de habanero uit het Amazone gebied. Nu is het dé peper van Yucatán, oftewel Baja California, dat lange schiereiland.

(Ik kreeg vandaag gedroogde Habanero; dat gebruik je in sauzen)




Thaise Rawit

De smaak is als de Indonesische, maar frisser!
Ideaal dus voor de Thais/Vietnamese keuken.

Niet al te scherp, zodat je mooi kan doseren.

Een ideale peper om zonder pitjes te gebruiken, en dan wat méér, zodat je op even heet uitkomt, maar wel met meer smaak van de peper.

In de Indonesische keuken zou dit ideaal zijn in de ketjap bij de sateh kambing! Of als pepertje zoals je ze bij die loempia'tjes krijgt.

Niet voor sambal!




Kookenz peper

Hier de nog in ontwikkeling zijnde Kookenz peper.
Ontwikkeld uit een peper die ik in Afrika vond.

Je denkt "Ach, een Spaanse peper", maar pas op. Zo breed van boven en zo spits van onderen en toch kort, waar zie je dat nog meer? Inderdaad. Nergens.

Nog iets te heet, want de bedoeling is er een "breed inzetbare" peper van te maken, maar die dan toch een hele mooie diepe smaak heeft; smaak plus redelijk hot en niet alleen hot dus.

We moeten er nog foutjes uit kweken ook (putjes, breeklijnen die ze krijgen als ze rood worden...)

Rood, gebakken
Mooie volle brede en zeer aromatische smaak; niet té scherp maar voor ons doel nog net té.

Groen gebakken
Als rood maar scherper en nog steeds die brede smaak!




Idem op azijn

Op azijn: om te vergelijken met jalapeño, waar ik dat ook mee deed.
Prima idee hoor, heerlijk.
Halve pepers zonder het kopje en mét de pitjes in witte wijnazijn. Weekje of langer.
Vóór het serveren de pitjes er uit.
Lekkere volle frisse smaak en niet te heet.

Rode
Blijft stevig, en knapperiger dan jalapeño; weer die mooie volle brede smaak, en nog steeds aromatisch; iets scherper dan jalapeño (niet bij vers bakken)
Dit wordt een mooie peper voor het brede publiek zeg maar.

Groene
Zelfde knapperigheid en stevigheid, iets scherper dan rood maar niet veel
Heel mooi fris

Duidelijk
De rode voor vers en de groene voor oppotten




Naga jolokia

Die besprak ik al (zie over een dag of 10 de pepers-overzichtpagina)
Zie ook hier.

Tsja, ik weet niet, die wedrun op de heetste peper (Westland Peppers is het met mij eens voor alle duidelijkheid)
Ze mailden me Wie eet er zo'n ding aan het ontbijt?

Hieronder de volgense meest scherpe

Trinidad Scorpion

Zie hier.

Ook al weer onttroond trouwens