zaterdag 28 juni 2014

Gerard Reve (5)


Op weg naar het einde
1962

Het ontbijt in het hotel is overigens uitstekend: een schaaltje grape-fruitpartjes vooraf, dat de plakkerige, naar stront en roest smakende mond snel verlichting schenkt, daarna een bord met nogal synthetisch smakende, gebraden worstjes, twee nogal hard gebakken eieren, en gebakken spek. Bovendien nog een pot sterke, zeer on-Britse koffie. Maar er is, dat ben ik met d. H. [D. H. Michaelis?] eens, iets raars met het vet waarin een en ander gebakken wordt, en dat zware eisen aan de maag stelt. Ik denk dat de hoteleigenaarster smorgens vroeg drie kwartier ver fietst om, een plastic kapje op het hoofd tegen de elementen, ergens in de rij te gaan staat waar men, daartoe gemachtigd door een tijdelijke vergunning van de overheid, ongeldig geworden vet voor 6½ cent per pond in de handel brengt. Iets dergelijks moet het zijn, dat ben ik met d. H. eens. Vanmorgen, in de ontbijtzaal, vertelde hij me, hoe hij gisteren om twee gekookte in plaats van gebakken eieren had gevraagd, daarbij, maar kennelijk niet duidelijk genoeg, te kennen gevend dat hij wèl de worstjes en het spek wilde hebben. Alles hetzelfde, behalve de eieren, want die gekookt in plaats van gebakken, zo zou je het toch gemakkelijk kunnen samenvatten, zo meende hij. Hij kreeg de gekookte eieren, jawel, maar het andere gebakken voedsel bleef weg. Nadat hij om opheldering had gevraagd, werden hem de gekookte eieren wederom ontnomen, waarna het gewone, complete, gebakken menu volgde. Kon ik een en ander verklaren? Ik deelde hem mede, dat de kardinale fout moet zijn geweest, dat hij het hele probleem te lichtvaardig had opgevat. Had hij het verzoek te voren in zijn kamer gerepeteerd? Had hij allerlei houdingen van het hoofd beproefd? Had hij de zin lopend of zittend geoefend? En de toon? Was deze wel beslist geweest en daarbij toch onverschillig genoeg om geen nervositeit te veroorzaken? Hij had daar allemaal niet aan gedacht. Dan zul jij gebakken eieren blijven eten jongen. Zou jij het niet voor mij kunnen proberen, Gerard? Ja, kunnen wel, en willen ook wel, maar wat als het lage bedrog aan het licht zou komen, en men zou ontdekken, dat niet ik, maar heel iemand anders - bovendien iemand die al eerder probeerde overlast te veroorzaken - onrechtmatig twee gekookte eieren zat te eten?