zaterdag 10 mei 2014

Leuke kookboeken




Bommel, Dirkjan en De Dikke


Ik besprak de kookboeken van vandaag al eens kort.
Nu uitgebreid.


Koken op Bommelstein
Dat besprak ik dus eerder, zie hier (alle links hier in een nieuw venster). Nu gaan we er. alweer "dus", wat dieper op in.
En een foto van de omslag komt over een paar dagen, want daar staat De Dikke op, en dan gaat het -voor de laatste keer!- over De Dikke. Finale kwijting zeg maar.

De Keuken van Slot Bommelstein
Daarover schreef ik eerder
Recepten van De Dikke. Niet echt geïnspireerd en erg flauw af en toe.
Vinho verde betekent inderdaad wijn groen, maar dat heeft niks met groen te maken maar met jong. Je hebt ook rode vinho verde, vinho verde tinto. Witte is vinho verde branco.
Die rode kennen wij trouwens niet want die laat zich niet bottelen.
Maar het boek, de tekeningen, de opzet, dat is heel aardig.
Van De Keuken op Bommelstein zijn de recepten van De Dikke, van Koken op Bommelstein de hele tekst.


Snert en zo
Dirkjan.
Winterkost voor echte kerels!
Dat besprak ik bij nader inzien toch nog niet.




Koken op Bommelstein

Johannes van Dam
Tekeningen Dick Matena en Marten Toonder

Wat viel er zoal op?

Antilliaanse bloedworst met appeltjes
Ik ken dat niet, en waar zou dat te koop zijn?
Het zijn blijkbaar kleine worstjes (vergelijkbaar met die Oost-Spaanse? zie hier).
Het recept stelt trouwens niks voor. "Bestrooi met wat chiliflakes".


Klassieke huzarensalade
De Dikke heeft het net als Braakbekke bij het rechte eind: geen wortel.
Zie hier.
De recepten kloppen wel ongeveer met elkaar, maar De Dikke garneert ook met sardientjes, maar dan gaat het wat richting Salade russe.




Spinaziebrood à la romaine
Dat is weer van die van hem zo bekende wijsneuzerij, van kijk mij eens.
Ontzilt de ansjovis in water of bier, maar nooit in melk!
Op de eerste plaats valt het op dat er niet wordt uitgelegd waarom niet.
Op de tweede plaats merk ik op dat in melk (emulsie) vet (olijfolie) geen verhindering is voor ontzouting.
Het idee trouwens dat je een filetje uit de olie in water zou leggen...
Ik denk wel dat ik weet wat hier achter steekt. Hij gebruikt enkel gepekelde filets, niks gepekeld op olie. Maar zeg dat dan, want waar kan je die enkel gepekelde nou kopen? Nergens toch?!

Cromesquis de rognons aux champignons de Paris
Dat behandel ik uitgebreid over een paar dagen.
Dat is De Dikke ten voeten uit.
Boekenwijsheid, maar iets zelf weten, gedaan hebben, ho maar.
En weer dat wijsneuzerige. Kroketvulling in een flensje en dat dan ook nog door beslag, Komkom kletsmajoor...

Poulet en barbouille
Met chocolade in de saus.
Misschien wel lekker (Spaanse fazant, lamprei uit Bordeaux, mole poblano) maar met barbouille heeft dat niks te maken.
Dat gaat met kippenbloed.




Wat ga ik maken?
Nou ja, fors aangepast dan dus...

Blanquette de veau à l'ancienne
Maar ik ga het natuurlijk wél in vol-au-vents stoppen.
Het recept klopt wel. Goed overgeschreven jochie!
Ik heb het natuurlijk dikwijls gemaakt, maar dit is echt zo'n klassiek ellenlang recept, en bij blanquette hoort klassiek.
"1 eierdooier (of twee kleine)", dat is weer dat kijk mij eens.

Kip met salie in pakketjes van Parmaham.
Prima idee.
Dat kip in stukken snijden, stukken inpakken met salie en ham, en dan "Zet de kip weer in elkaar", dat is natuurlijk grote flauwekul, afgezien van het feit dat zo de delen onregelmatig garen.

Crêpes vonassiennes
Prima recept.
Hij vergeet alleen de kervel en de nootmuskaat.




De Keuken op Slot Bommelstein

"Geflambeerde niertjes / Les petits reins flambés"
"niertjes" is typische Hollandse shit, van "op een bedje van zus en met een garnituurtje van zo".
En de gemiddelde Fransman krijgt een lachstuip als hij leest "petits reins".
Dit nog helemaal afgezien van het feit dat het rognon heet; rein is een woord wat de biologieleraar en de dokter gebruiken.
("Salade van gerookte vogels" las ik ooit ergens, dat is hetzelfde) ("gebakken zeug")

"Laat de inhouds van 1 blik vijgen goed uitlekken op een zeef"
Een blik vijgen??

"Open hiervoor een groot blik tonijn in gelei"
Tonijn in gelei??

Wijn inkoken met ui, peterselie erbij, boter en knof.
Dan komt het. "Klop dit alles luchtig door elkaar. Het beste gaat dit met een mixer".
Die man heeft echt nooit wat anders dan aardappelpuree gemaakt...

"Het ligt in het Graves-district dat velen alleen kennen via [via...] zijn matige witte wijn"
Kan het nog dommer? Kan het nóg stompzinniger? Kan het nog meer van Ik heb er werkelijk de ballen verstand van, ik heb nog nooit van die schitterende rode Graves gehoord, maar ik lul toch maar een eind weg over witte Graves want dat lezerspubliek weet er nóg minder van?
Dat dacht ik niet.

Entrecôte aux trois moutardes de Dijon
"Bestrijk het aan beide kanten met 3 verschillende soorten mosterd".
Kijk, als die kwek geweten had wát voor mosterd, dan had dat er breed bijgestaan natuurlijk.
Hij weet het dus niet, maar laat desondanks de orakeltaal "3 verschillende soorten mosterd" staan.
Gewone Dijon mosterd, dragon mosterd, en moutarde à l'ancienne oftewel grove mosterd.
Weer wat geleerd, of, nou ja, te laat.



Weer een Droste effect!
Zie op dit blog hier


Dirkjan, "Snert en zo"

Dirkjan en De Dikke bij mekaar? Bien étonnés de se trouver ensemble?
Nee hoor.
Zie De Dikke in een Dirkjan strip over enkele dagen bij de finale afrekening met het "fenomeen" De Dikke.

Veel recepten alla hutspot, haringsalade, snert, spareribs, kaasfondue en frieten.
Maar ook loempia's van zuurkool, tempeh oorlog, pasta casanova (dat bestaat!) en ijstaart met bokkenpootjes.

Berenhap
Nooit gegeten
Gelukkig niet?

Die loempia's met zuurkool nu
Dat is met kaneel en gedroogde pruimen en abrikozen. En kummel.
Kweenie.




Moeilijk verhaal over Camembert in de oven smelten en daarna in alufolie baljes doen en terug in de oven.
Maar dan kan je ze toch beter van het begin af aan in die bakjes zetten...
Eerst een kruissnede er in maken en dan later die driehoeken omhoogklappen om bij de inhoud te kunnen komen, dat lijkt me een prima idee.

"Halveer de witlof over de lengte, snijd de onderkant eraf, haal de kern eruit... Schep de witlof erdoor en laat deze al omscheppend karamelliseren"
Maar dan flikkert die witlof wel uit mekaar.
Dat geeft niks, maar op de foto zijn het complete stronken...

Foto van prei uit de oven
Oppervlak helemaal geribbeld (de nerven).
En hoe ga je daar doorheen snijden zonder de hele inhoud weg te persen uit dat korset?




Ik ga wel experimenteren met dat systeem van die Camembert uit de oven...

In juin worden alle Fransen bruin
En in december eten ze nóg Camembert