donderdag 24 april 2014

Vlees!



Kijk, zo heb ik het nou eens gedaan
Niks doormidden snijden (en heel veel smaak verliezen in het kookproces)
De kern uit de witlof snijden en verder niks
Fantastisch smaakvergrotend
Wel vóór het serveren (ik stoofde in witte wijn) even leeg laten lopen...
(Dat kontje hóeft er niet uit, maar als je een subtiele smaak wilt...)


Eindelijk: Vlees!


Witlof, Beemster extra belegen, katenspek

Witlof prepareren (zie boven).
Ovenschotel invetten.
Witlof in katenspek wikkelen, in de schotel.
Witte peper erover malen.
Per witlof een dubbel gevouwen plak Beemster extra belegen oid erop.
Witte wijn eromheen en in de oven.
Iets vóór het serveren wat half mild half pikant paprikapoeder erover (ñora, of meng).

Serveren met gebakken aardappelen.

Vies lekker...




Beanz met grove rookworst

Grove rookworst (Veluwse; zie hier; alle links hier in een nieuw venster) langzaam bakken en af en toe draaien.

Olijfolie, gemberwortel, ui, knof, lombok...

Komijn, korianderzaad...

Een blik Heinz Beanz met een scheut medium sherry erbij...

Stukjes rookworst erdoor...

Godgodgod wat een godenmaal voor nop nul niente...
En ook nog de volgende ochtend like wow man...



De witlof gegratineerd...
Oeioeioeioeioei...


Lamsnier, champignons, madera, puree

Een (aangepast, natuurlijk) recept uit het boekje van Madame Maigret.

De nieren van buiten van aanhangsels ontdoen, op het platte vlak in tweeën snijden en van binnen de vetjes eruit knippen met een klein schaartje.
De niertjes in "dobbelsteentjes" snijden (qua volume dus).
De foto's ervan kan ik even niet vinden.

Aardappelpuree maken, met boter, melk, witte peper, nootmuskaat.

Kastanjechampignons bakken (flink sauteren en dan heel laag vuur + deksel).
Wat witte wijn erbij, inkoken zonder deksel, van het vuur af.

Boter, sjalot, knof...
Nier, op heel hoog vuur super kort sauteren.
Uit de pan.
Madera, peper, tijm...
Champignons etbij...
Vocht niertjes erbij en inkoken...
Niertjes zeer snel zeer kort erin opwarmen.
Z/p?
De nier moet rosé van binnen zijn, en "krak!" doen als je er op bijt.

Hoe kan iets zo lekker zijn, gristus...





Aardappel-witlof salade

Wat heeft dat met vlees te maken? Wel, zie de volgende foto. Daarin werd het geserveerd.

Kook blokjes aardappel in lamsbouillon, ik bedoel water met een lamsbouillon-blokje (betere Turk of Marokkaan).
Proef eens hoe die bouillon smaakt, en kom met mij tot de conclusie dat je dit vanwege de mooie smaak, en niks lam-of schaapachtigs, heel fraai kunt toepassen bij van alles en nog wat.
Maar goed. Spoel die blokjes aardappel onderhand eens een keer koud.

Mayo, yoghurt, ietsje piccalilly (zonder "stukjes"), aardappel, witlof (rauw natuurlijk), kleine stukjes kleine augurkjes, kleine stukjes ansjovis uit olie (goed uitgelekt)...

Proef.
P/z?

In die prachtige bakjes serveren, en paprikapoeder erover.

En men likte zich de vingers af, verdomd...

(Bakjes: patisserie-ring, plakjes pancetta, tweede iets kleinere ring erin, oven...)




Stoofpeer, grove rookworst, rijstflapjes

Bak die rookworst langzaam, zie boven.

Kook rijstflapjes (zie op dit blog hier; onder rauw, boven gekookt). Uhh, het kan natuurlijk ook met gewone rijst, of met pasta.

Die rijstflapjes nemen prachtig de smaak van saus op en zo, dus kook ze in bouillon of zo.
Toko: rice flakes (al krijg je dan soms geplette rijst; ook erg lekker en mooi te gebruiken in soepen en sauzen; zie hier).
Maar goed. Afgieten die flapjes.

Pinda-olie, gemberwortel, ui, knof...
Spul uit de pan, later terug.
Ongeschilde stoofpeertjes-kwarten in de pan (zie onder), niet te hoog vuur...
Een snijkant mooi bruin: op de andere snijkant...

Wat sambal trassi erdoor werken...
Wat ketjap manis erdoor werken...

Stukjes rookworst erin opwarmen...
Rijstflapjes erin opwarmen...




Moppermopper

AH, wijn.
Groot affiche. "Dronk u vroeger ..., neem dan nu ..."
Ik kijk wat ik nu ipv die Chileense wijn moet nemen, uitstekende kookwijn, kan het geadviseerde niet vinden.
Vraag ernaar.
"Dat weet ik niet".
Wie weet dat dan wel?
"Dat weet ik ook niet".

Ex Polaris Groningen.
Die kast van die tweedehands kookboeken is leeg. Zijn die verplaatst of zijn die weg?
"Dat weet ik niet."
Wie kan ik dat dan wel vragen?
"Dat weet ik ook niet."

Essent.
Nieuwe klanten krijgen bij groene stroom € 171 korting op een jaar.
Ik vul een offerte-formulier in met mijn jaarverbruik (ben al klant, daar niet van).
Ik moet € 85/maand gaan betalen.
Maar ik betaal nu op basis van mijn jaarverbruik € 65/maand.
Kijk, zo kan ik makkelijk € 171 korting geven...

Energie Direct
Je vraagt wat het gaat kosten per maand, na heel lang doorgevraag zeggen ze dat ze dat twee maanden na de eerste levering kunnen vertellen, ik geef door dan dus geen interesse te hebben, blijken ze me bij Essent toch al te hebben afgemeld, de schooiers...

AH
30% korting op Viñas del Vero.
Ik grijp naar de duurdere soort van de twee: niks.
"Die is er momenteel niet meneer"



Stoofpeer, rijstflapjes, grove rookworst, sambal trassi, ketjap
Ongelofelijk wat een maal...