donderdag 24 april 2014

Klary Koopmans Klontert Niet




Of misschien kan ik beter roepen

KomKlary, komkom!

(Hahahahahahahaha!)

Het blog waar het over gaat, zie hier (alle links hier in een nieuw venster), is allang uitgestorven, maar het blijft me een beetje achtervolgen.
Het duikt steeds weer op.

Klarie schrijft
Laatst schreef ik over het stelen van foto’s. Ik liet de blogger, bij wie ik een foto van mezelf aantrof, nog even anoniem omdat ik hem eerst zelf eens wilde vragen waarom hij dat eigenlijk doet.. een blog volplakken met de plaatjes van anderen. Het duurde even voor ik dat ook echt deed, maar uiteindelijk mailde ik hem dit:
"Een tijdje geleden plaatste je een reactie op mijn blog dat je mijn blog bij je links had gezet. Daarvoor dank, uiteraard. Hoe meer bezoekers, hoe leuker. Naar aanleiding daarvan ben ik eens gaan rondkijken op jouw blog en ontdekte daar een foto van mij (kapucijners) in een post over de Dikke van Dam. Als ik zo naar je blog kijk, gebruik je (alleen maar? veel?) foto´s van anderen, zonder credits."




Dat bevreemdt mij dan eigenlijk een beetje. Ik heb er lang over nagedacht of ik je deze mail zou sturen. Maar het hele beeld-copyright vraagstuk houdt me nogal bezig de laatste tijd. Eigenlijk is mijn vraag: wat is jouw overweging, om foto´s van anderen op je blog te zetten zonder bronvermelding? Ben jij van mening dat alle plaatjes op internet van iedereen zijn? Kennelijk vind je dat niet van je eigen tekst. Ik ben gewoon nieuwsgierig, wat je motivatie is."

Mijn antwoord
(Uhh, het ging, hou je vast, om een foto'tje van een pot Hak kapucijners, dzjiezus goeristus...)

1] Ik verdien er geen geld mee
2] ik "onderwijs" bezoekers
Kijk, dat het niet mag, plaatjes pikken, dat weet ik. Maar de praktijk is anders.
A] Het heeft natuurlijk geen enkele zin om naar de rechter te stappen (wat voor belang is in geding? Dat ik je kapcijners heb gejat? Tsjonge!),
en B], like I said, if you dont want it to be stolen, then dont put it on the web.
Daar kan ik wat aan toevoegen. Je hebt tig manieren om plaatjes te beschermen. Geen enkele werkt. Kijk, dat schept een bepaalde situatie.
Maar goed, Klaary.
Stuur me pijlsnel de link naar je kapucijnersfoto bij mij, dat ik die weghaal, en zo van je vrouwen-met-teveel-vrije-tijd gezeik af ben.
Kan je trouwens niet beter maar meteen gaan pottenbakken? Of makrameën of zo? Of, ja! Broodpoppetjes bakken!

(Ik moet zeggen: ze zette mijn antwoord integraal op haar blog, verdomd.)




De rest van zijn antwoord herhaal ik maar niet, maar kijk vooral hier als je zin hebt om te lezen hoe hij mijn website bespreekt, me op een typefout betrapt, beweert dat ik niet mijn eigen foto’s maak, constateert dat ik niet alles opschrijf wat ik weet, constateert dat ik dingen niet weet, en mijn site beschrijft als blabla en onprofessioneel.
(Allemaal gelul, zie de link naar het blog.)

Toen kwam de discussie.
Zie hier onder Comments.

Granuaile
OMG wat een zielige kerel is dat!
You go Klary! je hebt helemaal gelijk!
Reply
Maarten van Thiel
Misschien moet je ook vertellen waarom je "zielig" en "helemaal gelijk" gebruikt.
Dom kwaken en uitroeptekens plaatsen kan iedereen.

Anonymous
O bah, die kerel ben ik ook bij andere kooksites tegengekomen. Vlerkerige, arrogante kwal in het kwadraat.
Reply   
Maarten van Thiel
Vlerkerig en arrogant!!
Ja!!!





Rafaela1
Mij lijkt het vooral dat die man veel te veel tijd heeft! Allicht geraakt hij niet aan een vrouw, met dat misogyne gekweel van hem.
Reply
Maarten van Thiel
Ik heb te weinig tijd om vragende zeurvrouwen te behagen, het soort vrouwen dat welke kritiek dan ook op een vrouw mysogyn noemt.
"Geraakt hij niet aan een vrouw"? Je moest me eens kennen...
(Wishfull thinking omdat er niemand naar een ouwe zeurdoos omkijkt?)


Enfin

Die Klarie is weer een van die culinaire schrijvers, die schrijven om een paal te hebben om er hun vlag aan te kunnen laten wapperen.

Weer zo'n brick in the wall

Weer zo'n culinaire cliniclown



Uhh,

Ik stond hier in het midden, net ónder Janneke Vreugdesla.
Ik meteen mailen.

Zou je mij, Koken en zo, in Godsnaam iets lager willen zetten of weghalen.
Ik wens niet naast die kletsmajoor Janneke Vreugdeloos te staan.
Maarten.


En kijk.
Koken en zo, echt koken
Mr. Ooijer
Koken met Karin
Kokkie Blanda
recepten enzo
Janneke Vreugdenhil


Woehahahahahahaha!

(Ik heb wel gewaarschuwd overigens.
"Je krijgt nu wel de pis van Janneke Vreugdeknol over je heen.
En van al die andere Culiclowns...)