maandag 6 januari 2014

Driekoningen




In Spanje en landen die kant op is het vandaag de grote dag voor de kinderen.

Los Reyes Magos

De magische Koningen

De kinderen krijgen cadeau'tjes net als bij ons van Sinterklaas, maar dan dus van de Drie Koningen. Die toch cadeau's aan het Kindeke Jezus kwamen brengen...

Hierboven, Madrid, dat deed me denken aan wat van Carmiggelt.
Moeder koopt wat in de Bijenkorf, krijgt bonnetje, kind mag in der rij voor Sinterklaas, kind krijgt cadeau'tje, Sint zegt wat. Moeder vraagt wat de Sint zei. "Godverdomme wat een rij nog..."



En daar mag het wel, zo'n neger erbij...

Culinaria

Producten

Ik ben naarstig op zoek naar Japanse kwee. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Maar ja, misschien is het wel te laat in het jaar, ik dacht er niet eerder aan.
Heerlijk voor chutney, jam, taart... Super aromatisch.
Waar ik vroeger woonde struikelde je erover. Maar ja, vroeger is vroeger...

En ik vertelde iemand, nu de verwarming weer hoog staat, over plop-mandarijntjes.
Partjes mandarijn een uur op de vensterbank boven een verwarming, en hap!
Plop!

Zoute haring, ik merkte het een week geleden al.
De tijd van uitjes-erbij is aangebroken want zonder is ie niet meer lekker.

De Vegetarische Slager (uitstekende "kip"!) schijnt nou ook "tonijn" te hebben.
Morgen ga ik bij Jumbo kijken. De "kip" hebben ze daar wel iig dus wie weet.

Ik heb ooit eens Sambal Hoempapa ontwikkeld. Dat was een beetje piccalilly-achtig. Een wild soort sambal tjampoer zeg maar.
Nou ben ik bezig met een Surinaamse variant, Sambal Boemdiee.
Die ga ik opdragen aan Tara Singh Varma. Tara Boemdiee.



Barcelona

Links


Drank
* Cider en calvados hier.
* De Gouden Ton zou volgens Elsevier eau de vie verkopen, maar dat is op die wauwel-site hier niet te vinden.
* André Kerstens hier is ook veel blabla. "Château Loudenne beste château van de Médoc", flikker op en zuip het zelf!


Hotel restaurant
Hier vlak bij, zie hier.

* Groenten van zorgboerderijen, oei.

* Kerstbuffet kreeg ik in de bus en zag dat over het hoofd.
Nagelhout heet nagelholt, ja!
Lamsstoofvlees met paprika en Groninger koek (gejat van zoervleis en met die paprika een smerige combinatie)
"roodwild". Zeg gewoon of het ree of hert is en doe niet moeilijk.
Honing-tijmsaus. Jezus, die wordt door Unicef levend gehouden!
Huisgemaakt dit, ambachterlijk dat. Kook gewoon goed spul en hou verder je mond.




De pers en zo


Kleuter Woutwijk

Mensekinderen wat is het toch een kletsmajoor...
Koudgerookte sprot zou iets zeldzaams zijn. Ik zou zeggen Kom eens op de markt kijken.
En hoezo, "schoonmaken"? Kop eraf en klaar.
En trouwens als je het over sprot hebt, vermeld dan de fameuze uit de Kieler Bocht en de Riga sprot.

Volgens mij mag die man alleen nog maar in het Dagblad van het Noorden publiceren. Daar heeft die Hermus de regie over culinaria, dus dan valt het niet op dat je van toeten noch blazen weet.


Bouillon!

Ik vergat nog iets in mijn bespreking van Bouillon en France laatst.
Als je in 2010 een verhaal over Moutarde Fallot uit 2007 publiceert, over een "nieuwe marketing strategie", controleer dan eerst even of het wat geworden is met die strategie zou ik zeggen.
Die Moutarde de Bourgogne, dat is helemaal niks geworden namelijk.


Volkskrant

Olaf Tempelman over de Banda eilanden. Nootmuskaat en foelie. Die bomen staan in de schaduw onder "kanariebomen", gottegottegot...
Kenari, ja!

"Uit één boomstam gesneden kano's", Gesneden...

En als ze "belanda" zeggen, dan betekent dat woord wel Nederland, maar dat bedoelen ze niet. Ze bedoelen dan vreemd, vreemdeling, niet van hier. Aer belanda, Nederlands water: spuitwater. Terong belanda, aubergine Nederland: grote zwarte (ze kenden alleen kleine witte).



Mexico

NRC

Ronald Hoeben vindt octopus moeilijk te krijgen. Kom eens op de markt kijken zou ik zeggen.


Ralph Woerde van De Oesterbar maakt octopus-salade, Zie hier.

Getrommeld, centrifuge, wat een gelul. Gewoon hameren met een deegroller of de diepvries in.
En doe niet ingewikkeld over een "Salade van octopus met aardappel en knoflook", zeg gewoon dat je super klassieke Polbo á Feira maakt. Zie hier. En zie hier.

En "Ratte of Opperdoezer Ronde", hoe kan je dát nou vergelijken...

"zodat je makkelijk kunt pochineren"...


En meteen er achteraan Janneke Vreugdeloos, die over the top in de kont van Florine Boucher staat te blazen. Verkoopt dat risotto-boek niet goed of zo?


Twee video's met Holtkamp, een heel goeie vent, zie hier.



Rubens, Prado

Planning

* Gestoofde hamlap, aardappels in spek en in rollade-net uit de trage oven, gepekelde bonen, mostarda

* Roerei, gele split-erwten (in het kader van die vergelijking met gele split-linzen, gele split-mung en gele split-kekers), paddo's en sweet bean sauce

* Heel ouwe Goudse met pasta, broccoli en paprika-saus

* Mussels in a bag, kleine venkeltjes met spek en rollade-net uit de trage oven, brood, mosterd

* India'se soja-balletjes, rijst-pasta, soepgroenten, saus met Thaise trassi



Doehoei!