woensdag 8 januari 2014

Bottarga



De eierstokken van een harder

Bottarga, de ultieme pagina

Zie Wiki eerst nog even hier (alle links hier in een nieuw venster).
En zie mijn algemeen verhaaltje hier.


Taramasalata

Dat hoort dus eigenlijk met bottarga, maar ja...
Zie de realiteit, Wiki, hier.

Zie een recept, met gerookte (al staat dat er niet bij) kabeljauw-kuit hier


Drogen na pekelen en persen
Dit en de vorige foto: Banque d'Arguin
Zie hier

Wat ik zelf maakte


Borrelhapjes

Zie hier.


Spaghetti

Zie hier.


Risotto

Zie hier.


Vuug lekker was het allemaal...


Geraspte bottarga
En verder?

Wat hier gezegd wordt,"enkel in simpele gerechten", dat klopt als een bus.
Pasta, op gekookt ei, risotto...
Maar ook, goed idee, bij gepocheerde eieren. Asperges...
En ja! Olie, geen citroen. Of beter (nu kom ik weer aan het woord): olie, of flink olie en wat citroen.

Tonijn-tartaar met bottarga...
En ik zit nou te denken kip! Kipfilets gepiqueerd met bottarga-vlintertjes. (Ergens las ik "Je gebruikt het enkel bij simpele dingen, net als truffel". Inderdaad.) Of soepkip-poten gepiqueerd met wat grotere stukjes bottarga en dan lekker lang stoven...
Pasta met garnalen en bottarga...
Het schijnt ook erg lekker te combineren met bleekselderij, en met venkel.

Met fusilli, ansjovis en bieslook hier.

Met kalfsvlees hier.
Dat is met de mindere tonijn-bottarga. Nou ja, volgens de kenners is dat minder. Volgens Van Dam juist niet, dus dan weet u het wel weer. Had is de klok horen luien, u kent dat wel.

Tagliatelle met inktvis en bottarga hier.


Dit is Griekse
Αυγοτάραχο
In was gepakt, wat ze in Frankrijk ook wel doen