dinsdag 31 december 2013

Oliebol!



Oliebollen

Vanavond had ik een wiskundige aan de lijn en die vertelde ik dat ik Samuel Eilenberg goed gekend heb.
En dat die bij me logeerde rond Nieuwjaar, en dat ik over priemgetallen begon, en dat ie zei "You are not a mathematician Martin. Get me some more ollybolly".


Mijn recept

Reken op minstens 500 gram bloem voor vier personen.
Gebruik 3/4 normale bloem en 1/4 boekweitmeel.
Meng het merendeel van de bloem met wat zout, twee eieren, gist voor 500 gram bloem en een flinke schep rietsuiker.
Meng goed en maak er met melk een redelijk stevig deeg van.
Laat op een warme plaats rijzen, af en toe omroerend.
Zodra er blaasjes in het beslag ontstaan is het goed; gebruik dan de rest van de bloem om het zo dik te maken dat het net niet van een lepel afloopt.
Maak het frituurvet warm (160 graden).
Schep een soeplepel vol uit de massa, werk met een andere lepel aanhangende beslagdraden op de lepel en schuif met die tweede lepel het beslag in het vet.
Enzovoorts, en de oliebollen enkele malen draaien tot ze rondom mooi bruin zijn.
Serveer met poedersuiker.



Soms wordt door het deeg ook melkpoeder gewerkt en/of boter.

Ik bak de bollen -dus- op 160 graden.
Men zegt dat ze op 180 graden gebakken moeten worden omdat ze anders vet worden.
Niet bij mij. Dat komt door die schep rietsuiker. En omdat ik stevig deeg maak, geen slap beslag.

Variaties: werk stukjes appel door het deeg en/of rozijnen en/of stukjes sukade.

Oliebollen met bakpoeder nu, als het niet anders kan.
Gebruik half melk, half pils.


 
NRC, Janneke Vreugdeloos hier (alle links hier in een nieuw venster).

Dit is een zogenaamd "stapel-recept". Doe er er ook nog dit bij en ook nog dat en o ja dit hier ook nog, nou, dan móet het wel lekker worden! Citroen én appel én rozijnen én krenten.

Daarna Hamersma over de oliebol.
Zie hier.
Uhh, wat is dit anders dan schaamteloos reclame maken onder het mom van "journalistiek"?
Uhh, wat hep je gebeurt??

Je begint te denken dat die boeken van die tiepe dan ook wel fors vergoeding-technisch uitgevoerd zullen zijn...


Belgische oliebollen

Twee recepten.

* Klassieke smoutebollen
Recept als boven.
Frituur de ballen in vet (smout; blanc de bœuf of nog beter paardenvet) en serveer met poedersuiker.

* Culinaire smoutebollen Laat melk zachtjes trekken met een gespleten vanille-stokje.
Laat koelen en verwijder het stokje.
Maak beslag met bloem, in lauwe melk opgeloste gist, de vanille-melk en eierdooiers; het deeg moet vrij dun zijn.
Klop eiwitten stijf met suiker en spatel voorzichtig door het deeg.
Laat het deeg rijzen.
Frituur de ballen in vet en serveer met poedersuiker.


Oliebollen komen over de hele wereld voor, het principe van deeg frituren dan dus. Deegballen bedoel ik nu even.

Daarover een volgende keer.