maandag 11 november 2013

Van curry pasta naar curry (2)



Ergens in Birma / Burma / Myanmar
Die dingen links dat zijn gewoon kokosnoten

Vandaag twee iets minder bekende curry pasta's, goed bekend in de wereld, niet zozeer al in Nederland, maar wel opkomend hier.


Yellow curry paste

Zie hier (interne link, dus geen nieuw venster).

AH heeft "curry paste yellow" in zakjes blijkbaar.

Zelf maken?
Zie hier. Nu weer links in een nieuw venster.

Bak kip in pinda- of kokos-olie.
Bak de gele curry-pasta kort mee.
Kokos erbij (zie maar wat voor kokos; melk, boter, geraspt...) en kort sudderen.
Wat tomaten-prut erbij, diepvries doppers of zoiets...
Koriander, peper, fish sauce...


China
Recept zeester hier

Massaman curry paste

In die link hierboven staat behalve gele pasta ook massaman.
Zie de link helemaal boven, de eerste hier.

Zelf maken?
Zie hier.

Rundvlees massaman zie hier

Gisteren heb ik zoutvlees gestoofd in bouillon met massaman en Szechuan tuinbonen-sambal. Enorm lekker.
Zoiets maak ik op basis van goed smaken kunnen onthouden en ook nog smaken kunnen "samenvoegen" in mijn kop.
Ik heb recepten, combinaties, gedroomd, ze de volgende dag in het restaurant geserveerd, en ze waren een succes.
Ik heb ze in het algemeen nooit zelf geproefd. Waarom proeven? Dat móet goed zijn... Toch?!

Maar gisteren serveerde ik Tosti Weemoed. Kaas mosterd dragon.
En ik had er met ontbijtspek gebakken kerstomaatjes bij.
Hoe smaakt dat samen?
Geen idee had ik.
Maar het bleek lekker...

Boven bief met massaman, hier nu kip.
Kokos- of pinda-olie, de curry-pasta plus heel fijn gesneden gemberwortel....
Kip in kleine blokjes...
Iets palmsuiker in heel kleine stukjes, fish sauce, iets zuurs (tamarinde / assem water, limoensap...), wat pindakaas, stukken nauwelijks gaar gekookte aardappel, kokosmelk...
Sudder tot alles gaar is.
Limoensap?


Ergens in Laos