dinsdag 12 november 2013

Lange Brinkweg, Soest















Maarten hoe vind je mijn risotto? Rijst, sjalot, kleine paddestoelen fijngesneden, knoflook, witte port, fijngesneden wilde spinazie, kippenbouillon, boursin, Parmezaan, koude boter, citroen...

De buurman van Mevr. A[lzheimer] belde me omdat haar tekkel Harry zonder brokjes zat. Ik naar haar toe. Buiten op de stoep hadden de gezamenlijke flatbewoners al hun oud papier en karton neergezet. Een gevaarlijk moment: Mevr. A. sleept alles naar binnen, dit tot grote ergernis van iedereen die zich om haar bekommert, maar mevrouw heeft de oorlog meegemaakt en alles is bruikbaar. Doorgaans schildert ze op karton, een boerderij met weiland in Soest aan de Lange Brinkweg. Ze heeft goede herinneringen aan zomervakanties bij familie aldaar.
Toen ik vanmiddag binnenkwam zat ze, met Harry, aan haar favoriete maal: kapotgekookte spaghetti met jonge kaas en die dan tot blokjes gesneden. Ik zei “Zo, je hebt een nieuwe voorraad karton binnengesleept?”  “Ja” sprak Mevr. A. “Ik ga Soest schilderen en ik zie jou wel misprijzend kijken, maar dan vraag ik je: Hoe vaak is Jezus Christus aan het kruis afgebeeld? Heeft er ooit iemand gezegd, het is nou wel een keertje genoeg?”