dinsdag 24 september 2013

Naar Arsac



Café-restaurant Grand Théâtre Bordeaux

Arsac

Gisteren ontbijt bij mijn vaste tent.
Dat schreef ik gisteren ook al maar dat was wishfull thinking.
Ik waande me al in Bordeaux maar zat nog in Parijs...

Musée des Beaux Arts want de vorige keer had ik de camera defect (een gallicisme trouwens).
Mooi museum, zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Jammer genoeg geen speciale tentoonstelling op het moment, want daar zijn ze goed in.

Thee op een terrasje.
Met een klein Cannelé'tje erbij. Het lekkerste gebak ter wereld.
Zie hier de vormpjes en hier het product. Canellés de Bordeaux.

Musée des Arts Décoratifs want zelfde reden.
Zie hier.
Ook al geen tentoonstelling...

Lunch in die tent zie hierboven.
Sjiek hoor...
* Zes grote creuses (bolle oester) met een klein crépinet'je erop uit de oven (crépinette: gehaktballetje in varkensnet).
* Museau, kalfsbek, gestoofd. Prachtig draadjesvlees.


De bus naar Arsac

De super mooie sneltram (rijdt op inductie!) naar een buitenwijk, daar de bus.
Half uur in de bus, heel mooie tocht langs Bordeaux Lac (zie hier) en daarna door allemaal fraaie dorpjes.
Zon overal.

In Arsac eerst naar de kroeg tegenover de bushalte, veel schoudergeklop, paar glazen wijn.

Ze hadden daar een hondje waar ik altijd mee speelde, nu overleden, wat altijd wist wanneer ik binnenkwam ondanks dat het me van achter de bar op de grond niet kon zien, want dan pakte iemand van de bediening het theekopje en ik was de enige die thee dronk.

Je ziet ook mensen die je vergeten bent, en je mist mensen die "er niet meer zijn".

Daarna naar de bakkerij, en binnenlopend zie ik: zie hierboven.
Ik ben thuis.


Moest koken natuurlijk.
Hele goeie slager vlakbij.
Noix de veau, het binnenste van de bil van kalf.
In de (afkoelende bakkers-)oven, met hele uien en veel knof ernaast en met veel rode wijn bedruipen (Graves) en later aardappelen ernaast.
Heerlijk...

Vooraf weer grote creuses, nu met geblancheerde prei en Emmentaler erop in de oven.


Ga koken:

Op speciaal verzoek, ivm goede herinneringen van enkele jaren geleden:

* Spekpannekoeken.
Ik bracht rietsuikerstroop mee.

* Erwtensoep.
Soep met oor en staart en poten.
Die ingrediënten worden daar zeer gewaardeerd. (In zo'n land wil ik leven.)

Je vindt daar trouwens tig soorten groene spliterwten in die streken, maar ik hoor nooit iets over recepten.
Ik ga eens informeren.

* Forel Navarra.
In de oven, met rauwe Bayonne ham in de buik en eromheen.
Forel Hemmingway ook wel, maar dat is dan meer BBQ.


Schitterend...
En het ruikt...
Uhh, in die bakkerij wordt enkel helemaal klassiek gewerkt.
Bloem, water, gist, zout.
Verder he-le-maal niks.
En heel lang rijzen, en nooit geforceerd.

Ga lasagne maken
(voor de verkoop)

Prachtig verhaal.

Dat mag niet, want als bakker / patissier mag je niet "koken", enkel (in de oven) "bakken".
Maar wat denken die nou, die Gendarmerie die komt controleren? Dat die patissier nooit iets kookt? Nooit caramel maakt of zo?

Maar goed, dat lossen we op.
We zetten een bijna leeg blik béchamel poeder ("Aanlengen met koud water") ergens in een hoek, en een blik pizza-saus in de voorraad.
"Koken? Hoezo koken? We gebruiken béchamel poeder, en pizza-saus uit blik voor de lasagne!".
-"O, dan is het goed."



Ga verder maken:
(voor de verkoop)

* Borstplaat (kennen ze niet)

* Pepernoten (kennen ze niet)

* Broodpudding
Maak ik van het oude brood wat je niet mag verkopen.
Met stukjes vijg of met kaneel. Ook wel met bier.

* Kletskopjes (kennen ze niet)

* Boterstaaf  (kennen ze niet maar ja, ik heb het zelf ook nooit gemaakt)(geen paniek)

* Kruidkoek noten / gekonfijt fruit (kennen ze dáár niet, wel in Dijon)

* Bitterkoekjes (kennen ze niet)
En ik maak ook bitterkoekjespudding natuurlijk.

* Nederlandse appeltaart
Springvormen bracht ik al eerder mee.

Géén eierkoeken.
Die maakte ik de vorige keer.
O, zeiden ze, dat is génoise, dat maken we elke dag...


Uitzicht uit mijn raam

Vanmorgen

Vanaf 06.00 uur bestellingen.

Naar het depôt de pain (brood-verkooppunt) in Avensan.
Prachtig. Zie hier.

Naar het depôt de pain in Le Pian (van Arsac naar daar: Santiago route).

Naar de nonnetjes, naar een weeshuis, naar verzorgingshuizen (rollators kennen ze niet, enkel "looprekjes"), naar noem maar op.

En tot slot met acht enorme zakken broodjes naar een college ver weg.
Op de terugweg kom je langs een uiterst fraaie markt.


Vanmiddag

maakte ik spekpannekoeken.


Vanavond

eten we in de kroeg.
Geen idee wat...