maandag 9 september 2013

Kijk-hoe-kwiek-ik













Bij het opruimen kwam ik twee vergeelde boekjes tegen met de titels “ Het Kijk hoe kwiek ik Huishoud-boek” en  het “Kijk hoe kwiek ik Kook-boek”, allebei geschreven door Peg Bracken. Er staat op de achterkanten een foto van de schrijfster en ze lijkt een jongere zuster van de vroegere hertogin van Windsor, Wallis Simpson. Oei oei, dat “H-K-H-K-I-huishoud boek”, ik hoor nu nog mijn man tijdens feestjes die titel uitspreken. Lachen!

Kijk hoe kwiek ik kook boek: "Meer dan 180 recepten voor een vrouw die haast heeft". 1963.

Hoofdstuk 5 in  het H-K-H-K-I-Kookboek  geeft een recept, Franse “rive gauche” broodjes. 2 Stokbroden, 2 ons boter, 1 pakje uiensoep. Snijd de broden in de lengte door. Maak dan een romige massa van de boter en de soep. Smeer dit op de twee onderste helften van het brood, doe er de andere helften op, pak de broden in aluminium folie en gooi ze achterin de auto. Als u bij uw gastvrouw arriveert vraagt u haar vriendelijk ze twintig minuten in de oven te zetten. Maak het zilverpapier een beetje open zodat ze bros blijven.
Het was dus de bedoeling om dat brood bij een ander te gaan eten, heel slim, heb je ook geen kruimels en geen vaat.
Nou zit ik me af te vragen hoe die broden zouden smaken, misschien best lekker...

Dag, Loek