maandag 9 september 2013

Harold Nicholson


De toetjes van de Willem Ruys (2)

Niettemin had ik al mijn hoop gevestigd op de Willem Ruys, van een maatschappij van oudsher bekend om haar gedegen menu's, en ik had verwacht dat ik hier, bij een geweldige keuze in vis, vlees en wild, eindelijk de kans zou hebben de toetjes te krijgen die ik sinds mijn veertiende jaar al heb moeten ontberen. Ik was daarom verlekkerd toen ik op het menu allerlei exotische dingen tegenkwam als 'Malakoff pudding', 'Rubane pudding', 'Harlekijn pudding' en 'Noga ijs'. Maar toen ik avond aan avond deze lekkernijen bestelde, kwam ik tot de ontdekking dat het niets anders was dan het kant en klare puddinkje van de restauratiewagens, een klein kloddertje ter grootte van een zandtaartje van een kind, met als enige variatie nu eens een stukje sinaasappel dan weer gember, of wat spikkeltjes van iets anders.