woensdag 7 augustus 2013

Wat recepten



Dit fotografeerde ik gisteren.
Spilsluizen, Groningen.
Dat torentje op dat huis, dat was de werkkamer van Hermans.

Volkskrant recepten

Ik zag toevallig wat recepten voorbijkomen, van zaken die ik goed ken.
Gaan we die recepten eens bekijken.

Paella

Dit hier (alle links hier in een nieuw venster) is een goed recept.
Nu de Volkskrant.
Dat slaat echt helemaal nergens op. Die maken nasi: gekookte rijst bakken.
Weg met die flauwekul.

Bavette van de gril

Je hebt bavette d'aloyau, vang. En je hebt bavette flanchette, vinkenlap.
Bij de Volkskrant weten ze dat niet, natuurlijk.

Een goed recept voor vang, flank steak, hier. En voor vinkenlap, flap steak, vacio steak, hier.

De Volkskrant maakt er mosterdsaus bij.
Boter, ui (ik zou zeggen sjalot), witte wijn, inkoken tot 1/3, room en mosterd erbij.
Nee. Die mosterd pas op het allerlaatst erbij, én dan tevens wat citroensap.


Jackfruit pitten. Lekker! Een heel fijne zachte noten-boter smaak.
Koken (5 minuten of zo), pellen en eten.
Niet koud laten worden. Ik bedoel: pel eerst. Koud krijg je dat bruine velletje er niet meer af.
Roosteren kan ook.
"De pitten worden goed gewasschen en daarna op 't vuur geroosterd, tot ze bruin en gaar zijn (gepoft).
Daarna pelt men ze en peuzelt de geroosterde pitten op."

Vispakketjes

Ik zeg altijd: neem uitgehaalde poon, olijfolie, knof in de buik, venkelgroen, p/z, pakketje.
Stomen, grillen, oven, zie maar.
Grondin en papillote.
Video kabeljauw idem hier. Zo kan het ook.

Dit gaat bij de Volkskrant met filet, en met ui, prei en wortel, alles flinterdun.
Ja, of niet zo erg dun en wel geblancheerd, dat is aardiger...
Ze doen er ook wat witte wijn in. Ja, die filet wordt sneller droog dan zo'n compleet visje met vel.

Tarbot

Die hakken ze dwars(!) in tweeën, omdat het anders te groot voor de pan is.
Ze gebruiken twee tarbots, dus ze moeten vier keer na elkaar bakken.
Dan zou ik zeggen Verzin wat anders.

Grote pan (turbotière! zie hier), ui, knof, prei aanbakken in wat boter.
Rosé erover, groenten half gaar = vis erbij.

Hele tarbot in de pan zie hier.

Volkskrant: met paddo saus. Cantharellen.
Bakken met knof in olie, room ("slagroom") erbij, inkoken, p/z en citroen.
En verse kervel, wat onzin is want dat smaakt daar veel te fijn voor.


Mazzel gisteren.
Twee linksboven en een linksonder bij een antiquariaat.
Rechtsboven dank PJ!
Twee rechtsonder De Slegte.

Filet américain

Laten we beginnen met te constateren dat filet américain een Nederlandse kletsnaam is.
Inderdaad Volkskrant, dat heet een préparé, en om nu helemaal precies te zijn een aangemaakte (préparé) steak tartare.
In België heet het (geserveerd met toast) een Toast cannibale. Broodje overreje zeg maar. Daar krijg je dan van alles bij, om het zelf verder te prepareren.
Zie hier waar het eigeel er al door zit, maar dat hoeft niet, dat kan ook in een halve eierdop bijgeleverd worden.

Maar nu, Volkskrant.
Dat wordt wel van tartaar gemaakt, ja zeker, maar niet van tartaar van een slager die het uit de molen laat komen.
Slagers tartaar (flank steak!) hier.
Koks tartaar hier (voor het aanmaken zie de volgende).
En dan? Wel, in klassiek Frankrijk zie hier.
En dan? Zie hier.

Aligot

Het verhaal klopt, verdomd.
Roeren roeren roeren...

Maar: het is ff iets méér dan roeren.
Eerst maar even het recept, zie hier.
Nu dat roeren.
De theorie, zie hier.
Maar de praktijk (transhumance, PJ!) zie hier.
Wel wat meer dan "roeren roeren roeren", veel meer...


Vond ik in een boek van dat antiquariaat.
Titia Bodon heb ik nog gekend, De Dikke Winkel niet.
Die is ook niet zo lang open geweest, geloof ik...
Zie De Kookboekhandel nu hier.
De hele elkaar kontlikkende bende bij mekaar... 
 "Er worden rechtstreeks boeken geïmporteerd uit landen als Egypte, Iran en India."
Mailtje.
"Kunt u mij mededelen welke kookboeken uit Iran u zo allemaal importeert?"
Ik hou u op de hoogte!