vrijdag 12 juli 2013

De kwadratuur van de cirkel


Opgelost!


Stuk omelet met groenten
Platte omelet.
Voor op brood.

Zie de kwadratuur van de cirkel hier (alle links hier in een nieuw venster).

En zie hier.

Zie de Gulden Snede benadering hier.

Zie De Wiskundemeisjes Leggen het Nog Eén Keer Uit hier.

Zie een forum, discussie, hier.

Zie de metafysische kant, de kruidenvrouwtjes hier.


Brabants roggebrood.
Voor bij dat ei.
's Morgen in bed bij de krant...

Ik vertelde vandaag nog dat ik (wij mogen dit niet zeggen) jaaaren voor "Driebergen" heb gewerkt.
CRI heette dat toen. Als informant.
Perfecte staat van dienst.

* Die Rotterdamse commissaris, Den Blauwe of hoe schijf je dat, die zich tot ver na z'n pensioen met een moord op een prostituee heeft beziggehouden. Dat heb ik opgelost, verdomd.
Iedereen in jubelstemming inclusief Den Blauwe, en zó in jubelstemming dat niemand eraan dacht dat het verjaard was...

* Die valse honderdjes uit België, die in Brabant via kampen (Bakel!) werden verspreid.
Heb ik opgelost.
Is nog een dode bij gevallen.
Kamper met peenhaar zo zat gevoerd dat ie bij Café Dikke Miet in Beek en Donk ergens over struikelde, met z'n kop op een richel viel en doodbloedde omdat Miet de politie niet wilde bellen. "Loat um moar kapot goan".
(Is ook verjaard ¦¬]

* Dat Volkert van der G. lid van Rara was, en samen met Duivekak die bom op die plee in dat ministerie heeft geplaatst.
Maar ja.
Daar mocht om politieke redenen niks mee gedaan worden...
Daar moeten toch maar eens kamervragen over worden gesteld, en ik kom dan wel getuigen.
Wie kent er een kamerlid? Hoef je je niet voor te schamen hoor!


 We beginnen, dát is de essentie van mijn oplossing, met de kwadratuur van een kwart cirkel.

Formule 1

Enerzijds heel spannend en anderzijds schiet het niet op zeg maar.

Mercedes (Hamilton en Rosberg) heel dikwijls op pole, en bakken er daarna niks van (ex een maal Rosberg). Hamilton laatste race pole en eindigt op 26 seconden (= heel erg veel in deze sport) na Vettel.

Vettel heel dikwijls winnaar, maar A] ik vind dat dat begint te stinken, en B], en dat houdt me bij de les: het lukt hem steeds krapper, steeds nipter.
Dat duurt al een jaar of zo, maar toch. Steeds nipter.
Laatste race: minder dan een seconde.

En dan Alonso, die met toch min of meer brakke Ferrari's zo consistent hoog finisht dat ie nog steeds tweede staat.
Beste coureur de laatste jaren? Alonso, met vlag en wimpel.


We naderen de oplossing...

Hoeren in Groningen

Dank PJ. (Ik stelde dat er drie hoerenbuurten zijn, PJ bestreed dat.)

We hadden het over wel/geen derde hoerenbuurt.
Heb er even naar gekeken.
Het zit zo: die hoerenbuurt begint in de Vishoek, dat is het korte bochtige straatje met op het eind het café Het land van Belofte. Eén van de oudste cafés van Groningen, stamt uit de 16e eeuw. Die naam heeft dan ook niets met de hoeren te maken maar stamt uit de bijbel, Kanaän, het land van belofte.

Na het Land van Belofte komt de Hoekstraat en ná de kruising met de Kijk in't Jatstraat komt de Muurstraat en daar zitten inderdaad ook hoeren.

De Muurstraat gaat na kruising met de Boteringstraat over in de Hardewikerstraat. Waar die naam vandaan komt is niet duidelijk. Vóórdat de straat zo werd benoemd heette de Rode Weeshuisstraat - Hardewikerstraat.
Sommige denken dat het een verwijzing naar Harderwijk is, maar het zou ook kunnen verwijzen naar een oud Groninger geslacht.


Er zijn dus, zou je kunnen zeggen, naast Nieuwstad, nóg twee hoerenbuurten, maar die moet je dus misschien als één beschouwen.

(Iemand hield me laatst aan. "Bent u hier bekend?" Ik zeg "De kroegen al wel, de hoeren nog niet".)


Rustig, rustig...
Vanalles

Allemaal vage briefjes met vage krabbels.

Cees Nooteboom of hoe schrijf je dat (Reve: "Het Doodzieke Aapje N.") schijnt ook poëzie te schrijven...

Wereldberoemd in Groningen: The Wall House.
Nooit van gehoord.
Zie hier.
Nou, wel mooi!
Maar er schijnt iets mee te zijn. Staat leeg of zoiets.

Dat is zo jammer, dat je dingen die jaren vóór internet korte tijd erg bekend waren, dat je die niet terugvindt.
Campagne met billboards, Frankrijk, rond 1958.
Tegen drankmisbruik. Het ging over wijn.
"Ne buvez plus q'un litre par jour!".
Drink niet meer dan een liter per dag.
Kijk, dat noem ik nou pragmatisch...

En tot slot iets wat ik niet meer begrijp.
"Max Pam Paul de Leeuw kop opgeblazen".
Dat ie een hekel aan de Leeuw heeft (welk beschaafd persoon niet trouwens) weet ik, en dat het misschien Opgeblazen kop moet zijn realiseer ik me, maar ja.
Geen idee meer.


En ja!
Daar istie!
De kwadratuur van de cirkel!
Je moet er maar opkomen!

Olijfolie, soepgroenten bakken met ui en peterselie. Geen knof. Zie hieronder.
O ja, en met wat rode lombok, dat vergat ik nog, maar je ziet het zitten.

Wat laten afkoelen.
Ei redelijk goed kloppen, wat meer dan voor omelet, wat minder dan voor die Indonesische omelet die je oprolt om stripjes van te snijden.
Die groenten en zo door dat ei (niet omgekeerd!) roeren, en dan het pannetje op hoog vuur en dan de handel in dat pannetje.

Bakken, na even vuur laag, ding niet keren, rustig wachten tot het helemaal is gestold.

Bestrooien met selderijzout.

In vieren, en, zie hierboven, op een sneetje Brabants of Limburgs, dat mag ook, rog passen.

Tweede sneetje inwrijven met flink Garlic Pickle.
"Ingredients: Garlic (29%)..."
Wow...

Dan kan je zelfs tegen de Volkskrant bij je in bed...