vrijdag 21 juni 2013

Bonen, venusschelpen, haring



Asperges(sic) chutney, Groninger specialiteit
Geen Groninger die er ooit van heeft gehoord hoor...
"Ingrediënten asperges, suiker en kerrie"
Dat wordt wat
 
Planning

Veel spul van de foto's van afgelopen dagen.

* Die gepekelde / gekookte oren en staarten, die bruine mini-kekers, wortel die ik nog heb liggen, en zoute limoen erbij.

* Dubbele dooier-eieren, die Bulgaarse vermicelli (in wijnsaus), die chayote, en gebakken kappertjes erbij.

* Spring rolls van rijst-venusschelpen mengsel (zie verderop), lontong gekookt in bouillon, gedroogde oesterzwam (heel erg lekker), en die kimchi erbij.

* Elk jaar één keer: gefrituurde tofu, pindasaus en tauge.

* Fondue van Tynjetaler, verse broodjes, sla.


Bij Jumbo
Erg lekker zuurdesembrood
Stukken lekkerder dan het vergelijkbare vieze Waldkorn van AH

Heerlijke beanz gisteren

Olijfolie, wat ontbijtspek-stukjes krokant bakken, rode ui, gemberwortel, knof, lombok, komijn, koriander...

Blik HeinZ BeanZ erbij, ketjap manis...

Pocheer er eieren in.
(Ik had dubbel dooiers...)

Die komijn móet er zo ongeveer bij, maar vooral fantastisch is die gemberwortel er in.
En je kan het prima met sambal maken ipv lombok, maar met die lombok heeft het toch iets frissers...


En dat ik dit kon kopen, dat is jáááren geleden
Jumbo natuurlijk weer
Zuurdesem rog
Brabants vond ik wel, bij AH, maar vroeger hadden ze beide, en vond ik dit lekkerder
Twee plakken en dik gerookte zalm ertussen...
Of zure zult met zwarte peper...
Of omelet met sambal tjampoer...
In bed met de ochtendkrant...

Vongole

Venusschelpen, rijstvlokken, soepgroenten

Een fors blik venusschelpen bij de Chinese toko. Nog geen twee Euro en uitstekend van smaak. Kijk.
En het gebruikte visfond had ik nu van Jumbo. Goedkoper dan AH én beter.

Olijfolie, sjalot, knof, soepgroenten, peterselie...
Flink witte peper, korianderzaad en uienzaad...
Visfond, ietsje venkelzaad, laurier... Proef. Ik deed er nog wat droge sherry bij.

Rijstvlokken erdoor en als die gaar zijn (heel snel) die schelpjes er in opwarmen.


Dat is lang geleden
Kon me niet zo behagen
Maar deze is wel erg goed blijkbaar
Kocht het ook voor konijn in kriek
En kocht Duvel voor lam in Duvel

Culinaria

Ben het zomernummer van Bouillon! aan het lezen.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Een stuk beter dan het vorige nummer.
Dat stuk van Braakbekke, dat valt wel mee hoor. Hij houdt van œufs meurette en ik ook. Zie hier en lees hier.
Nog wel redelijk wat kabbelpraat-stukkies, maar tot nu toe (ben op 80%) maar één kletsmajoor.

Las in Bouillon! over de film Vatel.
Zie hier.

Schreef ik dat al? Dat die Pecorino van AH naar afgekeurde strokarton smaakt?

Was bij een Turk die bij alle producten het land van herkomst had staan.
Syria, Lebanon, Iran...

En die Afghaanse abrikozen-pickles van laatst, dat is overheerlijk spul!

Haring-notities van gisteren, die ik vergat.
De officiële namen zijn Hollandse Nieuwe (tot en met september) en daarna Maatjesharing.
Andere namen garanderen niks. Nieuwe Haring is niks.
En ik proefde bij twee kramen, en die smaakten exact, ex-act, als die van de eerste kraam van gisteren.
Zelfde aanvoer, dat kan niet anders.
En hier kunnen de Nederlandse handelaars zien welk schip met hoeveel haring waar aankomt, om een bod te doen.


O, die vongole
Die vergat ik...

ATTN SIR/MADAM
HOW ARE YOU TODAY WITH YOUR BUSINESS? PLEASE I WANT TO USE THIS OPPORTUNITY TO LET YOU KNOW THAT YOUR FUND HAS BEEN APPROVED WAITING FOR RELEASE. WELL, YOUR FUND WILL BE COMING TO YOU BY CASH PAYMENT THROUGH PLANET DELIVERY SERVICE COURIER COMPANY. WE WANT YOU TO KNOW THAT YOUR FUND WILL NOT COME TO YOU BY BANK TRANSFER BECAUSE WE HAVE A MANDATE TO SEE THAT ALL THE CLIENTS THAT HAVE NOT RECEIVED THEIR FUNDS ARE PAID AND THIS IS WHY WORLD BANK COMMITTEE/IMF HAS GIVEN US THIS GREAT OPPORTUNITY TO MOVE THE FUND TO OUR FOREIGN DEBTS OWNERS (BENEFICIARIES) TO THEM PROVIDED THEY ARE CERTIFIED OK.

Kukukuluwuluwulu!
Hudubudu!
Uzuluzulu kukuluwulu!
Muwulu!
WUHUHUHUHUHU!!