woensdag 8 mei 2013

Henry Miller


Zondig voedsel (1)

Het luisteren naar godsdienstige ijveraars bezorgt me altijd trek en dorst - ik bedoel naar de zogenaamde goede dingen van het leven. Een volle geest verwekt trek in alle delen en leden van het lichaam. George was amper weg of ik begon me af te vragen waar ik in dit belazerde aristocratische gedeelte van de stad een bakkerij kon vinden die streuselküchen of pfannküchen verkocht of een lekkere machtige kaneelkoek die in je mond smelt. Na nog een paar glaasjes port begon ik aan steviger eetwaar te denken, zoals sauerbraten en aardappelknoedels met gebraden broodkruimels die in een volle pikante zwarte jus dreven; ik dacht aan een mals gebraden schouderstuk varkensvlees met gebakken appels ernaast, aan kammosselen en spek als hors d'œvre, of crêpes suzette, aan paranoten en walnoten, aan charlotte russe, zoals ze alleen maar in Louisiana kunnen maken. Ik had op dat moment van alles genoten dat machtig, sappig en smakelijk was. Zondig voedsel, daar snakte ik naar. Zondig voedsel en wijnen die als afrodisiacum werkten. En nog wat uitmuntende kummel om te besluiten.