maandag 29 april 2013

Eende-ei, halloumi, gehakt met rijst



Eende-eieren, en halloumi

Eergisteren eende-eieren, tomatensaus, puntpaprika, rijst
Die puntpaprika komt morgen ter sprake, ook die in het volgende recept.

Rijst (Amerikaanse of Surinaamse; long grain rice) bakken in wat olijfolie, van het vuur halen.
In een andere pan weer wat olijfolie, rookspekblokjes...
Ui, knof, gebroken gedroogde lombok cq cayennepepertjes, soepgroenten, peterselie...
Tomatenpuree (Heinz; mooi!)...
Pak tomatenblokjes (Heinz; mooi!) en wat groene puntpaprika-stukjes...


Rode wijn, die rijst en een half gedroogd limoentje, kleine zwarte soort (zie hierboven; bij de betere Turk of Marokkaan)... Bouillon erbij zoveel als nodig om de rijst te laten garen.
Stukjes gedroogde tomaat uit olie erbij en stukjes zwarte olijf, droge soort... Proef.
Eende-eieren erin pocheren.

Die zwarte gedroogde limoen ruikt mooier dan die grotere gele, het werkt wat makkelijker (minder bros van buiten en juist wel van binnen). Die zwarte flapjes uit het binnenste, die kan je zó eten. Heerlijk! Heel mooie frisse limoensmaak.
Maar doe in de saus niet teveel van dat spul!


Gisteren halloumi, roti, shiitake

Olijfolie, sjalot, knof...
Bak er de shiitake in (zie boven) met wat kleingesneden groene puntpaprika erbij...
Kruid met pikant paprikapoeder (liefst gerookt, en nog liever gerookt pimentón)... Proef.

De halloumi overdwars, ik bedoel over het platte vlak, in twee of drie platte plakken snijden en bakken in olijfolie (gebruik Marokkaanse!).

Roti bakken en hoppetee.

Die eende-eieren waren heerlijk en dit was heerlijk verdomd.


Brood

Kijk, ik heb in bakkerijen in Frankrijk en Spanje gewerkt, maar thuis met je kleine oventje kan je dingen die je met zo'n professionele oven niet kan.

Brooddeeg rijst, omdat het gist luchtbelletjes produceert.
Maar daarom rijst het brood niet, eenmaal in de oven, want dan is die gist met temperaturen van heel snel boven de 40 graden al lang dood. In de oven rijst het omdat die luchtbelletjes uitzetten.
(Extra goed rijzen in de oven: bovenkant van het brood natmaken; natter = minder snel hardgebakken, en hardgebakken = kan niet meer rijzen.)

Maar nu dat kleine thuisoventje.
Die bakker, die heeft drie uur of meer nodig om z'n oven op temperatuur te krijgen (we hebben het hier over echte ovens natuurlijk, geen Warme Bakker of Echte Bakker ovens).
Wij thuis doen dat in 20 minuten. En kijk: we stoppen zwaar brood, wat extra moet rijzen, in een koude oven! Die langzaam op temperatuur komt, en dus dat gist, dat nog levende gist een tijdje helpt...

Dit systeem heeft zich al bewezen.
Nu ben ik aan het experimenteren met wel of niet in de oven laten afkoelen. Wat in een prof oven natuurlijk ook niet kan...

Dit hieronder: tarwemeel, zonnebloem-, pompoen- en pijnboompitten, mooie EV olijfolie en agave-siroop.
Super lekker, verdomd. Misschien wel het lekkerste brood wat ik ooit heb gemaakt...


Zuid Amerikaans gehakt met rijst

Dat beloofde ik iemand.

Venezuela

Het eerste niet Europese, wat zeg ik, niet Nederlandse recept wat ik leerde.
10 jaar of zo was ik, familie uit Zuid Amerika (die een ranch hadden! spannend!) op bezoek.
Verslavend lekker.
Gehakt met banaan en kerrie.
Die kerrie, dat is niet zo vreemd, want in de Cariben, juist noord van Venezuela, wonen heel wat Aziaten. En denk aan de Hindoestanen in Suriname, oost van Venezuela.
Maar goed.

Rijst met gehakt en bananen
Kook rijst.
Rundergehakt rul bakken met wat ui en knoflook.
Kruiden met oregano, komijn, cayennepeper en zout (een soortgelijk mengsel als chili-poeder).
Flink niet te pikante kerrie erdoor (ik gebruik kerrie djawa), even roerend aanbakken, en dan op laag vuur stukjes niet al te rijpe banaan erin opwarmen (beter nog: rijpe bakbanaan).
Meng alles door elkaar (maar gebruik niet al teveel bakvet) en zet even in de oven.


Peru

Arroz Limeño, rijst uit Lima, rijst met gehakt en rozijnen
Week rozijnen in hete thee.
Bak gehakt rul met ui, knoflook, cayennepeper, komijn, oregano en zout.
Kook rijst.
Meng de uitgelekte rozijnen door het gehakt.
In een ingevette ovenschaal een laag gekookte rijst, een laag vlees, rijst, vlees en rijst.
Goed aandrukken, bakvocht erover en in de oven een korst erop bakken.

Ik had ooit een vreemde vriend in Den Haag die op een rare zolder woonde. Enorme troep en stof en zo.
Maar ik kwam er ooit eens langs, alles super proper. Ik zeg "Netjes hier!" Zegt hij "Ja, ik heb een vriendin. Uit Peru". Zeg ik "Kookt ze wel eens Arróz Limeño voor je?" Zegt ie "Ja". En na enige stilte "Zowat dagelijks"...


Varia

Mooi, Rode Boekje!
Zie deze tekst (Wiki):
Corned beef is a salt-cured beef product. The term comes from the treatment of the meat with "corns" of salt.

En laatst gaf ik hier een link naar The Trashmen alias P W Herman alias Bird is the Word alias Surfin' Bird.
Maar ik vond een veel aardiger clipje.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
(Als je zo'n reclame-mongool krijgt, dan doe je gewoon Terug in je browser en weer Vooruit. Desnoods twee keer.)