zondag 31 maart 2013

Bonen, witlof, Leffe



Cajun omelet

Omelet met tomaat en, toevoeging, velderwten

(Velderwten, ook wel jonge capucijners: capucijners die niet gedroogd zijn geweest.)

Olijfolie, wat blokjes rookspek...
Ui erbij, knof, jalapeño (of lombok of Spaane peper)... Ik deed er ook wat soepgroenten bij en peterselie.
Broodkruim erdoor, zacht wit broodkruim, en krokant bakken.
Stukjes tomaat erdoor en kapot koken/prakken. Ik kruidde het met za'atar.
Proef en bedenk dat er ei bij gaat, wat zout nodig heeft. En als het erg droog is kan er wat medium sherry door.
Van het vuur af licht geklopte eieren erdoor roeren als je het in de oven gaat maken, niet van het vuur af als je dat niet doet. En die velderwten erdoor.
Enzovoorts.
Overheerlijk.


Kaasfondue met Leffe

Leerdammer, Leffe, peer

Ik kookte witlof in Oxo bouillon (zie hier, alle links hier in een nieuw venster) wat er een bittertje aan gaf, en daarin kookte ik blokjes harde handpeer. Heerlijk.
Het originele recept schrijft voor dat je er blokjes appel en peer bij serveert, rauw dus, met citroen besprenkeld. Om ook mee te dopen?

Maar goed, peer lijkt me uitstekend combineren met witlof.

Leffe blonde, geperste knof, kaas erin raspen, aanmaken met jenever waarin maïzena, en op smaak met peper en nootmuskaat.

Mooi broodje erbij en smullen maar want het was weer bijzonder lekker...


Witlof met kaas en ham

Op de eerste plaats gebruikte ik casselerrib, en daarnaast Leerdammer, die ik had gekocht voor die fondue. Want dan hou je natuurlijk over van zo'n stuk kaas voor een persoon.
Op de tweede plaats kon ik geen Rodenbach vinden en het zat in m'n kop dat die fondue met Rodenbach was. Dus toen kocht ik die witlof, om dat dan maar met kaas te maken.
En die had ik toen over want die fondue was met Leffe, en ik maakte de witlof dus voor de vriezer.

Witlof in de lengte door de helft, hard stuk eruit snijden. Je kan wel gaan pielen met een smal mes in die hele stronk steken, maar dat schiet niet op.
Op mijn manier valt het wel iets uit elkaar, maar je bindt het gewoon op. Wel echt keukentouw gebruiken natuurlijk.
Ik kookte het dus in die Oxo bouillon. Drie minuten in de kokende bouillon.


Touwtje, plakje ham of casselerrib, witlof zonder touwtje erop, plakken Leerdammer ertegen.
Plakje ham of casselerrib erover en opbinden.

Zowel dat eerste als dat tweede binden is voldoende met één touwtje; dat het niet mooi aan de uiteinden is dat maakt niet uit, want die witlof wordt gecorrigeerd bij het inmetselen in ham, en de ham bij het in de ovenschotel leggen.

In een vette ovenschotel en ook het vlees van boven inkwasten.

En in de oven.

De kaas zit er dus ín en niet erover. Een prima idee lijkt me, en zo te ruiken moet het enorm lekker zijn.
Ook wat kaas wat er uit was gedropen smaakte enorm lekker naar witlof en naar dat vlees...


(Zie ook het volgende plaatje)

Culinaria

Ik dronk net een Bloody Mary met die Louisiana mierikswortel "Tabasco" (AH) erdoor.
Overheerlijk.

NRC video's.

Advocaat hier.
In Indonesië kon ik ooit ergens als enige drank advocaat krijgen, alpokat. Dat was wel lekker, want daar zat kentjoer doorheen. Zie hier. Kentjoer is onmisbaar in sop lontong: kippenblouillon, witte kool, lontong.

Kaasplank hier.
God wat een Truus... "Een kaasplateau moet uit een oneven aantal kazen bestaan." "Kaas op een leisteen, daar kan je mooi de naam van de kaas naast schrijven met een krijtje."
En die uitspraak. "Een kaasje uit de lange dok."

Loek
Die mayonaise met rode deksel, dat is Devos en Lemmens. Prima spul.
Laatst hadden ze die niet (enkel met citroen of met knof) en toen kocht ik de betere van Calvé. Ook prima hoor.
En dat AH recept van die kikkererwten is inderdaad gedoe. Ahornsiroop is heerlijk, maar daardoorheen?
En tonijn met citroen is prima met citroen, maar bák dan die schijven citroen!


Ik las in dat DDR kookboek dat je in de Oostzee, in zee dus, snoek hebt. Huhh? Maar het klopt, verdomd.
Zie hier.

Las over de kookrubriek in Ésta. Zie hier,
Getrut. "Tien raapjes of radijsjes", flikker op! Het eerste is minstens 15 keer het volume van het tweede...

Wijn (AH)

Ik proefde die Miolo Cabernet Sauvignon (niet de Merlot dus, die uitstekend is). Brazilië.
Niks mis mee, integendeel, maar geen wijn waarvan je zegt Die zou ik eens bij huppeldepup moeten drinken. Een wijn om lekker te drinken maar niet bij het eten.
En die Porca de Murça, wijn uit richting Port gebied, die was prachtig. Jumbo.
Heel mooi houtje, zacht maar toch karakter.
Is trouwens van de Real Compania Velha, een van de twee beste wijnhuizen (de andere Carvalho Ribeiro Ferreira).


Ik keek nog even naar die Eetsnob recepten, zie gisteren.
Dat met die venusschelpen is uitstekend. Interessant: met eekhoorntjesbrood.
En die dikke lende, om die zó klaar te maken, dat is een erg goed idee. Gaan we doen.
En die zalm, ik vind altijd dat je, als je het zo klaarmaakt, dat je dan eerst de andere kant heel kort moet dichtschroeien. Net als met eendeborst, of althans zoals ik dat doe.
(En venkel met ansjovis, prima.)

O, nog een link die ik gisteren vergat. Bakkerij.
Hier
Dank Loek.

En nog twee links die ik vergat, koken met bier.
Rodenbach hier. Mooi! Je kan per biersoort zoeken.
Leffe hier.


En zie Loek hier.