maandag 4 februari 2013

Zalm, rode rijst, bloedworst



(We zaten zoals elk jaar tegen deze data hier in een dip, slechts 400+ per dag. Maar, ook zoals elk jaar, begint het rond deze data weer aan te trekken. Gisteren 500 en vandaag om 19.00 uur al 450...)

Gisteren

Gerookte zalm, courget, linguine

Ooit zag ik met grote verbazing iemand die niet kon koken gerookte zalm sauteren. Maar het was heerlijk. Vandaar dit gerecht.
Die persoon maakte die dag ook erg lekkere groentesoep. Met naast het fornuis staand uren lang zijn moeder aan de telefoon.

Blokjes courget kort blancheren, afgieten, koudspoelen.
Stukjes gerookte zalm (je hebt "blokjes" en je hebt "snippers"; ik gebruikte blokjes) uiterst kort sauteren in boter, en uit de pan en niet op een hoop want het moet koelen.
Water in de pan en laten staan, dan komt het -onbruikbare- aanbaksel later wel los.

Wat olijfolie in die pan, ui, knof...
Wat witte wijn, laurier, groene Louisiana "Tabasco", versgemalen koriander...

Pasta koken (ik gebruikte dus linguine, platte spaghetti) en alles bij mekaar.
Peper erover draaien.


(Die wijn, ach...)
Culinaria

Loek
Dat heet steengrillen!
Je kan op zo'n steen in de oven uitstekend een pizza bakken, maar niet op het apparaat zelf (zie hier; alle links hier in een nieuw venster).

En ik wil steeds nog eens een keer dat zoutgrillen gaan uitproberen.
Goed aangestampt grofzout in een gloeiend hete ovenschotel en daarop grillen. Schijnt enorm lekker te zijn.
Dit hier, dat is zoutsteen-grillen. Weer ff iets anders.

Afrikaanse worst
Ik vond nog een Afrikaans bloedworst recept, en verdomd, dat is precies die Centraal-Spaanse zoete bloedworst uit de buurt van Zaragoza. Kaneel en suiker. Daar ook met pijnboompitten. En in dit gerecht rijst; niet in die worst die ik hier bedoel, maar zeker wel elders in Spanje.
Doet me denken aan die twee ingrediënten, vergeten wat, in Zuid Afrika, die etymologisch Spaanse namen hebben.  O ja, meloen: spanspek, spaans-?

Varkensbloed, zout, spekblokjes, rijst, broodkruimels, kaneel, kruidnagel, rozijnen, piment, salie, tijm, suiker, darmen.

Rode rijst
Ik schreef C
Morgen krijg je wat fermented bean curd. Tofu gefermenteerd met "rode rijst" en zout. Gebruik je als zout (niet meekoken, maar op tafel).
Je hebt twee soorten rode rijst. Rode rijst, red rice, zie hier, en "rode rijst", red yeast rice, rijst door een schimmel aangevallen, zie hier. Van deze laatste is het gemaakt. Zie het spul hier.
Die schimmel, moederkoorn, dat is dezelfde die op graan Sint Antoniusvuur veroorzaakt, ook wel Sint Jans ziekte. Zie hier en zie hier. Verwant met LSD dus. (Ik heb ooit geschreven dat het Sint Vitusdans veroorzaakt, maar dat is wat anders, dat werd gecorrigeerd. Zie hier.)
Maar trek je die ziektes niets aan; het hoge zoutgehalte voorkomt enig bacterieel leven!

Bees
Wat is dat vroeg iemand.
Nou, zie hieronder!


Planning

* Die Duitse gerookte bloedworst, met aardappelen en zuurkool.
* Ei met stoofperen en snijbonen. Gebakken stoofperen natuurlijk.
* Die rare tofu van laatst (waar je die zakjes zogenaamd van moest maken, inari zushi, zie hier) maar dan gewoon in stukjes in bouillon met rijst en lotusstengel (komt een dezer dagen ter sprake).
* Die gerookte sprot uit Letland van laatst, met pasta en rode paprika.
* Aubergine gegratineerd met blauwe kaas, met flageolets.

Burp...


Marieke, tot slot

Ik meldde haar (zie twee posts terug) op te houden met die discussie hier. Maar nee, weer een (die ik weghaalde).
Recht op weerwoord? Ja, als het om feiten gaat, maar dat is dus niet zo. En al helemaal niet als mijn feiten of het wijzen op ontbreken van feiten (zie weer twee posts terug) afgedaan wordt als "beschuldigingen". Kom nou. Dat is opruierspraat...

Zodra ik feiten gepresenteerd krijg aangaande de beschuldigingen aan het adres van Wilhelmina en Bernhard, controleerbare feiten, dan zal ik die hier graag posten.
Maar geen zinloos gedoe zoals, wanneer ik verwijs naar het NOS archief * waarin staat dat dat schip een geschenk is van het Nederlandse bedrijfsleven, dat repliceren met "maar dáár op díe site staat wat anders". Zo schieten we niet op.

Voor mij is het archief van de NOS een feit, tot tegendeel blijkt.
Maar een site van Pietje Puk (niet te achterhalen van wie), dat is voor mij geen feit.

* Na thuiskomst namen Juliana en Bernhard hun intrek in het luxueus gerenoveerde paleis Soestdijk, waarvan een vleugel was opgeknapt en geheel opnieuw ingericht als nationaal geschenk van het Nederlandse volk. Het Nederlandse bedrijfsleven gaf het jacht Piet Hein cadeau. 


Manet, De Haven van Bordeaux.
Dank PJ.