woensdag 13 februari 2013

Steranijs, vinaigrette, risotto



Culinaria

De Dommelende Plofkip hier (alle links hier in een nieuw venster).

RB (Rode Boekje)
Ja, vinaigrette. Maar waarom is dat hier niet zo bekend? Omdat ze zuid van Noord Frankrijk asperges eigenlijk nooit warm eten. En "dus" met vinaigrette. (Of mayo natuurlijk.) Maar hier dus wel warm.
Het is ook een ander soort asperge daar.
En ik moet zeggen: warme asperges met vinaigrette, kweenie...

Loek
Tsja. Maar die soep uit pak smaakt uitstekend hoor iha. Asperge, kreeft...
Die van Aldi, die kan je mevrouw A. ook wel brengen hoor, als ze ze weet te plaatsen...


"Smaken verschillen"

Ik merkte het al op: dat is een fantastisch boekje. Antiquarisch en kost niks. Zie afgelopen  maandag voor twee andere titels van hetzelfde boekje en andere info erover. Zoek het op boekwinkeltjes.nl!

Vond er ook interessante recepten in, dat meldde ik nog niet.

Risotto alla milanese, met saffraan is dat.
Zie hier. Maar kijk ook op Youtube.
Uhh, ken ik wel natuurlijk, maar dat was blijkbaar op de achtergrond geraakt en kwam nu in ene Ja! weer naar voren.

Chiang fou, varkensvlees met steranijs. Ik kan het niet zo snel vinden, waarschijnlijk orthografisch probleem, maar voor vergelijkbare recepten zie hier.

Samak (el) Harrah (of Harah, orthografie...). Een recept vinden, dat schiet niet op. Die Arabieren, dat zijn net joden. Die kunnen ook enkel onder mekaar ruzie maken over dit en dat en alles...

Dat is ook het probleem daar: die joden en die Palestijnen, dat zijn alle twee ruziezoekende volkeren naast mekaar.
En dan mogen die joden blij zijn dat ze die Palestijnen hebben, want anders vonden ze wel een reden om mekaar dood te slaan. Toch?!


Las ook in dat boek over mosterd met verjus, rauw sap van onrijpe druiven.
Toe ik herder was brandden we bermen af, raapten daarna de geroosterde slakken uit de as en aten die met verjus.
Heerlijk...

En ik las ook over Food from the Arab World. Wat was dat, ik bedoel: die notitie?
O wacht!
Mooi!!
Zie hier.
Klik op "Contents".

Zo kan ie wel weer.


O nee wacht!
Nóg een speciaal instrument!

De Bonofoon!

Zie, en hoor hier.

Deze hier is fantastisch. Gene Hackman!

Old Fart Returns hier.

Monty Python hier.

I Like Farts hier.

Biggest ever hier.
En ja, dat die staartwapperend hun excrementen rondslingeren, dat klopt.


Aansteekertje erbij?
Niet dan na jaren van oefening!