vrijdag 15 februari 2013

E.J. Mulder-Koesen


Het ontvangen van gasten


Zowel bij een eenvoudige visite als tijdens officiële gelegenheden dienen we onze gasten met zorg te omringen, zodat hij of zij de indruk krijgt echt welkom te zijn. Voor iedere bezoeker wordt de deur gastvrij geopend en is men behulpzaam bij het uitdoen van jassen en mantels. Dicht bij de garderobe moet een spiegel zijn om de bezoekers een laatste controle op hun kleding en kapsel mogelijk te maken. Bij officiële gelegenheden ligt er ook een schoen- en kleerborstel klaar, alsmede een haarkam en borstel. Het borstelwerk mogen we vooral niet vergeten als het buiten slecht weer is. Het klaarleggen van een naaigarnituurtje om eventuele ongelukjes te herstellen, wordt soms erg op prijs gesteld.
     Bij aanvang van een diner wordt de bezoeker naar de ontvangkamer geleid, waar de gastheer en gastvrouw aanwezig zijn. Hier wordt meestal een aperitief geschonken (sherry - vermouth - port - cocktail of vruchtensappen) en maken de gasten kennis met elkaar. Degene die de leiding heeft bij het dienen, komt de gastvrouw waarschuwen, dat het diner kan beginnen. De gastvrouw nodigt dan haar gasten aan tafel. De gastheer zorgt ervoor, dat de heren weten, wie hun tafeldame zal zijn. De heer geleidt dan de dame naar de tafel.
     Bij een eenvoudige visite wordt de gast vriendelijk naar binnen gebracht en door de gastvrouw voorgesteld aan onbekende bezoekers. Al naar gelang het tijdstip van de dag zullen we thee of koffie presenteren.
     Een eerste bezoek bij vreemden mag nooit langer dan ± een uur duren. Daarna neemt men afscheid en helpen we onze gasten met het aantrekken van jas of mantel en laten hen uit. Sluit de deur pas achter een bezoeker als deze ook de tuin of het hek uit of de huisstoep af is.