zondag 16 december 2012

Rijstepap, oesters, champagne



Loek

Ja, die beef jerky, dat vind je erg lekker of je vindt het niks.
(Uhh, ben ik nou vergeten of hoorde ik nog niet wat Marieke er van vond?)

En ja, Eerenbeemd is een Hellimondse naam, en ook een of ander gehucht, die kanten op.
En Har woonde niet in Helmond maar in Stippent (Stiphout).
En hierboven, wat ie in Het Speelhuis schilderde.
Komt niet goed over op een foto. Je moet rond kunnen kijken om het te ervaren.
Erg indrukwekkend. Inderdaad lijken die doeken bol te hangen.

Ik heb er ooit een trouwfeest gehad, al weet ik niet meer precies met wie...
Het was wel een heavy feest, zie hieronder...


Gisteren

Congee met preserved eggs, eeuwenoude eieren
Congee is rijstepap, hartige rijstepap. Vergelijk met boeboer in Indonesië.
Ik schreef het al eens eerder: het wordt gemaakt met "river rice", wat géén "wilde rijst" is. Meer een soort glutinous rice.
Je kan congee redelijk goed maken met sushi rijst en wat teveel water.
En dus sushi rijst met wat teveel water koken. Geen zout. En de rijst ook niet spoelen.
En kook stukjes sperzieboon nauwelijks gaar.
Pinda-olie, sjalot, knof, gemberwortel...
Kippenbouillon, wat droge sherry... Proef.
De rijst erdoor, de boontjes en grof gesneden eeuwen oude eieren.
Op smaak met fish sauce en Chinese "sambal", bijvoorbeeld kung po (zie hier; alle links hier in een nieuw venster).


Culinaria

Vanmorgen Bussiness Class, met Pol Roger champagne (hier). Is prima, maar ik zweer bij Laurent Perrier (hier).
En voor doordeweeks is Martini brut een uitmuntend alternatief. Hier.

En ook Schmidt Zeevis, met hun visschotels.
Je vraagt je af wat die bedrijven betalen voor dat soort commercie, want betalen dóen ze, geloof me.
Schmidt had gekweekte kaviaar, Bordeaux onder andere. Zie hier. (Die drol rechts, dat is een bergje truffels...)

En ja, Marieke, dat klopt, wat je schrijft over dat "gewone", "echte" oestermes.
Je hoeft niet, zoals met dat mes van Loek, te duwen en te wrikken.
Het glijdt er veel gemakkelijker en met minder kracht in, wat weer betekent (het zit 100% zeker erin) dat je er niet langs gaat schampen. En inderdaad dan wat op en neer bewegen et voilá.
Maar ja, zoals gezegd: ik zie slecht en ook nog enkel met een oog...

Min Twintig nu.
Kweenie...
Ik wil gewoon kóken...
Zie hier.
Maar het principe, dat je zeg saus als een worst invriest, waarop je er stukjes af kan snijden, dat is natuurlijk correct.


Bah wat een vies kommetje!
En ook nog een scherf eraf!

NRC Kerstmenu

Oei.

* Geitenkaas Machedoux. Schijnt uit de omgeving hier te komen. Geen idee.
Zie hier.
(Moest er in ene aan denken dat die mastino van mij, Kleine Sjaak, zie hier, als allerlekkerste knauwen een geitenhoorn vond. Vooral als er een "pit" in zat die na twee dagen begon te stinken. En zo'n hoorn vrat ie integraal op; dat werd zacht na uren kauwen...)

* Het gaat over het restaurant Piloersemaborg. Zie hier (kan het klungeliger...).
"Bij ons in het restaurant bestaan de menu's voor het overgrote deel uit groenten". Nou, daar hoef ik dan dus niet heen. Het hoeft voor mij echt helemaal geen vlees te zijn (eet ik maar eens in de vijf dagen), maar ik ben geen koe. Kaas en pasta, vis en bonen, ei en deeg, tofu en rijst... en dáárbij wat lekkere verse groenten.

* "wat de leveranciers aan kunnen bieden, daar maak jij gerechten van".
Goh.

* Vloeibare salade (ik zou zeggen groentesoep), romige aardpeersoep (alweer soep), rijk smakende kip (gelukkig geen slap smakende kip dus) en noga-parfait (dat is nou echt iets waar ik helemaal niet op zou zitten te wachten, als nagerecht. Fruit en ijs!)


* "Vloeibare salade met spelt, witte boontjes en ei".
Spelt met de kerst, doemenelol en vreet het zelf.

* "'Je moet met bonen omgaan of ze van glas zijn, anders knappen ze stuk' schrijft Johannes van Dam".
A] Had ik het recent niet over terug-kont-likken?
B] Wat bonen stuk knappen? Ik eet al 45 jaar elke week minstens één keer bonen en never nooit is bij mij ook maar één boon "stukgeknapt"...

* Aardperensoep met zwarte truffel", maar die truffel kan je ook weglaten.
Tsja.

* Snij de champignons met een mandoline". Waarom een mandoline, als je een goed scherp mes hebt?

* En nu iets positiefs.
"De groenten moeten gelijk gaar zijn, dus groenten die sneller gaar worden in grovere stukken".
Goed. Uhh, je moet dan natuurlijk wel weten wát sneller gaar wordt, en daarnaast moet je ook weten dat de manier van snijden ook van grote invloed is.
Als je het werkelijk beheerst dan kan je enkel door de manier van snijden het gelijk gaar-effect bereiken.

* En ja, die (hele) kip moet boven op die groenten, maar vertel er wel bij dat dat met de borst naar beneden moet. De helft van de lezers ziet dat niet aan die foto af; die hebben nauwelijks ooit een hele kip gezien.
En als die kip met de borst op die groenten ligt, dan hoeft die helemaal niet "strikt" elke 10 minuten bedropen te worden.

* "gecontroleerde biologische eieren" ivm salmonella.
Maar biologisch heeft natuurlijk gene ene moer met wel of geen salmonella-gevaar te maken, soms zelfs in tegendeel.

* Over de kom waarin je het eiwit gaat kloppen. Dat die geen enkel spoor van vet mag hebben. En dat je die dan dus met een citroen moet bewerken etc.
Kijk. Dat doe je anders.
Bij Action koop je een flinke RSV kom voor € 2,- En die gebruik je enkel en alleen voor eitwit.
En nog wat trouwens: klop wat wijnsteenzuur door dat eiwit.