vrijdag 14 december 2012

Komijnekaas, zeevis, oesters



Culinaria

Loek mailde  me dat ze in een of ander programma (mail kwijt) 'n ding om oesters te openen had gezien.
Zoiets als hierboven?
Als het dat niet is, dan weer graag de info over dat programma.
Flauwekul trouwens, zo'n ding. Oestermesje... Ja, of gewoon je zakmes...

Kwam langs het Stripmuseum (zie hier; alle links hier in een nieuw venster) en dan kan ik twee dingen nooit laten. 1] een nieuwe Dirkjan te kopen, 2] iets wat ik nog niet at gaan uitproberen bij McDonald's (onder één dak). Etend en lezend...
Nu: chicken chili (chili chicken?). Best wel lekker. Flink sla erop. Redelijk pikant.

Had het zonet in Huis de Beurs met PJ over die keramische messen. Vergat wat.
Ik liet er een met de punt naar beneden in de snijplank vallen. Ping! en bleef mooi staan. Trek het mes uit de plank: punt blijft in de plank zitten...
Krabde ermee een etiket van een glazen pot. Het lijkt in het glas te snijden. Krkrkr...
Glashard, zeg maar... (glas en keramiek is alle twee silicium...).


Tasty Tom
Waarmee ik die ketchup maakte...

Kaas
Kocht jonge komijnekaas, waarmee ik saus ga maken bij die puntpaprika en die gebakken aardappelschijfjes morgen of overmorgen of zo.
En ik kocht die verslavend lekkere tynjetaler. Zie hier.

Over zakmessen gesproken (oestermesje...) trouwens het volgende.
Had het met PJ over die Opinel zakmessen.
Heel goedkoop (€ 10,-) en blijven scherp.
Zie hier.

Naar aanleiding van die eerste foto van gisteren mailde Limburg (Venlo) me dat de bloedworst er lichter is en de balkenbrij donkerder.
Komt eraan.

Schmidt Zeevis mailde me dat ze weer optreden met wat voor schotels ze met de Kerst verkopen, in Bussines Class (vreselijk programma), zondag 10.30 uur RTL7.

Godgodgodgod, wat en geblaas en gehijg en wat een kontlikkerij hier.
Alle culinaire blaaskaken bij mekaar, paarse koppen van het mekaar aanschreeuwen...
Ik bedoel: daar wor je toch impotent van, van dat soort teksten, als je die serieus leest?
Dit heeft allemaal gene ene fuck met koken te maken, dit heet marketing.
Als Janneke in de (niet te verwaarlozen) kont van De Dikke blaast, dan blaast die weer bij haar.


Hortillonages
Dank PJ
Voor tuinbouw drooggelegde moerassen
Bij Amiens

Gisteren

Die "koloniale erwtensoep".
Wow!
Pindaolie, rode ui, knof...
Sambal trassi...
Beetje droge sherry, omroeren en wat laten koelen.
Blik erwtensoep erin, omroeren, opwarmen.
Proeven, en op smaak brengen met ketjap manis.


Volgende dikke pil
Chroestjev was 800 bladzijden, dit richting 600...
Ik kende dit boek vreemd genoeg niet.
Gauw lezen voordat Otterspeer uitkomt...