maandag 17 december 2012

Kerstboom en balkenbrij











F. is homo en hij woont boven Mevr. A. Hij was hier gisteren op visite en zei dat hij zo ontzettend kon lachen met haar. De kerstboom stond mooi opgetuigd in haar kamer: F. kwam binnen, liep naar de boom en zei ”Mevrouw A. wat heeft u een mooie boom!” Sprak Mevr. A. “Boom, oh is dat een boom, ik dacht dat je je tweelingzuster had meegenomen”!

Maarten, nou heeft Yvonne in de Volkskrant een recept voor balkenbrij gelezen en ze sprak: “Loek, zullen wij dat samen gaan maken”. Ik zei dat ik er eigenlijk niks om gaf/geef en dat je er “rommelpoeder” voor nodig hebt. Zei Yvonne: “Verrek, dat stond ook in de Volkskrant en ik wist al niet wat ermee bedoeld wordt”. Nou zou ik jou willen vragen: heb jij nog een beetje van dat spul, Maarten, dat wij daarvoor in aanmerking komen?

Het is een recept van Pay Uun Hi in de Volkskrant, en ze heeft een forse el rommelkruid nodig. Verder 1 ltr. bouillon, 30/35 kruidnagels, 2 laurierblaadjes, z/p, gem. kruidnagelpoeder, 250gr. boekweitmeel.
Bouillon aan de kook, langzaam vermengen met boekweit,meel gaar laten worden (10 min.), af laten koelen. Zoiets dus.













Omgeluld Maarten, we doen het niet! Bleek een vegetarisch recept!

Ik belde Yvonne en die zei dat ze nog liep te denken dat het vreemd was dat er helemaal geen spek in zat. De bouillon was getrokken van paddestoelen en de moeder van Y. zou dat ook nooit hebben gedaan, Yvonne dacht eerder aan bouillon getrokken van het spek dat later in de brij verwerkt wordt en Maarten, ikzelf geef al helemaal niet om dit soort eten. Wel moest ik denken dat deze brij van Ping Pong Pak wel erg veel lijkt op polenta, alleen het ene is met maismeel en het andere met boekweitmeel.
Er zit geen fors ei in het recept er zit een forse E_et L_epel  rommelkruid in.
Dag, Loek