maandag 12 november 2012

Inktvis, aardpeer, appelmoes



Die appelmoes heb ik vooraf gegeten.
Mooi, niet?!
Dat was van die appels van die jochies van laatst aan de deur.

Gisteren

Appelmoes, aardpeer en inktvis

Eerst maar die appelmoes, al valt daar weinig over te zeggen.
Heel klein beetje water in de pan, appel in grove stukken, aan de kook, laag vuur, deksel, even...

Aardpeer nu, ook wel topinambour.
Ik was helemaal vergeten hoe wonderbaarlijk krokant dat blijft.
Schillen, in blokjes.
Olijfolie, ui, knof...
Blokjes aardpeer...
Witte wijn...
Klaar.


Inktvis in sherry
Inktvis schoon, ringen.
Amandelen malen (ik gebruikte het kaasmolentje wat prima kan).
Olijfolie, ui, knof, wat lombok...
Gemalen amandelen erbij en droge sherry...
Inktvis erbij en wat saffraan en peterselie. Ook wat visbouillonblokje.
Aan de kook en 45 minuten stoven op laag vuur en met deksel.
Lekker!


Culinaria

Loek over die pepertjes

Goedemorgen Maarten, wat een goede tip! Zet die paprika’s in koud water gedurende 24 uur. Ze knapten op en zagen er ongeveer vergelijkbaar uit als ik: je herkende weer hoe ze vroeger geweest waren, maar de plooien waren niet helemaal weg te krijgen.

Ik dacht: ik proef er zelf een paar en als er iemand passeert, mag hij/zij ook proeven. Zover is het niet gekomen, ik heb ze allemaal opgegeten , met en zonder zout, met en zonder kaas. Lekker!!!

Ik proefde weinig verschil, misschien dat de Hollandse pepertjes ietsje krachtiger van smaak waren?  Eigenlijk is het gezever: ik denk niet dat ik echt verschil proefde. Leken de Spaanse pepers ietsje subtieler van smaak?  Ik kan het me inbeelden. Heerlijk, heerlijk waren ze. Ja, er was wel verschil met dat bekertje snackpaprika’s wat ik later ook in de olie gooide, dat waren harde domme dingen. Groeten, Loek.


De saffraan
Zout

Je hebt (aan zoutmengsels) selderijzout natuurlijk, heerlijk op kaasblokjes of radijs. En je hebt gomashio (zie hier; alle links hier in een nieuw venster). Gomashio is bv. lekker op gebakken pompoenpitten.

En nou las ik vandaag in The Mushroon Feast het volgende.
"Rosy salt is especially suitable [voor over truffels, maar ook andere paddestoelen en ook eieren] and this is made by mixing a soup spoon of fine salt with a trablespoon of paprika and a coffeespoonful of Cayenne."

Het wordt ook aanbevolen op een "peewit's egg", kievitsei (ik dacht dat kievit plover was, maar dat is het óók), maar ja, kievitseieren liggen niet voor het oprapen...

Appelmoes nog even

Wij maken het van redelijk zoete appels.
De Engelsen maken het van zuurdere appels met suiker erdoor.


Dit is een fougasse, Zuidoost Franse althans.
Uit die fraaie film La Femme du Boulanger.
Er kan ook van alles opzitten, bv. ansjovis.
Dit hier is meer een Zuidwest Franse soort.

Klootwijk nog even

Wat een ongelofelijk dom gelul hier. Die kwaker weet het verschil tussen verse en droge (= gepekelde) worst niet.
En díe laten ze los op TV...

Varia

Sint Maarten

Feitelijk was dat dus gisteren, op dezelfde dag als de verkiezing van Prins Carnaval en op de dag van de Armistice (zie de foto hieronder, vanuit mijn raam) (het uitzicht is nou mooier want dat huis is weg) (die mongolenboom die steek ik nog een keer in brand of zo). Maar ja, gisteren was dus zondag en dat Sint Maarten vieren mocht dus niet van die uitgestreken refo's. En zaterdag dat mocht niet van de winkeliersvereniging, bang dat ze waren een paar centen te missen...

Dus waren ze vanavond aan de deur en ik strooide met Engelse drop, het enige snoep wat ik zelf lekker vind.
Iets nieuws: je moest het in hun rugzak stoppen. Een zegt er Hij is al helemaal vol! Zeg ik O, dan kan er niks meer bij. Jawel meneer, jawel!


Corridos norteños

Straatliedjes uit het noorden betekent dat.
Die zijn dikwijls politiek getint.

* Colombia hier. (Uhh, als je zo'n "U kunt over zoveel seconden doorgaan" advertentie krijgt, dan klik je die site weg, en je klikt hem weer aan.)

* Of ze zijn verwant aan de narco-corridos, zoals deze hier.

* Dat was Colombia. Tanja was er niet, o nee, die zit in Cuba.
Nicaragua nu hier. (Het gaat over Mexico, daar niet van.)

* Mexico waarschijnlijk, El Columpio, de schommel hier. Dat instrument rechts dat is een bajo sexto, zie hier. Gezien de dikte althans, want hij heeft toch maar zes snaren. En dat kleintje links dat heeft meestal vier snaren. Dat wordt veel in de Son Jarocho gebruikt.
Als je ermee bekend bent dan hoor je veel polka. Die kwam met de Duitse immigranten mee én de Höhner trekzak én de trompet.

* Een heel klassieke hier, in de metro.

* Nonnen hier. (Wat hebt u daar? Melkpoeder.)

(* Wat dit voor iets fraais is, geen idee. Maar aan de muziek te horen komt het uit het Zuiden van Mexico, uit Chiapas of Oaxaca. Zie hier. En het heeft zeker verwantschap met die Spaanse, en daarom ook Vlaamse, dansende reuzen, zie hier. Ik weet dat die Mexicanen geen reuzen zijn, maar ze dansen op dezelfde manier.)


Nederlandse straatliedjes...

Over die Son Jarocho [chaarOtsjoh] en dat kleine gitaartje later meer, maar zie alvast hier.