woensdag 24 oktober 2012

Turkse pizza, olie en restaurants



Culinaria

Om half zeven pas was ik klaar met m'n werk, daarna eerst agenda morgen, foto's blog prepareren, inhoud idem, dus met koken (blini's met forelkuit en zure room) werd het niks. Wendde me tot deze jongens hier (alle links hier in een nieuw venster). Sarma! "Wijnbladeren gevuld met diverse soorten rijst". Vooral dat "diverse soorten rijst" intrigeerde me. "Meneer dat koopt niemand, dat hebben wij niet meer." Nee, dat kan je je natuurlijk wel voorstellen; die uit de klei getrokken Zuidhorners, die vreten geen blaren...

Het werd lahmacun [lammakOEn], Turkse pizza, zie hierboven. Met shoarma, champignons, paprika, uien, kaas. Knoflooksaus en salade was er gratis bij. Lag die salade op dat warme ding, dat schiet niet op, meteen eraf. Proefde wat, smaakt niet slecht.
"Komt u maar rond acht uur, dat maakt niet zoveel uit", kijk, dat moet je niet zeggen. Dan staan ze om zeven uur aan de deur. Je moet zeggen Acht uur.

In NRC Next een artikel over "topkok" Joris Bijdendijk. Die gaat bij The Grand werken (zie hier).
Dat artikel is overigens van die Broekbaard, dus opgepast.
Die Bijdentijd, uhh, dijk, die werkte bij Le Jardin, zie hier, waar weer de chef van Noma, "het beste restaurant ter wereld", zie hier, werkte.
I'm holding my breath.

Weer een olie! Pistache-olie. Zie hieronder.
Mooie smaak, wacht op de olie-proeving voor een uitgebreider recensie..
Die speciale noten-olie's vallen in twee soorten uiteen: je kan er in bakken of je kan het alleen ergens overheen doen. Deze olie is een tussencategorie: je bakt eerst in iets anders en voegt later wat van deze toe op wat lager vuur.
Trouwens net als pistaches is die olie groen.

Wakkere winkelaar  hier.


Recepten

Poolse aardappelpuree (Packzi ziemniaczane)
Prak gekookte aardappelen.
Maak smeuïg met eierdooier, boter en crème fraiche.
Werk er geraspte ui door.
Breng op smaak met flink zout en peper en maak stevig door er bloem door te werken.
Schep met een lepel hoopjes puree op een ingevet bakblik en druk wat plat.
Bestrijk met losgeklopt ei en bestrooi met paneermeel.
Bak op 190 graden tot goudbruin.
In feite een variant van die pommes Duchesses van laatst. Ook boter erbij, en geraspte ui (idee!).

Poon in een pakketje (grondin en papillotte)
Bedenk dat er in poon, rode of grijze, veel graat zit; ontgraat zoveel mogelijk of laat dat doen.
Bak spekjes, ui, knoflook.
Meng van het vuur af met heel klein gesneden venkel, peper en groene kruiden.
Vul de vis zonder deze helemaal open te klappen en verwerk ook een deel van de groenten rondom de vis in het pakketje, wat je ervan gaat maken met aluminiumfolie.
Kan ook met forel, en werk er dan ook gekookte ham door.


Varia

Dit hierboven zag ik gisteren in ene. Ik kijk trouwens altijd op die SRC winkel uit als ik bij Kokanje zit.
Die zouden een keer met mij in zee gaan voor culturele Bordeaux reizen, en reizen voor studenten Spaans naar Huesca. Uitgebreide besprekingen, lang niks gehoord, Nee, dat komt!, nooit meer wat gehoord.
Maar wel mij vragen of ik kon gidsen in Spanje voor ze. Zoek het uit!

Lille, kunst, tentoonstellingen...
Lille en omgeving.
* De magische stad hier.
* Het Vlaamse landschap hier.
* Fantastic hier.
* Espace Croisé hier.
* Chagall hier. Schitterend trouwens, dat zwembad- museum; zie hier.
* Nog een Fantastic hier.

Vanavond laatste avond Gort, over champagne nu. Die foto hieronder is van hem. Dank PJ.
Zie Gort en champagne hier.


Fanmail

tot slot.
Dank L!

Maarten van Thiel, daar kan je ruzie met me over krijgen! Jij met je bretels voor een koopje!  Weet je dat bretels hele leuke decoratieve aanvullingen op/bij  kleding kunnen zijn? Die van jou van internet zijn zeker gemaakt van dat witte elastiek? Dan mogen ze ook niks kosten. Nou nog een lange huidkleurige onderbroek, zwarte sokken en sandalen en jou maken ze niks meer. (En dan soep uit een kommetje met een scherf eraf).

Het is ongeveer hetzelfde als dat iemand tegen jou zegt: “Waarom die dure olijfolie, gewone slaolie of helemaal niks (op mijn sla) is toch ook goed”. 

Ik heb hele leuke rode en zwarte bretels met lovertjes. Niet dat ik je die direct zou willen aanraden, maar die ouderwetse gestreepte met die leertjes onderaan, dat zijn leuke. 
Dag, en een joggingbroek lijkt me ook wel wat voor jou, groeten, L.

Nog even Maarten, die sokken moeten KORTE zwarte sokken zijn en die onderbroek moet BEIGE van kleur zijn, dan is het beeld compleet.
Daaaaaaaaaaaag L.

Ja, bretels met die leertjes. Maar dan moet je daarvoor wel knopen op je broek hebben zitten...


Zes knopen per broek. Weet je wel hoeveel broeken ik heb?
En trouwens je gaat toch geen knopen op State of Art of Gardeur of Hilfiger broeken naaien?